مجلس

جمعیت یکی از مهمترین موضوعات کشور است

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نقشه و راهنمایی برای توجه به موضوع جمعیت در برنامه هفتم توسعه شد، از مسئولان حاضر در این نشست خواست تا با ارائه پیشنهادات خود پیرامون این موضوع به مجلس زمینه ای فراهم کنند که بتوان در این حوزه فصلی جامع، اجرایی و عملیاتی در قانون برنامه هفتم توسعه ایجاد کرد.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش دستاوردهای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده افزود: این قانون در نوع خود یکی از راهگشاترین قوانینی است که اجرا و عملیات را همراه با قانونگذاری در دل خود دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه شعار دو فرزند کافی است و فرزند کمتر زندگی بهتر، تبلیغات نامناسبی بوده که به کاهش جمعیت منتهی شد، ادامه داد: متاسفانه این تبلیغاتی که در ذهن نسل ما جا گرفت، تفکر نامبارکی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به آن به جامعه هشدار دادند که در این راستا همت مجلس انقلابی و افرادی که دغدغه تحقق فرمایشات رهبری را داشتند، باعث شد که توجه به این مهم در مسیر تبدیل به قانون و اجرا قرار بگیرد و از رهنمود به راهنما و نقشه راه و در نهایت به قانون تبدیل شد.

وی تصریح کرد: این نمایندگان دغدغه مند ۱۱ ماه تلاش کردند که ثمره آن راهنمایی شد که در قانون برنامه هفتم توسعه با استفاده از تجربیات و اندوخته های آنها به موضوع جمعیت که یکی از مهمترین موضوعات کشور است، به طور ویژه توجه شود.

مصری یادآور شد: یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید بعد از این در قالب قانون پیگیری شود، کاهش سن ازدواج در بین جوانان و تغییر نوع نگاه و سبک زندگی افراد در این حوزه است، چرا که افرادی که دیر ازدواج می کنند، والدینی خواهند بود که نمی توانند با فرزندانشان به درستی ارتباط برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته در مورد میزان اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به دنبال بررسی آمار و گزارش های ارائه شده از عملکرد دستگاه های اجرایی، مشخص شد که آنها این قانون را در ریل اجرا قرار داده اند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که در زمره اصل ۸۵ نیز قرار گرفته بود، از جمله قوانینی بود که بیش از ۲۳۰ نماینده به آن رأی مثبت داده بودند و با کمترین ایراد به تایید شورای نگهبان رسیده و ابلاغ شد، بنابراین لازم است در قانون برنامه هفتم توسعه که زیربنایی برای سایر قوانین آینده خواهد بود، با توجه به موضوع جمعیت، فصلی جامع و اجرایی و عملیاتی برای اجرای این قانون ایجاد کنیم، ضمن اینکه لازم است سایر دستگاه ها نیز پیشنهادات خود را در این حوزه به مجلس ارائه کنند، چرا که تعاریف و مشوق هایی که در این قانون آمده، قابل دستیابی است.

https://shoma-weekly.ir/t6JG2t