مجلس

تهران نیازمند اصلاح ساختارهای دولتی در برابر مشکلات است

متاسفانه تهران به دلیل پیچیدگی مشکلات و تحت‌تاثیر قرارگرفتن به خاطر وجود برخی امکانات، هر مشکلش در هر زمینه جدی می‌شود. چه در بهداشت و درمان که اخیرا وزیر هم بدان اشاره کردند و بارها گزارش‌هایی از ایشان خواستم و بازدیدهایی کردم، چه درباره آب و فاضلاب و ساختارهای اداری که به قائم‌مقام وزیر کشور و چندین بار به رئیس‌جمهور و دیگران تذکر دادم که متاسفانه ساختارهای اداری لازم نه در تهران و نه در شهرهای دیگر کشور درست نشده است.
سیل اخیر که تبعاتی ملی داشت، در تهران پرحادثهتر از دیگر نقاط کشور بود. در حالی که تمرکز امکانات در تهران و هزینه هنگفت تجهیز دستگاه های مربوطه پس از طوفان سال گذشته انتظار متفاوتی را ایجاد می کرد. با دکتر لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این زمینه گفتگو کردهایم.

سیل اخیر که حوادثی در سراسر کشور داشت، مانند طوفان سال گذشته بدون آمادگی مردم رخ داد. ارزیابی شما از تکرار این اتفاق چیست؟

با وجودی که هواشناسی در سالهای اخیر دقیق کار کرد؛ ولی باز هم از مردم عقب ماند و باید پاسخگو باشد و این قضیه قابل اغماض نیست. تذکر هم دادم تا مسئولان در این باره پیگیری کنند. به این قضیه باید از چند جهت توجه شود. یکی گزارش هواشناسی است که مسافران سرگردان شدند و ماشینهایشان آسیب دید، عدهای جان، عزیز یا خانهشان را از دست دادند. اگر هواشناسی به موقع اعلام میکرد بخشی از این وقایع قابل احتراز و پیشگیری بود. دیگر اینکه مسئولان باید به مشکلات اینها توجه کنند بارها به عنوان عضو هیئت امنای امامزاده داود با مسئولان استان و کشوری جلساتی داشتیم. گاهی اوقات آخر هفته نزدیک به 100 هزار نفر جمعیت ـ علاوه بر مردم بومی و گردشگرانی که در مسیر به امامزاده میروند ـ به سمت امامزاده داود رفت و آمد میکنند. متاسفانه این راه با این حجم تردد شبیه یک راه بنبست است و نیاز به پل دارد و بهعنوان یک راه جایگزین به راهی که به فرحزاد میرود باید توجه شود. حتی برخی از سرمایهگذاران برای انجام این اقدامات اعلام آمادگی کردند تا مثل مواردی که پیش آمده بود که ساعتها پنج شش هزار خودرو پشت این راه گیر افتاده بودند دوباره پیش نیاید. در حالت عادی مسیر مشکلات زیادی دارد، چه برسد به زمانی که اتفاق خاصی بیفتد؛ بنابراین مسئولان میبایست توجه بیشتری کنند. اینجا از نظر جایگاه بینالمللیاش و زائرانی که میآیند و مردمی که در آنجا زندگی میکنند حائز اهمیت است. از طرف دیگر با بودجه خوبی که مجلس برای حوادث غیرمترقبه در نظر گرفته است، باید نسبتبه پرداخت خسارت به کشاورزان و آسیبدیدگان هرچه سریعتر اقدام شود، چون محصولات کشاورزی و باغهای روستاهای کن بسیار صدمه دیدهاند.

کدام نهاد را مسئول مستقیم این بی مسئولیتی میدانید؟

یک بخش به هواشناسی برمیگردد، بخش دیگری هم به مسئولین کشوری و استانی در خصوص توجه به راههای مواصلاتی آنجا و امکانات مورد نیاز است که متاسفانه میبینیم این مسائل مرتبا تکرار میشود و پیگیری نمیشود. مجمع نمایندگان تهران برای بررسی مشکلات کن چهارشنبه 31 تیر ماه 94 جلسهای را برگزار کرد.

یکی از نکات مورد توجه اعمال قانون درباره عدم رعایت حریم رودخانههاست. این موضوع چگونه باید پیگیری شود؟

مسئولین استانی و قوه قضائیه باید با جدیت با این افراد برخورد کنند. تصاویری که پخش میشد حکایت از ساخت و سازهای بیرویه و غیرمجاز در بستر یا حاشیه رودخانهها دارد، شاید در کوتاهمدت منافعی برای صاحبانش داشته باشد؛ ولی دیدیم چه خسارتهایی به صاحبان آنها وارد شد. قطعا سکنه و افرادی بودند که لطمه خوردند. پیشگیریهایی که در این باره انجام میشود به نفع همه اینها خواهد بود.

به دلیل آنکه سازمان هواشناسی خطاهای مکرری داشته، شنیدیم دستگاههای بسیار پیشرفتهای تهیهشده و حتی مدیریت سازمان هم تغییر کرده است؛ ولی همچنان خطاهای سازمان هواشناسی تکرار میشود. چه باید کرد؟

باید مجلس از آنها بخواهد گزارشهای لازم را درباره علت تخلفشان بدهند. خودشان هم باید توجه کنند و هم اگر نقایص و مشکلاتی وجود دارد پیشنهادهایی را برای رفع این موانع ارائه دهند. به نظر من مشکلی جز غفلت در اطلاعرسانی وجود ندارد. سال گذشته طوفان با آن شدت و سرعت آمد؛ ولی متاسفانه به دلیل عدم اطلاعرسانی مناسب تهران چندین کشته داد.

برداشتم از صحبتهای شما وجود سوء مدیریت است. آیا همینطور است؟

بله، یکی سوء مدیریت و دیگری عدم نظارت دقیق بر سازمان هواشناسی است. اگر مشکلی دارند و لازم است دستگاههایی را تهیه کنند باید اعلام کنند که مشکل و نیازشان برطرف شود و این امر باید در اولویت قرار بگیرد.

ناکارآمدی در این باره، بعد از این اتفاق موجب پراکندهشدن شایعات زیادی در کشور شد. در این زمینه کدام نهاد را بیشتر مسئول میدانید؟

دولت باید اطلاعرسانی و دستگاههایش را بهخوبی مدیریت و از ارائه اطلاعات ضد و نقیض و مطالبی از این قبیل پیشگیری کند. انتظار داریم دولت از یک سو توجه ویژهای به آسیبدیدگان و از سوی دیگر به مشکلات تهران توجه کند. متاسفانه تهران به دلیل پیچیدگی مشکلات و تحتتاثیر قرارگرفتن به خاطر وجود برخی امکانات، هر مشکلش در هر زمینه جدی میشود. چه در بهداشت و درمان که اخیرا وزیر هم بدان اشاره کردند و بارها گزارشهایی از ایشان خواستم و بازدیدهایی کردم، چه درباره آب و فاضلاب و ساختارهای اداری که به قائممقام وزیر کشور و چندین بار به رئیسجمهور و دیگران تذکر دادم که متاسفانه ساختارهای اداری لازم نه در تهران و نه در شهرهای دیگر کشور درست نشده است.

https://shoma-weekly.ir/dAeeYx