ویژه

توجه جدی به اقتصاد ضرورت امروز جامعه است

وضعیت اقتصاد ومعیشت مردم مبحث مهمی است که رئیس‌جمهورآینده باید، هم برنامه کامل اقتصادی داشته باشد و هم یک تیم منسجم و کاردان داشته باشد. درکار مسائل فرهنگی اگر به مسائل اقتصادی خوب توجه و پرداخته شود، فکرمی‌کنم ما به آن اهدافی که در میان مدت و بلند مدت برای نظام ترسیم کردیم، به‌زودی برسیم.

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد در این چند سال اخیر و نام گذاری سالها با محوریت مسائل اقتصادی چون اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف‌‌، کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و نهایتاً معرفی الگوی اقتصادی با عنوان اقتصاد مقاومتی همچنین با توجه به شرایط اقتصادی کشور به نظر میرسد یکی از محورهای مهم برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری درانتخابات خرداد 92توجه به این مهم است؛ لذا ضرورت است که فردی به عرصه انتخابات ورود پیدا کند که تیم اقتصادی قوی با کارشناسانی مجرب داشته باشد و خود همانند افسر اقتصادی در این میدان وارد شود. در این زمینه نظر نمایندگان مجلس را جویا شدیم.

 

    امیری‌‌: رئیسجمهور آینده باید یک تیم اقتصادی قدرتمند داشته باشد

محمدرضا امیری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده است. من فکر میکنم که رئیسجمهور آینده باید در دو موضوع اساسی کشور برنامه مدون و متقن و قابل قبول داشته باشد. یکی از این رویکردها، رویکرد نسبت به توسعه فرهنگ دینی و مسائل مربوط به حوزه فرهنگ است که باید به آن توجه ویژه داشت. دومین مسئله نیز مربوط به مسائل اقتصادی است. چنانچه مقام معظم رهبری در این چندین سال اخیر بر این موضوع تأکید دارند و با توجه به وضعیت معیشت مردم، ضروری است رئیسجمهور آینده یک برنامه جامع اقتصادی داشته باشد.

وی با اشاره به بحث تولید به عنوان یکی از محورهای مهم اقتصادی اظهار داشت: در حوزه اقتصاد بحث تولید بسیار مهم است. امروز ما میتوانیم تولیدی داشته باشیم که نه تنها مصرف داخل کشور راتأمین کند، بلکه نیاز برخی از کشورهای همسایه را نیز تأمین کند، بنابراین در این بحث چه در حوزه کشاورزی و چه در حوزه صنعت و معدن و چه در حوزه کارهای جانبی و زیربنایی میتوان کارهای بسیار خوبی را در حوزه تولید انجام داد. متأسفانه امروز ما در بخش تولید دچار سستی و رکود شدهایم که باید یک تحول جدی در درونش بهوجود بیاید.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه نظارت بر منابع بانکی یکی دیگر از محورهای اقتصادی است، تصریح کرد: بحث دوم در حوزه اقتصاد، نظارت بر منابع بانکی است که بانکها باید اعتبارات و تسهیلات را دراختیار کسان، بنگاهها و یا مراکزی قرار دهند که آنها بجا مصرف کنند.

وی افزود: متأسفانه ما طی سالهای اخیر شاهد بودهایم که این اعتبارات در روال اصلی خود محقق نمیشوند و اتفاقی نمیافتد، بهطوری که بعضاً به افراد یا  بنگاههای اقتصادی این تسهیلات پرداخت میشد که اولاً هم خیلی کلان بود و ثانیاً آن هدفی که در بحث تولید کلان در کشور مد نظر بود، محقق نمیشد.

 وی اضافه کرد: این مبحثی است که باید کنترل بشود و رئیسجمهور آینده باید یک تیم اقتصادی قدرتمند داشته باشد که بتواند اینها را با دقت رصد کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در همین حوزه نظارت بر اقتصاد، نظارت بر کیفیت محصولات هم بسیار مهم است. امروزه دنیا مشتاق این است که محصولات ارگانیک را مصرف کند، یعنی محصولاتی که آلوده به سموم و بهاصطلاح مضر برای بشر است‌‌‌ را مصرف نکند. اگر ما یک کنترل جدی انجام بدهیم، میتوانیم محصولات خوب و ارگانیک باکیفیت بالا را ، هم تولید کنیم وهم در اختیار متقاضیان چه در داخل و چه در خارج قرار دهیم.

نماینده مردم کهنوج با تأکید بر آن که رئیسجمهور آینده باید برنامه و تیم اقتصادی قدرتمندی داشته باشد‌‌‌؛ یادآور شد: بههرحال وضعیت اقتصاد ومعیشت مردم مبحث مهمی است که رئیسجمهورآینده باید، هم برنامه کامل اقتصادی داشته باشد و هم یک تیم منسجم و کاردان داشته باشد. درکار مسائل فرهنگی اگر به مسائل اقتصادی خوب توجه  و پرداخته شود، فکرمیکنم ما به آن اهدافی که در میان مدت و بلند مدت برای نظام ترسیم کردیم، بهزودی برسیم.

 

   عباسپور‌‌: کسی که قرار است انتخاب شود، باید نسبت به مسائل اقتصادی توجه جدی داشته باشد

روحالله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه رئیسجمهور آینده کشور باید تابع محض ولیفقیه باشد، گفت: ما در انتخابات ریاست جمهوری آینده به کسی نیازمندیم که نسبت به سیاستهای مقام معظم رهبری که اعلام میکنند، پایبند باشد. کسی که میخواهد رئیسجمهور باشد به چند مسئله باید توجه جدی داشته باشد. متأسفانه در این چند دوره ریاست جمهوری که داشتیم نسبت به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در نامگذاری سالها توجهی نداشته، در واقع بهطور جامع و کامل نسبت به عملیاتی کردن این سیاستها اقدامی نکردند. وی افزود: ما در انتخابات ریاست جمهوری به کسی رأی خواهیم داد که اولاً از ولایت پذیری بسیار بالا و خوبی برخوردار باشد و تبعیت کامل از مقام معظم رهبری داشته باشد، ثانیاً سیاستهای کلی را که رهبری  نسبت به کشور چه ازنظر موقعیت جهانی و چه از بعد داخلی اعلام میکنند‌‌‌؛ نسبت به جامه عمل پوشاندن این سیاستها همه ظرفیتها و قابلیتهای خود را در این زمینه بهکار بگیرد.

نماینده بوئین زهرا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری با محوریت مسائل اقتصادی اظهار داشت‌‌: با توجه به نگاه و افق وسیعی که مقام معظم رهبری در بحث و مسائل اقتصادی دارند و چندین سال پیش اتفاقات امروز را در جنگ اقتصادی پیشبینی کرده بودند و اکنون مسئله تحریمها بهوجود آمده است، چندین سال است که نام سالها را نام اقتصادی میگذارند، لذا کسی که قرار است انتخاب شود باید نسبت به مسائل اقتصادی هم توجه جدی داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته صرفاً توجه به بخش اقتصادی بدین معنا نیست که نسبت  به بخشهای دیگر بیتوجه باشند یعنی مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه را باید در نظر بگیرند. با توجه به تهدیدات و روحیه استقلال طلبی که در کشور وجود دارد، این موارد باید مد نظر قرار گیرد. تقویت صنایع دفاعی کشور باید صورت بگیرد.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: معمولاً رویکرد ما به سوی استقلال و خود اتکایی بوده است و از طرفی متأسفانه بهعلت زیادخواهی‌‌های قدرتهای جهانی همواره ما شرایط تهدیدها وتحریمها را داشتهایم لذا باید کسی وارد عرصه شود که واقعاً در جهتگیریهای اقتصادی مسائل حمایت از تولیدات داخلی را جدی بگیرد و نسبت بحث خوداتکایی و خودکفایی و درون زایی و استفاده از ظرفیتها و قابلیتهای علمی و کارشناسی و پژوهشی اهتمام ورزد. همچنین نسبت به تولیدات کمی و ارتقا کیفی محصولات و توجه به اقتصاد مقاومتی در این زمینه توجه جدی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه منتخب ریاست جمهوری باید به قانون، توجه ویژهای داشته باشد افزود: به نظر میرسد کسی که به عنوان رئیسجمهور انتخاب میشود باید به قانون و محورهای آن توجه ویژهای داشته باشد. قانون را باید پذیرا باشد و نسبت به اجرای آن جدی باشد. خدای ناکرده نسبت به برخی مسائل قانون گریزی نداشته باشد.

 عباسپور در ادامه خاطرنشان کرد‌‌: یکی دیگر از محورهای مهم درانتخاب رئیسجمهور آینده بحث تعامل است که باید بحث تعامل با قوا، خردجمعی را در نظر بگیرد و به عقلانیت دیگران توجه نماید.

 بیانات مقام معظم رهبری را در مدیریتها و مسائل فصل الخطاب بداند و از ظرفیتهای اجرایی و کارشناسی کشور به نحواحسن و شایسته در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور  بهره بگیرد.

   هاشمی: نامزدی که تیم اقتصادی قوی ندارد، نیاید

سید عنایتالله هاشمی با اشاره به شرایط اقتصادی در کشور اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص اقتصادی که در کشور وجود دارد و این شرایط راهکارهای خاص خود را میطلبد‌‌‌؛ طبیعتاً کسی میتواند این مسائل را پیگیری کند و پاسخگوی مردم باشد که بتواند راهکار و راه  چاره اقتصادی دقیق و حساب شدهای را  ارائه دهد که بتواند دراین شرایط تحریم برای بحث افزایش تورم و قیمت ارز و... راه برونرفتی را ارائه دهد.

وی افزود: برای برون رفت از این وضعیت اقتصادی، باید برنامه و تیم اقتصادی قوی داشته باشد. اگر برای برنامه اقتصادی خود تیم خوبی نداشته باشد بهتر است وارد معرکه انتخابات نشود زیرا در این صورت نمیتواند پاسخگوی مردم باشد.

هاشمی تصریح کرد‌: به نظر می‌رسد کسی که وارد عرصه انتخابات آتی می‌شود باید توجه ویژه‌ای به مبحث اقتصاد مقاومتی داشته باشد و بتواند فرهنگ مردم را در مصرف اصلاح کند و این آمادگی را در مردم به‌وجود بیاورد  زیرا شرایط اقتصادی ما به گونه‌ای است که باید اصلاح مصرف داشته و مدیریت خوبی در مباحث اقتصادی خود داشته باشند و از تجملات و اسراف و مصرف کالای غیر ایرانی پرهیز نمایند. نماینده مردم سپیدان با بیان آنکه در حوزه اقتصاد باید توجه ویژه‌ای به تولیدات داخلی داشت خاطرنشان کرد‌: ما باید درحوزه اقتصاد به مبحث تولیدات داخلی توجه ویژه‌ای داشته  و از این بخش حمایت ویژه‌ای داشته باشیم  که با رونق این بخش قطعاً مشکلات اقتصادی ما مرتفع خواهد شد.


 
https://shoma-weekly.ir/Vex1sr