مجلس

توجه به اقتصاد دانش بنیان، اولین اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی

مهم‌ترین حوزه کاری برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی حمایت ازمؤسسات دانش بنیان است؛ مؤسساتی که ایده و فکر دارند اما نیازمند حمایت‌های لازم هستند تا با حداقل‌ها بتوانیم، بهترین بهره‌برداری را انجام بدهیم. اقتصادمقاومتی یعنی با حداقل بهترین برنامه را داشته باشید.
قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات؛ با بیان ضرورت و توجه به اقتصاد دانشبنیان برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور اظهار داشت: پیشتازی اقتصاد دانش بنیان یکی از اصول سیاستهای ابلاغی اقتصادمقاومتی است. درحقیقت یکی از دغدغههای رهبری معظم برای کشوراقتصاد دانشبنیان است.

وی افزود: ما مجموعهها ومؤسسات فراوانی را داریم که ظرفیتهای لازم را برای تجهیز و بهینه شدن دانش روز دارند؛ اما متأسفانه به جهت عدم برخورداری از حداقل امکانات، خروجی لازم را ندارند. به گونهای که ما در بیان از مؤسسات دانشبنیان زیاد سخن میگوییم و از لزوم حمایت مؤسسات نخبگان حرف میزنیم و یا از ضرورت مراکز رشد و پارک علم و فناوری صحبت میکنیم؛ اما در اقدام و عمل حمایتی را دریافت نمیکنیم.

احمدی نماینده راهیافته به مجلس دهم از حوزه نوشهر و چالوس خاطر نشان کرد:مؤسسات و پژوهشگاههای دانشبنیان در سیستم اداری و سازمانی، برای پیگیری امور خود با سختیها و موانع زیادی روبهروهستند و دراین مسیر باید سختیها و مشکلات فراوانی را متحمل شوند. از سوی دیگر شاهدیم که دولت هم اعتبارات لازم و کافی را برای پیشبرد اهداف آنها در نظر نمی گیرند.

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید با نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اظهار داشت: مهمترین حوزه کاری برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی حمایت ازمؤسسات دانش بنیان است؛ مؤسساتی که ایده و فکر دارند اما نیازمند حمایتهای لازم هستند تا با حداقلها بتوانیم، بهترین بهرهبرداری را انجام بدهیم. اقتصادمقاومتی یعنی با حداقل بهترین برنامه را داشته باشید.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در نهمین دوره از مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروزه ما خیلی از برنامههایمان با سیاستهای اقتصاد مقاومتی منافات دارد. برای درک این مهم، با نگاه به عملکرد و نوع زندگی خودمان که خرید کالاهای لوکس و خارجی در اولویت قرار دارد یا روند و سبک زندگی که با نام رفاه به سمت و سوی تجملگرایی و ...پیش میرود، همه و همه با سیاستهای اقتصاد مقاومتی منافات دارد.

وی ادامه داد: این رویه در حالی است که میتوانیم با بهترین برنامهها سبک زندگی را تغییر دهیم؛ در صورتی که میتوانیم صنعت داخلی را ملزم کنیم، تا به سمت مرغوبیت کالا پیش بروند، و با خرید کالای داخلی از آنها حمایت کنیم. از آن طرف می توانیم با اتکا به صنعت داخلی خودمان، مهار تورم و رفع مشکل بیکاری را در کشور رقم بزنیم. لذا توجه به اقتصاد دانش بنیان، میتواند اولین فرصت را برای حل مشکلات اقتصادی کشورایجاد کند.

https://shoma-weekly.ir/d3zJy3