جامعه

تلاش اصلاح طلبان برای عدم مجازات اغتشاشگران

پایگاه خبری عصر ایران در مطلبی خواستار تبرئه عناصر جنایتکار در اغتشاشات اخیر شده است. این سایت می نویسد: "از دستگاه قضایی انتظار می‌رود در رسیدگی به پرونده‌های مرتبط به وقایع اخیر کشور، در دام اعدام خواهان و سختگیران و هوچی‌گران سیاسی گرفتار نیاید و به قضات خویش یادآور شود که پیش فرض تمام رسیدگی‌ها این باشد که «اصل اعتراض حق همه شهروندان است...العدل اساس الملک و امروز این قوه قضائیه است که می‌تواند با احکام عادلانه و منطبق بر قواعد و اصول حقوقی مانند به رسمیت شناختن حق اعتراض، اصل برائت، تفسیر به نفع متهم و قاعده درء، تفسیر مضیق قوانین، مفروض ندانستن سوء‌نیت دستگیرشدگان در باب عنصر معنوی جرم و... به استحکام اساس ملک همت بگمارد یا در مسیر عکس آن حرکت و مرتکب نقض غرض شود"

با آغاز شدن محاکمه اغتشاش گران در کشور و روشن شدن کیفرخواست برخی متهمان، مظلوم نمایی برای آنان توسط رسانه‌ها و فعالان اصلاح‌طلب آغاز شده است، آنها به بهانه ی حمایت از مردم وارد فاز بحث حمایت حقوقی و حمایت تلویحی از اغتشاشگران و قاتلین شهدای امنیت شدند.

تلاش اصلاح طلبان برای کم کردن از شدت ماجرا، کمرنگ نمودن بحث قصاص و حمایت از قاتل با ژست مظلوم نمایی در حالی صورت می گیرد که این افراد در دوماه گذشته راه بر مردم عادی بستند، خودروهای مردم را آتش ‌زدند، به عابران بی‌خبر از همه جا حمله کردند، گلوی مامور قانون را بریدند، پلیس را آتش زدند، بمب ساختند و با اسلحه کشتند و جنایت کردند.

این رسانه ی اصلاح طلب تمامی تلاش خود را در این نوشتار به کار برده تا با مظلوم‌نمایی از قاتلین این طور وانمود کند حاکمیت در حال اعدام شهروندان عادی معترض است. این در حالی است که حکم قصاص برای آنهایی صادر شده است که با سلاح گرم یا سرد اقدام به قتل دیگران کرده‌اند.

پیش از این نیز روزنامه های اصلاح طلب در نقدهایی با احتمال اعدام برخی عوامل آشوب به جرم محاربه، خواستار عدام نشدن محمد قبادلو شده بودند، فردی که صراحتا اعتراف کرده بود تعمدا و با قصد قبلی اقدام به زیر گرفتن حافظان امنیت و به شهادت رساندن یکی از آنها کرده است. در واقع این قاتل جانی، صراحتا اعتراف کرده قتل را به صورت عمدی انجام داده است و حتی گفت در صورتی که شرایطش فراهم شود باز هم‌ این کار را انجام خواهد داد.

به راستی چرا اصلاح طلبان با پنهان شدن پشت نام مردم، سنگ اغتشاش طلبان را به سینه می‌زند؟ چرا وقتی حافظان امنیت به وحشی ترین شکل ممکن به شهادت می رسند ، اصلاح طلبان به یاد فقه و قانون و اخلاق نیستند و کلا سکوت پیشه می کنند و یا به تطهیر چهره ی قاتل می پردازند، اما وقت محاکمه قاتلان یاد هر چیزی که بتواند مانع مجازات شود، می‌افتند؟!امری که در روزهای اخیر درباره متهمانی که قتل عمدی را وحشیانه مرتکب شده بودند، با هشتگ «اعدام نکنید» اتفاق افتاده بود.

https://shoma-weekly.ir/StruYR