مجلس

تک صدایی نهادهای فرهنگی معضل این حوزه است

درحوزه فرهنگی در پاره‌ای از موارد تصمیمات جزیره‌ای اتخاذ می‌شود. در حقیقت مرجع نهاد متولی فرهنگی به درستی معلوم نیست. مثلا نهادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس و سازمان تبلیغات اسلامی از جمله این متولیان هستند و این درحالی است که به درستی مشخص نیست کدام یک از این سازمان‌ها در زمینه فعالیتهای فرهنگی در امر برنامه ریزی کلان دخیل هستند.
محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با چالشهای مربوط به مسایل فرهنگی گفت: درحوزه فرهنگی در پارهای از موارد تصمیمات جزیرهای اتخاذ میشود. در حقیقت مرجع نهاد متولی فرهنگی به درستی معلوم نیست. مثلا نهادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس و سازمان تبلیغات اسلامی از جمله این متولیان هستند و این درحالی است که به درستی مشخص نیست کدام یک از این سازمانها در زمینه فعالیتهای فرهنگی در امر برنامه ریزی کلان دخیل هستند.

نماینده مردم تبریز در ادامه با بیان راهکارهایی برای خروج از چالشهای فرهنگی افزود: بخشی از این دستگاهها نه تنها در سیاست گذاریها بلکه در مقوله اجرا مسئولیت دارند، لذا در گام اول باید یک انسجام فرهنگی در کشورایجاد شود.

وی تصریح کرد: در گام دوم مسئول نظارت و پیگیری مسایل فرهنگی باید مشخص شود. همچنین گام سوم آن هماهنگی بین بخشی است یعنی تمامی بخشها در موضوعات فرهنگی بایستی یک حرف را با یک هدف واحد را بزنند. نه هر نهادی با تک صدایی و بدون جهت گیری و هدف مشخص فعالیت کند.

سعیدی تاکید کرد: باید سمت و سوی فعالان فرهنگی ما در جهت تحقق هدف معینی باشد لذا باید ابتدا هدف در مسایل فرهنگی تعریف شده باشد. از طرفی بسیاری از فعالیتهای فرهنگی در کشور انجام میگیرد، بدون اینکه هم افزایی وجود داشته باشد و بعضا برخی فعالیتها یکدیگر را خنثی میکنند.

وی ادامه داد: مثلا برخی آمارهایی که ما در بحث فرهنگی داریم صرفا برای گزارش دهی است، به طوری که صرفا برای یک فعالیت فرهنگی چند گزارش از نهادهای مختلف داده میشود که همین امر موجب آمارهای گزارشی میشود. لذا این آمار را نمیتوان مرجع و مبنا کار قرار داد زیرا در حقیقت عدد و ارقام این آمار از چندین مرجع ارائه شده است.

سعیدی نماینده شورای اسلامی با اشاره به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بداند که نهاد نظام جمهوری اسلامی است. بنابراین عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نماد نظام جمهوری اسلامی است. لذا شخص وزیر باید به موضوعاتی که ورود میکنند دقت و توجه داشته باشند. زیرا هر حرفی که میزند به حساب جهموری اسلامی نوشته میشود.

وی تاکید کرد: ایشان نبایستی به حوزه و بحثهایی ورود پیدا کند که این مباحث و موضوعات هیچ سنخیتی با فرهنگ اسلامی ما نداشته باشد، زیرا این امرباعث میشود که احساس شود بین مردم و خواستههای آنان و مسئولین نظام اختلاف نظر است و تداوم این صحبتها باعث شکاف عمیق ترمی شود.

سعیدی با اشاره به عدم تداخل دید سیاسی در مسایل فرهنگی گفت: برای آنکه از مسایل فرهنگی برای اهداف سیاسی سوء استفاده نشود، باید یک انسجام و وحدت رویهای را برای این حوزه تعریف نماییم. هنگامی که این اهداف مشخص باشند برای تمامی افراد اعم از مسئولین و مردم قابل اجراست و عبور از آن عبور از خط قرمزها است. و این خطوط قرمزها در همه جای دنیا مطرح است. ما حداقل برای عبور از خطوط قرمز به دشمنان خود نگاه کنیم.

وی ادامه داد: در هر فعالیتی آن کار یا نتیجه بخش است یا نتیجه بخش نیست. به هر حال به دست نظام و همین دستگاهها اجرا میشود، لذا انتقاد باید داشته باشیم ولی نباید تخریب بکنیم. دوم آنکه بهره برداری سیاسی نباید حداقل از موضوعات فرهنگی که جز ارزشهای ما هستند، کنیم. به طور کلی نباید موضوعات ارزشی ما ملعبه دست سیاسیون شود. برای رسیدن به قدرت و جایگاه سیاسی از این ارزشها در نفی و اثبات آن استفاده کنیم.

https://shoma-weekly.ir/k5IdfY