جامعه

جنجال پالم ورود در حاشیه و رها کردن متن است

شایعات علیه روغن پالم سیاسی بود ولی رفتار کارخانه های لبنیاتی قطعاً غش در معامله است.
به گزارش نما ، بعد از سالها تبلیغ برای فرهنگ سازی ضرورت مصرف روزانه سه لیوان شیر و ... امروز شیر یکی از اصلی ترین بخشهای سبد کالای مردم است و هر گونه خبری مبنی بر عدم سلامت آن موجب دلنگرانی مردم خواهد شد. شاید همین است که اخبار افزوده شدن آنتی باکتریال ها و یا به تعبیر برخی سایتها وایتکس! به شیر مدتها روی آنتن بود و سرانجام بدون اقناع افکار عمومی و یا تعقیب متخلفان به بایگانی سپرده شد. این بار اما پرونده جدیدی برای شیرها توسط مسئولان ارشد دولتی رسانه ای شده است. اینکه روغن پالم آیا مضر است و این رفتار کدام حقوق شهروندی را نقض می کند را نما با سید مصطفی میرسلیم به بحث گذاشته است. وی در کنار سمت های سیاسی همچون عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر است و در کارنامه سمت های علمی همچون مشاور رئیس جمهور در امورتحقیقات، معاونت مرکز تحقیقات استراتژیک و ... را دارد.

* اعتراض به روغن پالم قبلا هم رسانه ای شده بود، با توجه به تحقیقات آن مقطع نتیجه چه شد؟ این اعتراض مبنای علمی دارد؟
- در اوائل دهه 60 شایعه ای درباره زیانهای روغن نخل (پالم) پخش شد که هدف اصلی آن جلوگیری از واردات آن روغن از کشور مالزی به ایران بود، تحت تأثیر القاآت آمریکاییها که از موضع گیریهای سیاسی مهاتیر محمد خشنود نبودند و می خواستند نوعی از تحریمهای ابتدائی را بر مالزی اعمال کنند.
 مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف به تحقیق در باره ویژگیهای روغن نخل و مقایسه آن با سایر روغنهای نباتی و حیوانی رائج در کشورمان شد که نتائج آن تحقیقات باید در بایگانی اسناد آن مؤسسه موجود باشد و خلاصه آن این بود که البته ترکیبات آن روغنها یکسان نیستند و بنابراین هرکدام از روغنها خاصیت غذائی خود را دارد.
* یعنی روغن پالم مضر نیست؟
- روغن پالم نیز فی نفسه مضر نیست و آنچه مهم است این که برای جلوگیری از تأثیر منفی روغنها خصوصا باید به کمیت روغن استفاده شده دقت کرد که برای هر فرد بیش از نیاز روزانه او نباشد ؛ امروزه ما می دانیم که با توجه به غلبه ویژگیهای زندگی شهری نباید بیش از 10-15% از انرژی مورد نیاز روزانه بدن از مواد چربی تأمین شود. در همان ایام مشخص شد که جنجال پالم (روغن نخل) بیشتر سیاسی است تا غذائی.
* با این حساب به نظر شما اعتراض این روزها نابجا است؟
- آنچه باید امروز از آن انتقاد کنیم رفتار کارخانه های لبنیاتی است که بدون اطلاع رسانی به مردم و مسئولان و صرفا با انگیزه های مادی مبادرت به مخلوط کردن روغن پالم با شیر نموده اند و این قطعاً غش در معامله است. اگر روی پاکتهای شیری که با آن روغن نباتی پرچرب شده اند نوشته شده باشد چند درصد مثلاً از روغن نخل استفاده شده است، حق انتخاب آگاهانه برای مردم محفوظ می ماند و مشکلی ایجاد نمی شود همان طور که اکنون خامه نباتی و کره نباتی با عنوان مارگارین بوفور عرضه می شود و به فروش می رود و امنیت غذائی را نیز تهدید نمی کند!
* رفتار وزارت بهداشت را در این خصوص چگونه ارزیابی می کنید؟
- وزارت محترم بهداشت باید مراقب باشد گرفتار مسائل حاشیه ای نشود و بنوعی مسائل را مطرح نکند که احساس عدم امنیت در جامعه شکل گیرد در حالی که موضوع اصلی عدم صداقت است.
موارد مهم دیگری وجود دارد که از نظر بهداشتی نیازمند پیگیری است از جمله استفاده غیر استاندارد از هورمونها و داروها در پرورش گوساله و مرغ و نیز تخلف آشکار برخی از کشاورزان جنوب تهران که از فاضل آب شهری برای آبیاری محصولات تره¬بار استفاده می کنند... امیدواریم با همان جدیت، وزارت محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به این قبیل موارد که از لحاظ امنیت غذائی در حاشیه نیستند، توجه لازم را مبذول دارد.

https://shoma-weekly.ir/qRHhGu