مجلس

جایگاه خانه ملت در احیای فریضه مغفول

امر به معروف و نهی از منکر یکی از فریضه های الهی است که در شرع مقدس بر آن تاکید شده است. اما متاسفانه عدم توجه به جایگاه این فریضه الهی و نبود سازمان و یا تشکیلاتی به عنوان متولی این امر، باعث کمرنگ شدن جایگاه این مهم در جامعه شده است.
پروانه هادی زاده- امر به معروف و نهی از منکر یکی از فریضه های الهی است که در شرع مقدس بر آن تاکید شده است. اما متاسفانه عدم توجه به جایگاه این فریضه الهی و نبود سازمان و یا تشکیلاتی به عنوان متولی این امر، باعث کمرنگ شدن جایگاه این مهم در جامعه شده است.

 

  موسوی نژاد: برای امر به معروف همگانی فرهنگ سازی شود

 سید مهدی موسوی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از آدابهای شرعی است که از سوی شریعت اسلام و بشریت توصیه شده، که این امر در جهت آبادانی و رفاه و توسعه جامعه برای رسیدن به کمال در نظر گرفته شده است. اما امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کنونی ما یک برنامه و یا آیین نامه مدونی ندارد و این امر مغفول مانده است.

وی ریشه مشکلات جامعه را در عدم توجه به این فریضه الهی بیان کرد و در ادامه افزود: اگر امروز ما در جامعه با مشکلاتی مواجهه هستیم به علت تعطیل شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است. متاسفانه دستگاههای متولی چه مجلس، چه قوه قضائیه و چه دولت، برنامه دقیق و عمیقی در این عرصه ندارند و در این امر ورود پیدا نکرده اند.

نماینده مردم دشتستان تصریح کرد: لازم است با یک برنامه ریزی دقیق در حوزه امر به معروف و نهی از منکر تدبیری شود، ضمن اینکه یک سازمان و دستگاهی متولی این فریضه به طور جداگانه تشکیل شود و قوای سه گانه در آن نقش داشته باشد و با یک ساز و کار خاص و تعریف شده، ضمانت اجرایی در این عرصه را داشته باشد.

وی با تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر همگانی خاطر نشان کرد: بحث امر به معروف و نهی از منکر همگانی که همان امر به معروف و نهی از منکر لسانی است، باید به صورت یک فرهنگ در جامعه تبیین شود. این مسئله می تواند از طریق صداو سیما، رسانه های ملی و رسانه های شنیداری و دیداری و مکتوب برای اقشار جامعه تبیین شود تا برای مردم به صورت یک فرهنگ شناخته شود. از آن جایی که امر به معروف و نهی از منکر جایگاه مهمی در توسعه و رشد جامعه دارد، این امر باید در مجموعه تعریف شده مانند سازمان ، وزارت و یاغیر آن پیگیری شود. موسوی نژاد با اشاره به اینکه عدم توجه به این مقوله، مشکلاتی را برای آمرین و ناهیان در جامعه به وجود آورده است ، یادآور شد: متاسفانه به دلیل خلا قانونی، در مواقع درگیری و تهاجم از سوی منکر، قوانین عمومی و عام بر چنین پدیده ای بار می شود و در دستگاه قضا، این برخوردها تبدیل به دعوای خیابانی بین دونفر می شود و ورود به این موضوع برای آمرین مشکل ساز می شود.

در صورتی که آمر به معروف و ناهی از منکر به دنبال عمل به دستور الهی و جاری کردن این شریعت الهی است، ولی قانون دیگری برآن اعمال می شود و این به دلیل عدم ورود و برنامه دقیق و مدون در این راستا است که در جامعه ما هدفگذاری نشده است. 

 

   غضنفرآبادی: آمرین و ناهیان باید پشتیبانی شوند

همچنین موسی غضنفرآبادی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با فریضه امر  به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی اظهار داشت: اصل و اساس قیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر بوده است و ما در راستای آن وظایفی داریم که شرح آن هم در شرع و هم رساله های عملیه فقها آمده است و امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایط و جایگاهی ویژه است .

وی افزود :آنچه امروز جامعه ما نیاز دارد زنده نگهداشتن امر به معروف و نهی از منکراست، از طرفی اگر کسی بخواهد این فریضه را انجام دهد، چون طرف مقابل آنها غالبا افرادی هستند که راحت دروغ می گویند و شیادی می کنند و ممکن است برای آمر به معروف و ناهی از منکر درد سر ساز شود و چنانچه اتفاق افتاده است، منجر به درگیری  و شهادت و هتاکی برعلیه آنها شده است.

نماینده مردم بم تصریح کرد: به نظر می رسد که یک نهاد و یا ارگانی باید مسئولیت این امر را به عهده بگیرد و حداقل از آمرین به معروف و ناهیان منکر پشتیبانی کند و آمرین و ناهیان از یک حمایتی برخوردار باشند.

وی یاد آور شد: وقتی کسی امر به معروف و نهی از منکر را انجام می دهد، اگر پرونده ای به دادگاه رود، ممکن است طرف مقابل با دروغ فرد آمر را متهم کند. بروز این نوع اتفاقات کار امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه سخت می کند.

غضنفرآبادی تصریح کرد: هرچند در کتب فقهی ما آمده است در جایی که بیم خطر و جان باشد و تاثیری هم نداشته باشد، آن راباید  ترک کنیم اما در خیلی از موارد، شرایط فراهم است و احتمال می رود که امر به معروف و نهی از منکر مفید واقع شود اما نتیجه عکس می شود. در این شرایط به نظر می رسد سازمانی باید وجود داشته باشد تا بتوانند این حکم الهی را در جامعه نهادینه کنند. زیرا ما روایات بسیاری را در تاکید این امر داریم که ترک آن مستوجب عذاب الهی می گردد.

https://shoma-weekly.ir/iM7Mop