مجلس

تهدید مبنای مذاکرات را زیر سوال خواهد برد

مذاکره‌ای برای ما ارزش دارد که عزت مردم را رقم بزند. سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر عدم پذیرش مذاکره در سایه تهدید و تحریم بزرگ‌ترین سرمایه است. یک سرمایه‌ای که از سید و سالار شهیدان گرفته شده است و بحث عزت را مطرح می‌کنند و هیهات من الذله را سر می‌دهند. لذا غنای سخن مقام معظم رهبری یک سرمایه بزرگ است.
تهدید و تحریم ادبیات رایج استکبار جهانی در مقابل ایران است که در طی سی و شش سال بارها و بارها از رسانههای بیگانه شنیدهایم. سیاست سخیف و پر نیرنگ غرب به خصوص آمریکاییها زمانی نمایان میشود که در زمان مذاکرات باز سخن از گزینه نظامی و آتش افروزی میزنند. این در حالی است که مطابق عرف دیپلماسی نیز سیاست زورگویی دیگر جایگاهی ندارد. مذاکرات همراه با توهین و تحقیر و شکسته شدن حریم عزت ملی از جمله خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است که اخیرا مقام معظم رهبری در جمع معلمان تاکید داشتند و به عنوان فصل الخطاب، تیم مذاکرات هستهای ما باید سرلوحه کار خود قرار دهد.

وحید احمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به سیاست پوسیده تهدید آمریکاییها در مذاکرات هستهای اظهار داشت: با رصد اخبار در سایه مذاکراتی که صورت میگیرد و در جریان قرار دارد، نوع عملکرد و رفتار آمریکاییها‌‌ همان منش استکباری و رفتار غیرمنصفانه است اما از طرفی دائما آنها در حین مذاکره خود را راغب نشان میدهند که به دنبال رسیدن به توافق هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آنچه در حوزه بین الملل مهم است نوع ادبیات و مطلبی است که طرف مقابل طرح میکند، برخلاف شیوه معمول، مذاکرات نباشد. حتی عرف بین الملل هم هنگامی که مذاکرهای مطرح است اگر تهدیدی نسبت به کشور و یا تیم مذاکره کننده به کار بیاید، اساسا مبنی آن مذاکرات، مبنای باطل و غلطی خواهد بود و اعتباری ندارد.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین هشدار رهبری مانند همیشه هم به موقع و هم فصل الخطاب بود که مطرح نمودند. قطعا گروه مذاکره کننده هم توجه کامل به هشدار خواهند داشت و اگر جایی ببینند که نوع موضع گیری و تهدید آنها موجب تحقیر و یا ذلت باشد و یا بخواهند خطوط قرمز ما را به چالش بکشاند، حتما آنها براساس نظر مقام معظم رهبری که پشتوانهشان عزت و اعتبارملی است عمل خواهند کرد.

همچنین منصور حقیقتپور، نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به عملکرد آمریکاییها در روند مذاکرات اظهار داشت: ما در این روند، مذاکرات عزت محور را پیگیری میکنیم. اگر قرار بود تن به ذلت بدهیم، دیگر این قدر مبارزه نمیکردیم و خود را به دردسر نمیانداختیم.

وی ادامه داد: مذاکرهای برای ما ارزش دارد که عزت مردم را رقم بزند. سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر عدم پذیرش مذاکره در سایه تهدید و تحریم بزرگترین سرمایه است. یک سرمایهای که از سید و سالار شهیدان گرفته شده است و بحث عزت را مطرح میکنند و هیهات من الذله را سر میدهند. لذا غنای سخن مقام معظم رهبری یک سرمایه بزرگ است.

حقیقتپور تصریح کرد: ما با یک طرف نانجیبی مواجه هستیم که آداب دیپلماسی و حتی تعهدات خود را رعایت و عمل نمیکند. در گذشته هم ثابت کردهاند که غیر قابل اعتماد هستند. لذا باید بسیار هوشمندانه عمل کنیم.

https://shoma-weekly.ir/EmHux2