مجلس

توسعه منهای عدالت منجر به شکست می‌شود

در موضوعات اجتماعی باید محور عدالت پررنگ دیده شود. زیرا هم اکنون ما در شرایط جدیدی هستیم، یعنی جامعه ما در حال گذر از سنتی به یک مرحله نوین و یا مدرن است که این حالت گذار باعث بروز یکسری از آسیبهای جدید می‌شود که اگر این آسیب‌ها در گذشته وجود داشت، در این صورت آسیب‌ها تشدید و تقویت می‌شود.
امام خامنهای در دومین نشست اندیشههای راهبردی در اردیبهشت ۹۰ بر ضرورت تلاش جدی و تضارب آرای اندیشمندان و متفکران برای دستیابی به نظریه اسلامی ناب در باب عدالت اجتماعی تاکید کردند، به طوری که فرمودند: نظام اسلامی به دنبال اجرای حداکثر عدالت و تحقق کامل عدالت به مفهوم یک ارزش مطلق و همگانی است. عدالت یک دغدغه همیشگی بشر بوده است، با وجود نظریه پردازیهای مختلف اندیشمندان در مبحث عدالت، نقش ادیان الهی در این مقوله، بینظیر و استثنایی است، زیرا هدف نظام سازی اجتماعی ادیان و حرکت بشر اهتمام جدی به عدالت است، که در هیچ مکتب بشری یافت نمیشود.

در تبیین بیشتر تفاوت عدالت در نگاه ادیان و مکاتب بشری باید دانست که انبیاء علاوه بر تبیین عدالت و تحقق آن، عملاً با طاغوتها و ستمگران وارد پیکار میشدند و در معارضه ظالم و مظلوم، همیشه در جبهه مظلومان بودهاند اما نظریه پردازان فقط در حد حرف و کلام به عدالت پرداختهاند.

براساس همین نگاه دینی بود که عدالت در انقلاب اسلامی نیز از‌‌ همان آغاز، جایگاهی بینظیر یافت و در شعارهای ملت، قانون اساسی، سخنان و دیدگاههای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در دورانهای مختلف حیات سی وشش ساله جمهوری اسلامی، به عنوان یک ارزش مطلق مورد تأکید قرار گرفت.

محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: از‌‌ همان ابتدای استقرار نظام جمهوری اسلامی در خصوص موضوع عدالت، چالشهایی بین دو تفکر لیبرالیسم و اسلامی وجود داشته است، به گونهای که در تفکر اسلامی توسعه بدون عدالت را پذیرفته نیست. در واقع پیشرفت و توسعه منهای عدالت منجر به شکست میشود. لذا باید تلاش کنیم عدالت به گفتمانی زنده و همیشه حاضر در صحنههای مختلف کشور تبدیل شود.

وی افزود: براساس نگاه اسلامی، تحقق کامل عدالت و محو هرگونه ظلم را هدف قرار داده است که برای پر کردن و کاهش فاصله وسیع وضع موجود و تحقق عدالت اجتماعی، باید تلاش مستمر، جدی و همه جانبه انجام داد. برای تحقق حداکثری عدالت، باید به روشها و راهکارهای جدید و مؤثر دست پیدا کنیم که این مسئله نیز به هم اندیشی متفکران نیاز دارد.

سعیدی در ادامه گفتگوی خود با «شما: اظهار داشت: اگر در تصمیم گیریهای کلان چه بلند مدت و چه کوتاه مدت از عنصر عدالت و ارتباط عدالت و پیشرفت غفلت شود، خسارات فراوانی به بار خواهد آمد. در این مقطع در واقع باید تلاش کرد به یک جمع بندی مستدل و منسجم در باب عدالت دست یافت تا برنامههای درازمدت با اتکاء به آنها تدوین شود. پس از این جمع بندی نیز باید پژوهشهای جدیدی بویژه در مباحث کاربردی و روشهای اجرای نظریه صورت گیرد که در این زمینه میتوانیم از تجربیات مفید دیگران نیز استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از عوامل عدم تحقق این موضوع مهم، اشکالاتی که در قانون پایین دستی وجود دارد، است. یعنی این قوانین یا اجرا نشده و یا عملیاتی نبوده است. در حقیقت با گذشت پنج سال از دهه پیشرفت و عدالت این نتیجه مشهود است. لذا ضرورت دارد با توجه به سال پایانی برنامه پنجم و عدم تحقق آن، دولت باید در تدوین و تنظیم برنامه ششم با محوریت عدالت دقت نظر بسیاری داشته باشند.

سعیدی تصریح کرد: شنیدهها حاکی است که متاسفانه دولت در تدوین برنامه ششم محور عدالت را نادیده گرفته است، امیدوارم که در پیشبرد عدالت و توسعه بتوانیم تصمیمات مناسب و منطقی بگیریم و با همکاری مجلس، برنامهای با قابلیت اجرایی و در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت برنامههای گذشته تدوین شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه یادآورشد: در موضوعات اجتماعی باید محور عدالت پررنگ دیده شود. زیرا هم اکنون ما در شرایط جدیدی هستیم، یعنی جامعه ما در حال گذر از سنتی به یک مرحله نوین و یا مدرن است که این حالت گذار باعث بروز یکسری از آسیبهای جدید میشود که اگر این آسیبها در گذشته وجود داشت، در این صورت آسیبها تشدید و تقویت میشود.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: البته لازم است که ما شناخت کافی نسبت به آسیبهای جامعه داشته باشیم که بتوانیم بر مبنای عدالت آسیبها را کمتر کنیم. شناخت صحیح از موضوع میتواند در حل مشکلات بسیار موثر باشد لذا نباید افرادی که در معرض این آسیبها هستند، زیر چرخ حرکت شرایط جدید آسیب ببینند. اما آنچه حایز اهمیت است این است که عدالت قابل تحقق است و باید تمام اقدامات خود را در این راستا جهت داد.

https://shoma-weekly.ir/aLd7Wn