جامعه

تهدیدهای بی شمار ظروف پلاستیکی برای سلامتی

BPA در بدن باعث تغییرات رفتاری، چاقی، دیابت، ناباروری، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌کند و فقط این نیست که روی شخص مؤثر باشد بلکه روی نسل‌های بعدی نیز تأثیر می‌گذارد. BPA در جنین باعث عدم رشد کامل سلول‌های عصبی می‌شود. BPA باعث تحریک استروژن و تغییرات کلسیم در قلب خصوصأ در خانم‌ها می‌شود.
بیس فنل Bisfenol A (BPA) A ۲، ( که برای ساخت مواد پلیمری، چسبها، قوطیهای فلزی نوشابهها استفاده میشود) اولین بار درسال ۱۸۹۱ میلادی به طور سنتتیک (مصنوعی) تولید و در سال ۱۹۴۰ میلادی در شرکتهای دارویی از آن استفاده شد. بیس فنل یک استروژن (Estrogen) میباشد.

این ماده در داروهای پیشگیری از بارداری استفاده شد که باعث سرطان واژن و پستان شده و روی تخمک گذاری مادر اثرات سوئی گذاشت.

در سال ۱۹۵۰ میلادی از این ماده در صنایع پلاستیک استفاده شد و تاکنون ادامه دارد و سالانه بیش از ۵/۳ میلیون تن در دنیا در صنایع استفاده میشود از جمله در: بطریهای پلاستیکی (پلی کربناتPC)، مواد نگهدارنده در PVC، قوطی نوشابهها، رنگها، بتونههای چوب، اسباب بازی بچهها، پوشش سقفهای کاذب ضد آتش سوزی، لنت ترمزها، CD‌ها، DVD‌ها، جوهر پرینترها، کاغذ مجله، روزنامه، دستمالهای کاغذی، کارت ویزیت، پاکت نامه، کارت پرواز، بلیطهای اتوبوس و غیره...

این مواد از طریق هوا پخش و با تنفس و دست زدن تأثیر خود را میگذارند.

اثر سوء عمده آن روی غدد داخلی و قدرت تولید مثل چه در مردان و چه در زنان است. روی متابولیسم گلوکز و ایجاد دیابت مؤثر است، حتی باعث تغییر در خلق و خو و رفتار میشود. روی دستگاه گردش خون و پروستات نیز اثر سوء دارد.

این مواد حتی در اندازه خیلی خیلی کم (نانومولار) در مراحل تشکیل نطفه و باروری اثر سوء دارد. در فرانسه اعتراضات شدیدی درباره استفاده از این مواد (BPA) برای شیشه شیر، پستانک و سرشیشه کودک شد.

حتی در بسته بندی غذاها و نوشیدنیها، شیر خصوصاً شیرگرم که در ماکروفر گذاشته میشود، خیلی سریع BPA دار میشود. حتی وقتی این مواد (BPA) ازطریق قوطیهای نوشابه، بطریهای پلاستیکی، روزنامهها و غیره دور ریخته میشوند محیط را آلوده میکنند و از راه تنفس و تماس با این مواد به صورت یونی وارد بدن شده و سرطان زا هستند. حتی برخی کشورها مثل کانادا، استرالیا این مواد را ممنوع و مضر اعلام کردهاند. FDA و EFSA نتوانستهاند حد استاندارد برای آن معین کنند. این مواد با تنفس، لمس، تا ۹۰درصد افرادی که با آنها سروکار دارند را آلوده میکنند.

در مطالعاتی در سال ۲۰۰۹ میلادی (Enviromental Health perspective) نشان داد که BPA ترشح هورمون Adiponectin که در کنترل قند خون دخالت دارد را مختل کرده و فرد را مستعد بیماریهای گوناگون میکند.

BPA در بدن باعث تغییرات رفتاری، چاقی، دیابت، ناباروری، سرطان و بیماریهای قلبی و عروقی میکند و فقط این نیست که روی شخص مؤثر باشد بلکه روی نسلهای بعدی نیز تأثیر میگذارد. BPA در جنین باعث عدم رشد کامل سلولهای عصبی میشود. BPA باعث تحریک استروژن و تغییرات کلسیم در قلب خصوصأ در خانمها میشود.

در سپتامبر ۲۰۰۸ کمسیون اروپا از EFSA خواست که پاسخی در مقابل این تحقیقات بدهد که وقتی BPA بالا میرود بیماریهای قلبی و دیابت زیاد میشود ولی متأسفانه EFSA هیچ جوابی به کمیسیون اروپا نداد چون جوابی نداشت.

پیوند بین مولکولهای بیس فنل A محکم نیست و در نتیجه خیلی راحت در آب و شیر پخش میشود. محققین نشان دادند که درصد BPA در آبهای شور نسبت به آبهای شیرین بیشتر است که حتی با بخار و استرلیزه کردن آب BPA دفع نمیشود.

https://shoma-weekly.ir/5IYeQW