ویژه

جایگاه اقتصاد مقاومتی در پسا تحریم

مغایرت‌های سرمایه‌گذاری‌های خارجی و گرفتن بازار داخلی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قطعا بررسی خواهد شد و سعی می‌شود تا جلوی آن گرفته شود؛ زیرا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌عنوان اولویت‌های کشور محسوب می‌شود.
مسلما بعد از برداشتهشدن تحریمها و بازشدن فضای اقتصادی درکشور، فرصتی برای سرمایهگذاری کشورهای خارجی ایجاد میشود. درواقع، کشورهای غربی به کشور با نگاه بازار مصرفی کالاها یا برای انتقال تکنولوژی و خدمات در کشور پیشنهاداتی ارائه خواهند داد که همین امر موجب افزایش بازار رقابتی خواهد شد؛ اما آنچه در این بین مهم است در نقشه راه اقتصاد بدون تحریم ایران، اقتصاد مقاومتی بهعنوان یک اولویت نباید تحت الشعاع این بازارها قرارگیرد؛ اقتصادی که بر پایه استفاده از ظرفیتهای درونی کشور و حمایت از تولیدات ایرانی است؛ لذا این موضوع خود باید توسط کارشناسان عرصه اقتصاد و صنعت مورد توجه قرار گیرد که مبادا با برداشتن تحریمها، بازار ایران صرفا تبدیل به بازار واردات اجناس خارجی شود و ایرانی فقط بهعنوان یک مصرفکننده، بازار کالای خود را نامطلوب کند؛ درحقیقت برای آنکه بتوانیم توازن و معادله برد-برد را در اقتصاد کشور رعایت کنیم؛ نیاز به مدیریت دقیق در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی داریم.

گروسی: انجام سرمایهگذاری باید با انتقال فناوری همراه باشد

حسین گروسی عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرارداد اخیر ایران با دو کشور فرانسه و سوئیس در جهت راههای ریلی کشور اظهار داشت: اخیرا در قراردادهایی با دو کشور سوئیس و فرانسه در رابطه با راههای ریلی بسته شد؛ این درحالی است که ما چهار کارخانه واگنسازی در کشور داریم که اینها باید کنسرسیوم بشوند؛ یعنی معادله ما در این قراردادها باید برد-برد باشد؛ به طوری که قراردادهای آنها را به سمت مصرفگرایی بیاوریم و بازار آنها تامین کنیم.

وی افزود اگر قرار است تحریمها برداشته شود، باید سیاست برد-برد را اقتصاد پیش گیریم؛ یعنی با ملزمبودن به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی از پتانسیل درونی استفاده کنیم مثلا در همین قرارداد واگنسازی، باید حداقل 50 درصد از توان داخلی استفاده میکردیم؛ در حالی که واگنسازی پارس، ابهر و تهران را داریم، اینها واگنسازیهایی هستند که بسیار بر آنها سرمایهگذاری شده است.

گروسی ادامه داد: اگر قرار باشد با برداشت تحریمها بازار غرب تامین شود و این موضوع یکجانبه دیده شود، صحیح نیست؛ در این معادلات اقتصادی هم باید فرمول برد-برد در نظر گرفته شود. مسئولین باید کاری کنند که حداقل در واگنسازی که با فرانسه و سوئیس و آلمان قرارداد میبندند؛ بدانند که ما در این جا یک فرصتی برای کشورهای همسایه چون عراق، افغانستان، سوریه، ترکیه و آسیای میانه داریم که این راههای ریلی را متصل میکند؛ لذا اگر آنها بخواهند سودی ببرند حتی اشتغال آن برای جوانان کشور ما فراهم شود؛ بنابراین رویکرد آنها منفعتطلبانه است؛ ولی مسئولین ما باید تیزبینی به خرج دهند تا در این راستا بستری را برای اشتغال ایجاد کنند. همچنین برای تولیدات صنعتی و کالاهایی تولیدی از خودرو تا واگن و راههای ریلی، حداقل سرمایهگذاری 50 درصدی شود که هم بازار ایران هم رونق خود را داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما برخی از کالاها را میتوانیم، با تکیه بر توان درونی تامین کنیم الان نیازهایی که در بخش کشاورزی و دامپروری یا برخی صنایع دیگر همانند واگنسازی و خودروسازی و حتی در قطعهسازی برخی از وسایل داریم میتوانیم با اتکا به اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کند و این نیازهای کشور را در داخل بسازیم؛ زیرا این توان را در کشور داریم.

البته در اقتصاد مقاومتی نمیگوید ما تکنولوژی را از دیگران نداشته باشیم؛ زیرا باید از تمام توان استفاده کنیم تا تولیدات کشور بهینه شوند و کیفیت کالا بالا برود تا اگر روزگاری بخواهند دوباره از این حربه استفاده کنند نتوانند به اقتصاد کشور ضربه بزنند. با همکاری کشورهای دیگر میتوانیم بازار بزرگتری به دست آوریم.

موسوینژاد: نباید قطع خام فروشی را فراموش کنیم

سیدمهدی موسوینژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نیز دراین رابطه یادآور شد: ما به هر حال در شرایط بعد از تحریم و قبل تحریم قرار داشتهایم و از اول با این شرایط روبهرو بودیم، لذا مدیریت بعد از تحریم و توافق حایز اهمیت است و باید به گونهای باشد که از رفتارها و روند سیاستگذاری گذشته و تغییر در تصمیمگیریها درس گرفت و در تصمیمسازیها باید به سمتی حرکت کنیم که اگر با بهانههای دیگری، مثل بحث تروریست، حقوق بشر، تسلیحات و... دنیای غرب سعی بر تحریم نظام جمهوری اسلامیکرد، دیگر این تحریمها اثری بر اقتصاد کشور نداشته باشد.

وی افزود: نسخه شفابخش حوزه اقتصاد کشور، اقتصاد مقاومتی است که حضرت آقا فرمودند: اقتصاد مقاومتی، مقاومت اقتصادی نیست؛ بلکه استراتژیک و راهبرد اقتصاد پویا، عمیق و ریشهدار درمقابل تهدیدها و تحریمها و تکانهای اقتصادی دنیا بیمه و مقاوم میشود که میتواند راه خود را پیش ببرد.

موسوینژاد تصریح کرد: قطعا عدم خام فروشی بهعنوان یکی از مؤلفههای اقتصاد مقاومتی مهم است. اگر اقتصاد کشور را به فروش نفت خام و برخی از منابع نفت خام وابسته کنیم، همچنان کشور مشکل جدی خواهیم داشت، کما اینکه این مشکل تاکنون وجود دارد. البته اگر تدابیر دولت و دولتمردان، مجلس و مسئولین دولتی به سمتی حرکت کند که از مؤلفههایی که حضرت آقا در حوزه اقتصاد مقاومتی تدوین کردند، ما میتوانیم از فرصت بهدستآمده بیشترین استفاده را بکنیم و اگر در این حوزه استفاده نشود قطعا همین فرصتها تبدیل به تهدید خواهد شد.

نماینده مردم دشتستان با اشاره به بیانیه نهایی و برداشتن تحریمها و بدعهدیهای آمریکاییها اظهار داشت: ما نسبتبه رفتارهای دشمن و غربیها خوشبین نیستیم، اینکه غرب به تعهداتشان عمل کنند و آیا به تعهداتی که اخیرا در بیانیه پایانی در قبال جمهوری اسلامی وجود دارد، متعهد باقی بمانند، این امر بعیدی است. به هر جهت تیم هستهای ما تلاش کردند و همه توان خود را گذاشتند و تلاشها باعث شد تا به یک نقاطی برسند. امیدواریم این بیانیه تامینکننده منافع ملی و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران باشد نه نقضکننده حقوق نظام باشد.

قوامی: اقتصاد مقاومتی همچنان اولویت اول است

همچنین هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره اثر رفع تحریمها بر اقتصاد کشور گفت: امیدواریم که طرف غربی و آمریکا به تعهدات خود عمل کنند، بالاخره ما هم باید ایستادگیهایمان را داشته باشیم و از منافع ملی دفاع کنیم و از طرفی ارتباط و تعامل خود را با دنیا داشته باشیم تا این تعامل سازنده بر فعالیتهای اقتصادی تاثیر گذارد و به اقتصاد کشور رونق ببخشد؛ زیرا هم اکنون ما در شرایط سخت رکود توام با تورم هستیم.

وی با اشاره به درخواست غرب در بازپسگیری بازار اقتصادی در ایران تصریح کرد: ما فرصتهای سرمایهگذاری زیادی در داخل کشور داریم که این اگر این مسئله با کشورهای پیشرفته بدون واسطه انجام شود، بهای تماشده کالا را برای ما کاهش میدهد که این امر میتواند کمکی برای اقتصاد ملی باشد و هم میتوانیم با انتقال تکنولوژی راحتتر چرخه تولید را داشته باشیم.

وی افزود: در پارس جنوبی وقتی فازهای اولیه اجرایی شد، الگویی شد برای آنکه ما بتوانیم بقیه فازهای دیگر را با نقشههای که وجود داشت و عملیاتی کنیم.

وی در پاسخ به آنکه آیا سرمایهگذاری خارجی با اقتصاد درونزا مغایرت دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: مغایرتهای سرمایهگذاریهای خارجی و گرفتن بازار داخلی با سیاستهای اقتصاد مقاومتی قطعا بررسی خواهد شد و سعی میشود تا جلوی آن گرفته شود؛ زیرا سیاستهای اقتصاد مقاومتی بهعنوان اولویتهای کشور محسوب میشود.

https://shoma-weekly.ir/mnnQfV