مجلس

توصیه‌های نمایندگان ملت به تیم مذاکره کننده

با روی کار آمدن دولت یازدهم و شعار تعامل با دنیا و دیپلماسی عمومی، روند مذاکرات هسته‌ای ایران شکل جدیدی به خود گرفت. به طوری که حاصل مذاکرات اولیه توافقنامه‌شش ماهه‌ای بود که مطابق آن جمهوری اسلامی ایران ملزم به اقداماتی در راستای اعتمادسازی و شفاف سازی فعالیتهای هسته‌ای شدند. همچنین غرب نیز تعهداتی در راستای لغو تحریم‌ها علیه جمهور اسلامی شد. اما هم اکنون که کمتر از 25 روز تا پایان توافقنامه موقت هستیم، سوال این است که آیا طرف غربی ما تعهدات خود را در راستای توافقنامه انجام داده است؟ آیا جمهوری اسلامی ایران می تواند به غرب اعتماد کند و به یک توافقنامه نهایی دست یابد؟

آصفری: خواستههای غیر مرتبط غربیها بزرگترین آسیب را به روند مذاکرات وارد کرده است

محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: 29 تیر ماه آخرین فرصت اقدام مشترک بین ایران و گروه
1 +5 است. در این اقدام مشترک قرارشد که جمهوری اسلامی ایران، تولیدات اورانیوم غنی شده را از 208 کیلو گرم به 38 کیلو گرم کاهش بدهد که این کار انجام شد و ما کاهش دادیم. همچنین در این توافقنامه آمده بود که قطعه ای به سایت اراک وصل نشود و نسبت به ادامه راه اندازی سایت اراک جلوگیری بشود، که ما این کار را کردیم.

وی درادامه خاطر نشان کرد: عدم نصب سانتریفیوژهای جدید و عدم تزریق گاز به بخشی ازسانتریفیوژهای قبل از دیگر خواستههای غرب در توافق نامه بود. همچنین حضورکارشناسان آژانس در ایران و بازرسی از مراکز هستهای ما جز قراداد بود که این کار هم صورت گرفت. به طوری که از اراک و دیگر سایتهای ما بازدید به عمل آمد. جمهوری اسلامی ایران تمام اقداماتی را که در راستای اعتماد سازی بود انجام داد.

آصفری با اشاره به تعهدات غرب در قبال ایران اظهار داشت: درمقابل این اقدامات ایران قرار بر این بود، مبلغ 4 میلیارد و 200میلیون دلار از پولهای بلوکه شده ایران از فروش نفت ما بود را آزاد کنند که متاسفانه با بهانههای بی ربط طرف مقابل، نهایتا تا آخر همین هفته، یک مبلغ جزیی آن را پرداخت کرد. اینکه اما آقای روحانی که می فرمایند دروغ میگویند؟! بنده سئوال می کنم چه کسی دروغ میگوید؟ اگر امروز ما به روند مذاکرات انتقاد داریم، ما نیز در همین کشتی هستیم. کسی هم به دنبال چوب لای چرخ دولت کردن، نیست. کسی هم در خلاف منافع ملی قدم برنداشته است.

نماینده مردم اراک ادامه داد: امروز در آمریکا هم یک گروه موافق روند مذاکرات هستند و عدهای هم مخالف آن هستند. اما این موافقت و مخالفت در راستای منافع ملی کشورشان است. خود غرب اذعان داشته است که در مقابل گروهی که در کنگره مخالفت می کند فرصت چانه زنی آمریکاییها بیشتر میشود. لذاآقای روحانی باید متوجه باشند که اگر کسی در مجلس و در جای دیگر انتقاد میکند، اینها را به عنوان بی سواد قلمداد کردن و یا دروغگو خطاب کردن و... با این عناوین سخن گفتن به صلاح نیست.

وی افزود: تمام این انتقادات در راستای این است که تیم مذاکره کننده ما بتواند امتیاز بیشتری بگیرد. وقتی که تیم مذاکره کننده اسناد مخالف ما را در مقابل زیادخواهی غرب پشت میز مذاکرات به غربیها نشان بدهند. غرب متوجه خواهد شد که ما خیلی به آنها خوشبین نیستیم و این یک فرصت است.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی یاد آور شد: از طرفی غرب باید بخشی از تحریمهای خودش را بر میداشت که متاسفانه اتفاق نیفتاد. درجلسهای که ما با مسئولان کشتیرانی داشتیم، به صراحت عنوان کنند کردند که تحریم بیمههای کشتیرانی برداشته نشده است و هنوز کشتیهای ما در حالت تحریم بیمهای هستند. اتحادیه کشورهای اروپایی به واسطه این تحریم، نمی توانند کشتیهایمان را بیمه کنند تا به راحتی در آبهای آزاد تردد کنند. همچنین غربیها 15 نفر از شخصیتهای حقیقی و حقوقی ما را مجددا درلیست تحریم خود قرار دادند.

آصفری خاطر نشان کرد: برخوردهای دوگانه غرب که شاهد هستیم از یک طرف صحبت از مذاکره می کند و از طرفی صحبت از اعتماد سازی می کند تا ما زمینه اعتمادسازی را فراهم کنیم. اما از طرفی می بینیم که سعی و تلاش میکنند تا وقت کشی کنند تا جلوی توسعه وفعالیت هستهای ما رابگیرند. اینها با منافع ملی ما مغایرت دارد.

وی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که اگر قرار است، مذاکرت به نتیجه مطلوب برسد و به درستی در روند خود دنبال شود باید طرف مقابل اعتماد مردم ایران را به سمت خود جلب کند، چرا که اگر این گونه نباشد مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

آصفری افزود: عمده ترین مسئلهای که باعث شد مذاکرات با چالش روبه رو شود، زیادخواهی طرف غربی است. آنها بحث موشکهای ما ر مطرح کردهاند که ما از ابتدا عنوان کردهایم که فقط در مسایل هستهای وارد مذاکره خواهیم کرد و در موارد غیر هسته ای مذاکره نخواهیم کرد. مطرح کردن حمایت جمهوری اسلامی از جنبشهای آزادیبخش و تعطیلی سایتهای هستهای ما قابل مذاکره نیستند.

وی تاکید کرد: غرب باید بداند اگر بخواهند مذاکرات به نتیجه برسد با دو هدف اساسی یک اعتمادسازی و دوم شفاف سازی، اگر در این راستا گفتگو و مذاکرات در چهار چوب مسائل هستهای صورت گیرد و حاشیه را برصورت مذاکرات ارجح ندانند مطمئنا به نتیجه خواهیم رسید. توقع از تیم مذاکره کنندمان این است که منافع ملی را اولویت بدانند بر رضایت مردم ایران تاعزت ملت ایران حفظ شود.

عباسپور: حفظ عزت ملی از امضای توافق نامه مهمتر است

همچنین روح الله عباسپور نماینده مجلس شورای اسلامی نیزدر این زمینه گفت: آمریکا و اروپا نفت ما را در 5 محور تحریم کرده اند. 600 قطعهای که به صنعت نفت میدادند را نمی دهند. بحث بیمه نفت کشها، تهدید بازارفروش، سوخت مورد نیاز در حمل و نقل دریایی نفت کشها وتحریم بانک مرکزی که پول فروش نفت باز گردانده نمیشود.

وی افزود: اما اساس تحریم ما دو چیز است یک بحث فروش نفت است و یکی دیگری بحث تحریم بانک مرکزی است. متاسفانه دراین دو حوزه برای ما کاری انجام نگرفته است. یعنی اگر چهار تا از این تحریمها را بردارند یکی از آنها را که بانک مرکزی است را برندارند؛ تحریم شکسته نشده است.

نماینده مردم بوئین زهرا ادامه داد: اگربیمه را انجام دهند، در حقیقت مشکل انگلستان را حل میکنند و اگر قطعات خود رو را برمی دارند، بحث 7500 نفری که کارخانه پژو آنها را اخراج کرده را سامان دهند که کمک به فرانسه است وگرنه خودروسازی ما با تمام فشارهای تحریم تعدیل نیرو نداشتیم و کار خود را ادامه داد. متاسفانه در این شش ماه ما توفیقات جدی بدست نیاورده ایم.

وی خاطر نشان کرد: شاید بتوان گفت که فقط در یک مرحله اگر دستاوردی داشته باشیم، بار روانی ترددها برداشته شد که صورت می گیرد وگرنه خیلی چیزها را از دست دادیم و در مرحله توافق شش ماهه چانه زنی داشتیم ولی توافقنامه نهایی هیچ جایی برای چانه زنی نگذاشتهایم.

عباسپور در رابطه با اظهار نظر آقای ظریف در خصوص رسیدن به توافقنامه نهایی عنوان کرد: به هر جهت غرب زیاده خواه است. اینها زمانی 19 هزار سانتریفیوژ ما را قبول کردند اما اکنون میگویند باید کمتر از 5 هزار داشته باشید و یا نه تنها هزار بلکه صد تا هم داشته باشیدکفایت می کند. یا ورود آنها در بحث موشکهای بالستیک و صنایع موشکی ما، همچنین طرح ارتباط ما با نهضتهای آزادی مانند حزب الله، حماس و جهاد اسلامی را عنوان می کنند و مسلما اگر به اینها رو بدهیم زمانی خواهند گفت که اسرائیل رابه رسمیت بشناسیم و اگر باز به مطالبات آنها پاسخ بدهید اینها کشور را به قبل از انقلاب برمی گردانند. یعنی به دنبال تغییر ساختار حکومت هستند.

وی تاکید کرد : اینکه می گویند ما به توافق می رسیم، به چه قیمتی است؟ به قیمت تعطیلی صنعت هستهای و یا به قیمت خانه نشینی دانشمندان هستهای؟ صرفا به رسیدن توافقنامه نهای معنا ندارد، مسئله این است چه میزان عزت، کرامت، حقوق ملی، منافع ملی وحق مسلم ما در زمینه هستهای حفظ شود و مطابق قانون NPT وآژانس رعایت شود.

https://shoma-weekly.ir/rC2sF8