مجلس

تورم ایجاد شده در جامعه قابل انکار نیست

تورمی که شاهد هستیم ، با توجه به نظر کارشناسان اقتصادی بسیار مخل و زیان آور است و باید در حد زیادی کنترل و جلوگیری شود و این مشکل به حداقل خود برسد .

حجت الاسلام سید جلال یحیی زاده در رابطه با تورم های ایجاد شده در جامعه اظهار داشت :تورم ایجاد شده در جامعه قابل انکار نیست ؛ اما بحثهایی در مقدار این تورم است که اختلافاتی در آمار آن وجود دارد . تورم گاه می تواند تورم مثبت باشد .ولی در شرایط فعلی ما این تورمی که شاهد هستیم ، با توجه به نظر کارشناسان اقتصادی  بسیار مخل و زیان آور است و باید در حد زیادی کنترل و جلوگیری شود و این مشکل به حداقل خود برسد .
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس نهم در ادامه گفت و گوی خود با نشریه شما با اشاره به علل این تورم تصریح کرد : علل مختلفی باعث این تورم شده است . که برخی از عوامل بیرونی و برون زا است و برخی عوامل درونی . به نظر من اگر کسی در ارتباط با این گرانی ها و مشکلات اقتصادی نسبت به اینکه دشمنان نقشی دارند ؛ تردید بکند ، باید دراطلاعات او و حتی بصیرت و فهم سیاسی و اقتصادی آن تردید بکنیم . هیچ جای شک و شبهه ای نیست که دشمن ما نسبت به ایجاد این مشکلات اقتصادی نقش دارد و این دشمنی از همان ابتدای انقلاب بوده است و در این چند سال اخیر به شدت فعال شده  است .یحیی زاده بابیان اینکه ضعف های مدیریتی در این زمینه  یکی دیگر از علل تورم است، خاطر نشان کرد :  اگر کسی در ارتباط  با ضعف مدیریتی و نقش آن در ایجاد تورم نیز تردید داشته باشد ؛آن هم متهم خواهد شد به اینکه در برابر واقعیات چشم برهم گذاشته است . بالاخره هنگامی که متوجه می شویم کشور در شرایطی که رئیس جمهور نسبت به مفاسد اقتصادی تا آن حد حساس است یک سوء استفاده سه هزار میلیاردی و اختلاس بانکی مشخص و معلوم می شود و یا مسائل دیگری که مطرح  است ؛ این نشان از ضعفهای مدیریتی در کشور است. بهرحال این واقعیتی است که نباید نادیده گرفت . وی در ادامه افزود : اگر این واقعیت ها نادیده گرفته شود نمی توانیم این معضل را تا حد امکان درمان کنیم. گام اول همین است که ما اعتراف بکنیم که ما ضعف مدیریتی در بخش اقتصادی داریم؛ که آنها هم بخشی از این تورم و گرانی ها و نابسامانی بازار را ایجاد کرده است . حال برای حل این موضوع باید به درستی وضعیت را رصد کنیم تا منشاء اصلی آن مشخص شود . اکنون احساس می شود در مسئله برخورد با موضوع در ارتباط با توزیع و واردات و تولید نگاه واحدی وجود ندارد . این نگاه واحد نه تنها بین دولت و مجلس وجود ندارد بلکه در خود دولت این موضوع نیز متعدد است . به نظر می رسد اولین کار که باید صورت بگیرد این است ما یک نگاه واحد دقیق کارشناسانه برای رفع مشکل داشته باشیم . این نیاز دارد که یک اتاق فکر و کار گروه مشترک بین حداقل دو قوه مقننه و مجریه زودتر تشکیل شود. نهایتا ما باید  آن بخشهای کاذب و روانی بازار را تنظیم بکنیم . وی در پایان خاطر نشان کرد : در این چند سال مقام معظم رهبری عناوین سال را به مباحث اقتصادی اختصاص دادند که این نشان از یک جنگ اقتصادی دارد که باید بتوانیم در میدان وارد بشویم. باید اعتراف کرد مجلس در این چند سال هم با دولت همراهی خوبی نداشته است که مقداری از این نابسامانی ها هم از همین عدم هماهنگی ها صورت گرفته است.    

https://shoma-weekly.ir/i2i7sV