ویژه

تهدید جدی ما در دو حوزه فرهنگ و اقتصاد است

دیدار دکتر آل اسحاق با مراجع تقلید از مهمترین برنامه های انتخاباتی وی در روزهای اخیر بود. هفته گذشته رهنمودهای مراجع تقلید در این دیدارها منتشر گردید که به علت تراکم مطالب، گزارش سخنان وی در این دیدارها به این شماره موکول گردید.
دیدار دکتر آل اسحاق با مراجع تقلید از مهمترین برنامه های انتخاباتی وی در روزهای اخیر بود. هفته گذشته رهنمودهای مراجع تقلید در این دیدارها منتشر گردید که به علت تراکم مطالب، گزارش سخنان وی در این دیدارها به این شماره موکول گردید.

در ابتدای دیدارها دکتر آلاسحاق در ملاقات با آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان با بیان اینکه در صحنههای بینالمللی ما هم نقاط قوت بسیار بالایی داریم و هم با تهدیدها و آسیبهای زیادی روبرو هستیم، اظهار داشت: در صحنههای داخلی هم نقاط قوت بسیار بالایی داریم و هم نقاط ضعف فراوان، ولی مهمتر از همه اینها بنیان و بنیه بسیار قوی است که کمتر بدان استناد میشود.

وی افزود: بحمدالله جمهوری اسلامی ایران در همه حوزههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و موقعیت جغرافیایی بنیان بسیار قوی دارد و مثل جوان ورزشکاری است که بدنش آمادگی کامل دارد و روز به روز هم بیشتر شده، منتهی در فواصل زمانی گاهی دچار سرماخوردگی و امثالهم شده است. لذا به نظرم با آسیبشناسی درست علیرغم همه محدودیتها و مشکلات پیدا کردن راهحل چندان مشکل نیست.

وی با اشاره به بیداری اسلامی و تداوم نهضت امام(ره) در میان مسلمانان جهان یادآور شد: در شرایط جهانی جمهوری اسلامی ایران اقتداری پیدا کرده است که در شرایط منطقهای هیچ عمل و عکسالعملی اتفاق نمیافتد، مگر اینکه ملاحظات جمهوری اسلامی را در نظر داشته باشند.

نامزد ائتلاف اکثریت اصولگرایان با اشاره به عدم موفقیت نظام سلطه در مواجهه گوناگون با جمهوری اسلامی ، خاطر نشان کرد: در حوزه خارجی ابزار مختلفی را برای مقابله با ما انتخاب کردهاند، اما ابزار اصلی آنها حوزه اقتصادی است، یعنی دقیقاً یک جنگ برنامهریزی شده با طرح جنگی و ستاد عملیاتی به راه انداختهاند و ما مقاومت کرده ایم. در حوزههای داخلی هم دغدغه اصلی مسائل اقتصادی هستند، ضمن اینکه در همه حوزههای فرهنگی و اجتماعی مشکلات متعددی داریم که زمینهساز بسیاری از آنها اقتصادی است.

وی با بررسی رهنمودهای مقام معظم رهبری در سه سال گذشته که اقتصاد تولیدمحور، صادراتمحور و... را یک به یک تبیین کردند، افزود: در این دوره باید دو واژه حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی را واقعاً عملیاتی کنیم و در این صورت برای قسمت عمدهای از مسائلمان راهحل پیدا خواهیم کرد. منابع کافی که عمده الزامات حماسه است را نیز دارا هستیم.

دکتر آل اسحاق در دیدار با آیت الله العظمی مکارم شیرازی دهه چهارم انقلاب را یک دهه ویژه و این مقطع انتخابات را یک نقطه عطف در تاریخ ما دانست و با اشاره به سخنان این مرجع تقلید گفت:  تهدید جدی ما در دو حوزه فرهنگ و اقتصاد است که اشاره فرمودید که بهنوعی همبسته و وابسته همدیگر هستند.

وی خاطر نشان کرد: اقتصاد در حوزه معیشت مردم، سلامت، بهداشت، مسکن و دیگر مسائل جاری مردم به دغدغه جدی تبدیل شده است. در حوزههای کلان اقتصادی هم بهرغم اینکه ما در چه در حوزههای اقتصادی، چه در حوزههای فرهنگی از بنیانها و بنیههای قوی برخوردار هستیم؛ ماحصل نوع تعاملات و برآیند آن موجب شده است که مجموع کسانی که وارد شغل شده و کسانی که بیرون رفتهاند، برابر باشد. این بهرغم آن است که درآمد دلاری فعلی در تاریخ ایران بینظیر است.

آل اسحاق با اشاره به اینکه مجموعه مسائل ما در حوزه اقتصاد در سطح کلان و خرد، از آسیبهای جدی در رنج است، افزود: وضعیتی که در حوزههای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایجاد شده، در نحوه بینش ماست. درگیریهای سیاسی در حال به زوال بردن همه سرمایه، انرژی و پتانسیل ما است و اگر این بینش را عوض کنیم، امکان تغییر مسیر هست.

وی افزود: اولین کاری که دولت آتیه باید بکند تبدیل محیط تعارض به محیط تعاملی است.

نامزد ائتلاف اکثریت اصولگرایان خاطرنشان کرد: لازمه این کار این است که علاوه بر آن فضاسازی، مجموعه نیروهایی که فرمودید اعتقاد به اسلام، انقلاب و خط امام(ره) و رهبری و روحانیت دارند و ملتزم به اینها هستند. واقعاً به «مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا»(3) اعتقاد داشته باشند، واقعاً به «آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ»(4) داشته باشند. اینها باید باور مسئولین ما باشد.

وی با یادآوری اینکه در فضای اصولگرایی در ظرف 34 سال گذشته مدیران خوبی تربیت شدهاند، اظهار داشت: خوشبختانه جایگاه مجموعه اصولگرایان در همه حوزههای فنی، مدیریتی و... بهگونهای است که اعتماد مردم به آنان در مقایسه با دیگران بیشتر است، منتهی همان طور که فرمودید تشتت هست  و این به اقتدار بیرونی و داخلی فرد منتخب آسیب خواهد رساند.

آل اسحاق با بیان اینکه نیروی انسانی کافی برای تحقق فردای روشن کشور در حوزه اصولگرایی هست، افزود: این موفقیت مشروط به همگرایی و وحدت نظر است. خوشبختانه هنوز در میان اصولگرایان اعتقاد به روحانیت، مرجعیت و ولایت قوی است و می تواند منجر به آن شود که در دو ماه آینده مجموعه نیروهای معتقد به این خیمه همگی جمع شوند و به یک نفر برسند.

نامزد ائتلاف اکثریت اصولگرایان در دیدار با آیت الله العظمی علوی گرگانی نیز با اشاره به مشکلات مختلف کشور به ضرورت همدلی برای رفع مشکلات اشاره کرد و افزود: متأسفانه فضای حاکم بر جامعه فضای بداخلاقی است که باز نرم کردن این فضا در پرتو هدایتهای شما بزرگواران میسر خواهد بود، بهویژه در مقطع پیش از انتخابات که این نیاز بیشتر احساس می شود.

دکتر آلاسحاق در دیدار با آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در جواب به پرسش پیرامون چگونگی طرح وی در بهره گیری از خرد جمعی در اداره کشور، گفت: از نظر حقوقی بر اساس اصل  127 قانون اساسی دولت میتواند اختیارات خود را به کمیسیونهایی واگذار کند تا بهجای دولت تصمیم بگیرند و تصمیماتشان را از طریق معاون اول ابلاغ کنند.

وی با اشاره به اینکه این رویکرد در چینش تیم اجرایی است، خاطر نشان کرد: رئیسجمهور از نظر قانونی، واحد است و شورایی نیست و او هماهنگکننده دولت است و باید مصوبات دولت را ابلاغ کند، بحث این است که رئیسجمهور میتواند در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... کارها را تقسیم کند و پنج معاون داشته باشد که رئیس کمیسیونهای اصل 127 باشند.

نامزد ائتلاف اکثریت اصولگرایان با بیان اینکه مهمتر از جنبه حقوقی آن، این واقعیت است که در این مقطع جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم وجود احزاب قوی که بتوانند طرح، برنامه، تیم و... را از قبل آماده کنند، ریاست جمهوری ما باید خودش و تیمش جبران این قضیه را بکند، یادآور شد: نوع و حجم مشکلات داخلی و خارجی بهگونهای است که مجموعه پتانسیلهای موجود در کشور باید در صحنه بیایند. الان یکی از آسیبهایی که کشور دیده این است که مقدار زیادی از سرمایههای اجتماعی آن به حاشیه رانده شده است.

وی با اشاره به فضای اخلاقی جامعه که تا حد زیادی به هم ریخته است، خاطر نشان کرد: یکی از اهداف تیمی که سر کار میآید باید التیام بخشیدن به فضای بداخلاقی حاکم بر جامعه باشد. نمیشود به جامعه گفت که از فردا با هم خوشاخلاق باشید و رابطهتان فلان طور باشد؛ آن هم در شرایطی که همه به کناری رانده شده باشند. این تیم باید در چهارچوب نظام، همه را در خود جای بدهد و این جز با یک برنامه عملیاتی و خرد جمعی امکانپذیر نیست.

رییس اتاق بازرگانی تهران به اولویت اقتصاد در مقطع فعلی کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ضمن اینکه مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... مطرح هستند، ولی اولویت با مشکلات اقتصادی است و آن نیروی پیشبرندهای که باید به این اوضاع سروسامان بدهد، اقتصاد است. حوزه اقتصاد هم متکی بر علم، دانش و تجربه است و باید از همه سلایق ممکن ظرفیتی را فراهم کنیم که از همه نیروهای کارای متبحر سابقهدار مورد اعتماد استفاده کنیم، دست به دست هم بدهیم و با هم مشکل را حل کنیم و این نمیشود جز الزام زمینهسازی برای یک کار خرد جمعی.

وی یادآور شد: حماسه سیاسی و اقتصادی جز با حضور باانگیزه و بانشاط همه امکانپذیر نیست و این نمیشود جز با یک ابتکار عملی تا همه برای خلق این حماسه جمع شوند.

دکتر یحیی آل اسحاق در پایان خاطر نشان کرد: چیزی که هم اینک حزب  مؤتلفه اسلامی به دنبال آن است و برای آن بنده را نامزد کردند، بر اساس این برخورد است که ما مجموعهای از همه سلایقی را که چهارچوب نظام را قبول دارند، گردهم آوریم و در انتخاب وزرا، همکاران و افراد با این سعهصدر جلو برویم تا همه دلسوزان نظام و همه جریانات فکری مشارکت داشته باشند.

دکتر آلاسحاق در دیدار با آیت الله یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با اشاره به مبارزات این شخصیت کم نظیر انقلاب اسلامی گفت: خوشحالم که خدمت شخصیت بزرگواری هستم که بدون هیچگونه مداهنه از قبل از انقلاب در معماری این نظام، در طول انقلاب در مسائل تاریخی حضور داشته است. الحمدلله همینک هم درست در همان جایگاه، در این مقطع حساس تاریخ انقلاب اسلامی حضور جدی، فعال، هدایتگرانه و اثرگذاری دارید.

وی با اشاره به اینکه برخی با بزرگنمایی مشکلات اقتصادی فعلی یأس پراکنی می کنند، خاطر نشان کرد:  این کاملاً بیانصافی و ناشی از عدم شناخت است. ما بنیانهای بسیار قوی برای خلق یک آینده روشن داریم.

آل اسحاق  با یادآوری مشکلات اقتصادی کشور در دوره پس از جنگ که وی وزارت بازرگانی را بر عهده داشت، خاطر نشان کرد: وضعیت امروز جداً با آن زمان قابل قیاس نیست. مشکل در تدابیر، بینشها و فضایی است که بر کشور حاکم شده است.

وی افزود: سرمایه‌های اجتماعی‌ای که الان به حاشیه رفته‌اند را باید به نحوی به صحنه آورد. لازمه این کار هم یک همدلی و هماهنگی برای قبول مسئولیت بعدی است و خوشبختانه مجموعه کسانی که الان در اصولگرایان مطرح هستند، فصل‌الخطاب بودن جامعتین و دو شخصیت بزرگوار آن یعنی حضرتعالی و جناب آقای مهدوی‌کنی را به عنوان یک میثاق قبول دارند.


https://shoma-weekly.ir/44Biiy