مجلس

توافق بد چیست؟

آن‌ها یک بازی به راه انداخته‌اند، تا با فشار و امتیازگیری از ایران بتوانند اهداف خود را دنبال کنند؛ به همین خاطر به تعهدات خود عمل نمی‌کنند؛ برخلاف تیم مذاکره ما که به‌دنبال یک توافق خوب هستند، آن‌ها به‌دنبال هیچ توافقی نیستند و فقط با شیطنت و بازی و عملیات روانی سعی دارند این روند مذاکرات را با قرائت خودشان به افکار عمومی برسانند و ایران را برخلاف آنچه هست نشان دهند.
محمداسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره روند مذاکرات و کارشکنی طرف مقابل در مذاکرات اظهار داشت: در ابتدای بحث مذاکرات هستهای یک مرحله مقدماتی و اولیه مطرح بود و یک مرحله نهایی؛ لذا مرحله مقدماتی و اولیه در سال گذشته انجام شد، با اینکه متأسفانه ما در آن توافق اولیه خیلی چیزها را از دست دادیم؛ اما بعد از آن فقط مذاکره و صحبت شد و هیچگونه توافقی صورت نگرفته است.

وی افزود: در این مذاکرات قرار بر این شد که بعد از گذر شش ماه توافق نهایی صورت پذیرد که چهار ماه هم تمدید شد، تا سوم آذر امسال توافق نهایی شود؛ ولی به دلایلی این توافق صورت نگرفت. البته ناگفته نماند بهرغم تعهدات مذاکرهکنندگان بر عدم تحریمها علیه ایران این روند ادامه داشت و شاهد کارشکنی طرف مقابل بودیم.

کوثری ادامه داد: علت اصلی آنکه در این مذاکرات به توافقی دست پیدا نکردیم، آن است که آنها در روند این مذاکرات، مسائل هستهای را دنبال نمیکنند؛ بلکه مسائلی غیر هستهای چون مباحث موشکی، حقوق بشر و عدم حمایت و تقویت نیروهای حزبالله در لبنان و کشورهای دیگر چون یمن و همچنین در راستای تأمین امنیت اسرائیل غاصب و عربستان مسائلی را مطرح کرده و دنبال میکنند و بر ایران فشار میآورند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با دو مرحلهایکردن مذاکرات اظهار کرد: این بحثی که طرف غربی طرح میکند که ما ابتدا به یک توافق کلی برسیم و بعد از توافق کلی به جزئیات بپردازیم، یک بازی سیاسی است که آنها درآوردهاند. در حقیقت، این نیرنگ و فریببازی است، اینها انحراف در بحث و موضوع هستهای است؛ لذا باید هوشیارانه عمل کنیم.

کوثری با اشاره به وظیفه خطیر تیم مذاکرهکننده در این عرصه تأکید کرد: تیم مذاکرهکننده هستهای ما وظیفهاش مشخص است و باید در چارچوب اختیارات خود عمل کند و فقط و فقط باید در چارچوب موضوع هستهای وارد عمل شوند و مذاکره کنند. همان طور که گفته شد، آنها بهدنبال توافق هستهای و حل مباحث هستهای نیستند و در مذاکرات بهدنبال مطرحکردن مسائل دیگر هستند.

وی با اشاره به موضع صریح و مقتدارانه رهبر عظیمالشان امام خامنهای (دامه برکاته) گفت: با وجود این شرایط مقام معظم رهبری با ورود بموقع در این موضوع، صریح و مقتدرانه، انحراف در راستای این موضوع را متذکر شدند و برای همگان باز کردند و فرمودند که ما در مذاکرات بحث کلی و جزیی نداریم؛ یا در این مذاکرات توافق میشود یا نمیشود ! اگر قرار است توافق بشود باید در یک مرحلهای که قبلا صحبت آن صورت گرفته، بشود و اگر قرار نیست توافقی صورت بپذیرد، اشکالی وجود ندارد، ما به کار خود ادامه میدهیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر خاطر نشان کرد: یکی از خواستههای ما بحث برداشتن کلی تحریمها علیه جمهوری اسلامی است؛ اما آنها در این رابطه هر بار مطلبی را مطرح میکنند؛ یک دفعه میگویند بین 10 الی 20 سال تحریمها برداشته میشود و گاهی اوقات 7 الی 15 سال و... را بیان میکنند؛ مسلما ما این مسئله را نخواهیم پذیرفت. اینکه ما فی البداهه تمام توافق را عمل کنیم؛ ولی آنها بخواهند به تعهدات خود در این مسائل و مباحث هستهای عمل نکنند، این موضوع به هیچوجه نمیتواند قابل قبول باشد؛ لذا مقام معظم رهبری به صراحت هم بیان کردند که حتی توافق بد را هم ما نمیپذیریم.

وی افزود: این بحث، بحث منافع ملی مردم یک کشور است، مسئولین آن حق ندارند و نمیتوانند بهراحتی حق مسلم مردمی را که برای این نظام و انقلاب زحمت کشیده و خون دل خوردهاند، نادیده بگیرند. بههرجهت مردم ما تلاش و هزینه کردهاند تا این توانایی را به دست آوردهاند. اینکه بخواهیم به هر دلیلی توافق بکنیم، ایشان فرمودند که این توافق باید یک توافق خوب باشد و منافع ملی مردم باید حتما در یک مرحله درنظر گرفته شود. لذا اگر بخواهد مذاکرات ادامه یابد، تیم مذاکرهکننده ما باید براساس همین فرمایشات مقام معظم رهبری، مذاکره کنند.

کوثری در بیان ویژگی یک توافق بد، در پاسخ به خبرنگار شما گفت: توافق بد، توافقی است که ما براساس آن هرآنچه داریم را از دست بدهیم و خواستههای آنها را برآورده کنیم؛ ولی در عوض آنها هیچ تعهدی را عمل نکنند و مسئلهای را قبول نکنند، یعنی حتی تحریمها را برندارند یا به طور مثال برای دلخوشی ما، یک یا دو تحریم را بردارند. لذا اگر ما در این مذاکرات مسئلهای را پذیرفتیم، آنها هم باید به تعهدات خود پایبند باشند؛ زیرا ما آنها را به اجبار پای میز مذاکره نیاوردهایم. آنها خود اصرار بر این امر دارند و زور میگویند.

وی خاطر نشان کرد: ما مذاکره را قبول کردیم که به تمام دنیا اثبات کنیم و آگاهی دهیم که در چارچوب همان قانونی که خود آنها نوشتهاند، میمانیم و حرکت میکنیم. همه فعالیتهای هستهای ما در چارچوب قوانین بینالملل است. ما برای اینکه ملتها و کشورهای دیگر آگاهی یابند، مذاکره را قبول کردیم و هماکنون هم مذاکره را قبول داریم؛ اما نه مذاکرهای که آنها یکطرفه خواهان آن هستند؛ هر مذاکرهای دو طرفه است؛ لذا نتیجه آن هم باید دوطرفه باشد.

همچنین سید امیرحسین قاضیزاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در رابطه با روند این مذاکرات اظهار کرد: برنامه غرب شکست هیمنه ایران است؛ بنابراین آنها بازی را تحت عنوان مذاکرات هستهای با ما شروع کردهاند، بنده خودم آنها را در این مذاکرات جدی نمیبینم؛ چون آنها میدانند که منافع راهبردی را که دنبال میکنند، تحت عنوان برتری قدرت و تسلط اسرائیل در منطقه توسط جمهوری اسلامی ایران تأمین نخواهد شد.

وی افزود: آنها یک بازی به راه انداختهاند، تا با فشار و امتیازگیری از ایران بتوانند اهداف خود را دنبال کنند؛ به همین خاطر به تعهدات خود عمل نمیکنند؛ برخلاف تیم مذاکره ما که بهدنبال یک توافق خوب هستند، آنها بهدنبال هیچ توافقی نیستند و فقط با شیطنت و بازی و عملیات روانی سعی دارند این روند مذاکرات را با قرائت خودشان به افکار عمومی برسانند و ایران را برخلاف آنچه هست نشان دهند.

قاضیزاده هاشمی خاطر نشان کرد: به نظر من تیم مذاکرهکننده ما همانند تیم مذاکرهکننده طرف غربی و آمریکا باید خود را تجهیز کنند و با برنامهریزی قبل از مذاکرات و توجه به حواشی و داشتن تیم عملیات رسانهای میتوانیم در این مذاکرات مصادره به مطلوب کنیم.

https://shoma-weekly.ir/HEiCKT