جامعه

جامعه ای بدون کلیدهای تغذیه ای درچله سرما

با فرا رسیدن شب یلدا بسیاری از ما به یاد هندوانه و تنقلات می افتیم بدون این که اطلاع داشته باشیم، خوردن هندوانه در فصل سرما کار درستی نیست چرا که خداوند این میوه را که طبع سردی دارد برای استفاده در فصل تابستان خلق فرموده است. در عوض برای شما پیشنهادهای تغذیه ای برای استفاده در فصل سرما داریم که با همین شب یلدا آغاز می شود.
سینا مشرقی- با فرا رسیدن شب یلدا بسیاری از ما به یاد هندوانه و تنقلات می افتیم بدون این که اطلاع داشته باشیم، خوردن هندوانه در فصل سرما کار درستی نیست چرا که خداوند این میوه را که طبع سردی دارد برای استفاده در فصل تابستان خلق فرموده است. در عوض برای شما پیشنهادهای تغذیه ای برای استفاده در فصل سرما داریم که با همین شب یلدا آغاز می شود.
بیشک استفاده از مواد مغذی خوب در رژیم غذایی میتواند فواید مثبتی را در سلامتیبدن داشته باشد و مقاومت بدن را در مقابل بیماریها افزایش دهد.

آب
در ماههای زمستان مغزتان کمتر پیام تشنگی صادر میکند اما حتماً از تامین آب مورد نیاز بدنتان مطمئن شوید زیرا زمستان هوا فقط سرد نیست، بلکه خشک هم هست.

سایر مایعات
مراقب آنچه مینوشید باشید. به جز آب، مایعاتی مانند آبمیوههای طبیعی یا آب سبزیجات بسیار خوب هستند. اما سعی کنید از آبمیوههای مصنوعی و شکردار که میزان بالایی کالری وارد بدنتان میکنند، دوری کنید.

ماهی
ممکن است در طول ماههای زمستان که نور خوشید کمتر میشود با کمبود ویتامین D رو به رو شوید. ماهی منبع بسیار خوبی از این ویتامین و همچنین اسیدهای چرب امگا ٣ است که به شما کمک میکند هرگونه اختلالات روحیه را با بالابردن سطح سروتونین در بدنتان از بین ببرید.

شکلات بدون قند
خیلی ها نمیتوانند هوس شکلات خوردن خود را ترک کنند، مخصوصاً در جشنها و مهمانیها اما بهتر است در این زمینه هم انتخاب عاقلانه داشته باشید: انواع تیرهتر شکلات با محتوی کاکائو بالا آنتیاکسیدان، بسیار بالایی داشته و انتخاب بسیار خوبی به شمار میرود.
آجیل
وقتی گرسنهتان شد، به آجیل حمله نکنید! فقط یک مشت از آن کافی است. تقریباً همه آجیلها منبع بسیار خوبی از سلنیوم هستند که برای سلامت ذهن و جلوگیری از افسردگی مفید است.

دانه ها و غلات کامل
فیبر موجود در گندم، جو، نانهای دانه کامل، و برنج تاثیر محافظتی برای سلامت قلب و سیستم گوارش بدن دارند. از خوردن غلات و دانههای فراوریشده خودداری کنید زیرا قسمت اعظم مواد مغذی موجود در آنها در مراحل مختلف فراوری از بین میروند.

ماست طبیعی
ماست حاوی کشت باکتریهای فعال است که به شما برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان در زمستان کمک میکند. به جای ماستهای مصنوعی یا طعمدار، ماست ساده کمچرب را انتخاب کنید؛ برای خوشمزهتر شدن آن میتوانید انواع میوههای تازه را هم خرد کرده و داخل آن بریزید.

مرکبات
نارنگی، پرتقال، کیوی، گریپفروت، انگور قرمز و لیمو سالمترین میوههایی هستند که میتوانند در تمام طول سالم بدنتان را تقویت کنند. ویتامین C موجود در همه مرکبات برای تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل زمستان اهمیت ویژهای دارد.

سبزیجات
حتماً در طول روز یک وعده سبزیجات در رژیم غذاییتان استفاده کنید. سبزیها به دلیل داشتن ویتامین بالا شما را در مقابل میکروبها واکسینه میکنند.

فیبر
برای از بینبردن یبوست در زمستان، رژیمغذاییتان را با انبوهی از فیبر پر کنید. کمی خلاقیت به خرج دهید و برای سالادتان از انواع مختلف میوهها و سبزیجات استفاده کنید. اما دقت کنید که برای چاشنی سالاد از سسهای چاقکننده و پرکالری دوری کنید.

قند میوه
زایلیتول یا سایر قندهای طبیعی که در میوهها و گیاهان یافت میشوند میتوانند انتخاب بسیار خوبی برای جایگزین کردن قندهای مصنوعی باشند.

تنقلات ممنوع
وقتی گرسنه میشوید، به جای این که به تنقلات پناه ببرید، یک بشقاب سالاد یا میوه یا یک
https://shoma-weekly.ir/sEUBW8