مجلس

تمدن سازی بدون تقویت فرهنگ بومی امکان پذیر نیست

بحث فرهنگ، یکی از دغدغه‌های بسیار جدی است و همان‌طور که عقل و شرع هم این مسائل را تاکید می کند، زیر بنای حیات و تمدن در جامعه انسانی فرهنگ است. یعنی اگر ما در تمام زمینه ها در دنیا اول شویم ولی از لحاظ فرهنگی رشد نداشته باشیم، نمی توانیم ادعا کنیم، یک ملت تمدن ساز و یا از استقلال برخوردار هستیم.
قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در رابطه با دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص مسائل فرهنگی اظهار داشت: بحث فرهنگ، یکی از دغدغههای بسیار جدی است و همانطور که عقل و شرع هم این مسائل را تاکید می کند، زیر بنای حیات و تمدن در جامعه انسانی فرهنگ است. یعنی اگر ما در تمام زمینه ها در دنیا اول شویم ولی از لحاظ فرهنگی رشد نداشته باشیم، نمی توانیم ادعا کنیم، یک ملت تمدن ساز و یا از استقلال برخوردار هستیم.

وی افزود: در آخرین جلسه ای که رهبر معظم انقلاب با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند،  فرمودند که فرهنگ نباید حاشیه اقتصاد و سیاست قراربگیرد، بلکه اقتصاد و سیاست باید در ذیل فرهنگ قرار گیرد. در واقع فرهنگ زمینه بستری برای ورود در هر مسئله است و تا این زیر بنا شکل نگیرد، نمیتوان در هیچ زمینهای به درستی کار کرد و نتیجه گرفت. 

نماینده مردم بجنورد یادآور شد: معظم له در صحبتهایی تمام مشکلات ما را از تغییر سبک زندگی ما برشمردند. اکنون سبک زندگی ما در فرآیند غربی شدن است. این یکی از مشکلات بزرگ جامعه است. محصول علوم غربی در جامعه هم وجود یکسری عناصر به اصطلاح روشنفکر، غربگرای  چشم دوختهای هستند که به دنبال آب و نان می گردند. 

وی افزود: واقعیت این است، ما تا خودمان نشویم و مبانی دینی و آنچه را که ما از تمدن ایرانی - اسلامی از آن یاد میکنیم و برای خودمان تببین و توجه نکنیم، در عرصه های مختلف هم نمیتوانیم رشد کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با اعتماد به جوانان عنوان کرد: در راستای فرهنگ اسلامی یکی از فرهنگهای خوب وآموزه های دینی ما توجه به جوانان شده است. یکی از مباحث مهم در این راستا اعتماد به جوانان است که همواره مورد تاکید رهبری است. رهبر انقلاب از زمانی که در مسئولیتهای مختلف بودند چه به عنوان امام جمعه تهران، یا در سمت نماینده امام در شورای عالی دفاع، و یا در جایگاه ریاست جمهوری و بعد از آن در مقام رهبری بودند هیچگاه دیده نشده است که ایشان نسبت به جوانان گله کرده باشند. همیشه جوانان را با اوصاف بسیار خوب و شایسته، یاد کردهاند. این عمق ایمان و اعتقاد ایشان به جوانان را نشان می دهد.

وی افزود: البته از متولیان امور جوانان  که باید برنامه ریزی درست داشته باشد، قطعا گلایه هایی را داشته اند،اما نسبت به خود جوانان این اعتقاد را دارند. حرکت در این مسیر روشن است. همانطور که امام فرمودند این امت بهتر از امت رسول الله است، آنها پیامبر و امام معصوم و وحی را می دیدند و ایمان آوردند  اما امت ما هیچ کدام این مسائل را ندیده است لذا درایمان و اعتقاد راسختر است .

جعفری تصریح کرد: جوانان مومن امروز ما هم  نه انقلاب را دیدند و نه جبهه را و نه لحظه شهادت دوستان و همرزمانشان را اما در مسیر هستند. در حالی که عوامل باز دارنده و موانع فضایل اخلاقی زیاد است، فضای مجازی و اینترنت و ماهواره و سایر فضاهای ایجاد شده، مورد هجمه قرار میگیرند.  اما باز شاهد حضور پررنگ جوانان در مراسم دینی  و مذهبی از نماز جمعه تا مراسم دهه عاشورا در حسینیه ها هستیم. این نشان می دهد که اراده دینی این جوانها قوی است .

وی تاکید کرد: جوانان مومن که ایستاده اند و با صراحت از اسلام و نظام  دفاع می کنند .ما نباید با اتیکتهایی مثل افراطی بودن ، تندروها و ... از میدان برانیم. متاسفانه عده ای زمینه هایی را ایجاد می کنند که صدای جوانان مومنی که خواهان دین هستند و در مقابل منکرات ایستادند را منکوب کنند.

نماینده بجنورد خاطر نشان کرد: تقویت جبهه  فرهنگی مومن معنایش این است که ما زمینه ای را فراهم کنیم که جوانان با شجاعت حرف بزنند.

جعفری با بیان آنکه دون شناسی یکی دیگر از عوامل مهم فرهنگی است اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار خبرگان فرمودند که بنده تشکر می کنم از تمام مسوولینی که مرزبندی خودشان را با صراحت در قبال دشمن اعلام می کنند.
دون
شناسی و دشمن شناسی یکی از عوامل مهم فرهنگی است که ما هیچ وقت به دشمن اعتماد نکنیم. امروزه برخی ها  لبخند دشمن را خوش باورانه  پذیرا هستند و گمان می کنند دشمنان ما به دوستان تبدیل شده اند.

وی یاد آور شد: مقام معظم رهبری  در جلسه ای عنوان کرده اند که من ذاتا آدم خوشبینی هستم ولی  به عینه می بینم که عده ای به اسلام و انقلاب ضربه می زنند.  لذا این بحث دشمن شناسی بحث بسیار جدی است.
دغدغه
هایی که نمایندگان محترم خبرگان به لحاظ فرهنگی انتقال دادند همه اینها بیانگر این است که ما در این زمینه، ابزار اصلی ما، ابزار به معنای قدرت و سرمایه ما در مقابل دشمن این جوانان هستند که باید به آنها اعتماد کنیم. در مسئولیتهای کلان و یا در کابینه چقدر به جوانان اعتماد کرده ایم؟ در حالی که در زمان جنگ جوانان 20 الی 22 ساله فرمانده لشکر بودند. امروز بیان
می
کند که جوانان نمی توانند به صحنه بیایند و همان نسل ابتدای انقلاب را می آورند تا کار کنند . این اعتماد به جوانان نیست . من فکر می کنم باید با طرح نو به حضور جوانان توجه  جدی باید داشت.

https://shoma-weekly.ir/YKVetN