مجلس

تعدد نمایشگاه‌های قرآن موجب تنوع فعالیت‌ها نمی‌شود

همانطور که می‌بینید من اکنون در نمایشگاه قرآن هستم و این‌جا نباید صدا به صدا برسد و جمعیت باید به‌سختی تردد کند ولی شما می‌بینید آرامش و رخوت زیادی حاکم است. خب این را باید از مردم بپرسیم علت چیست؟ آیا مردم از قرآن روی‌گردان شدند که این صحیح نیست. فکر می‌کنم یکی از علت‌ها، همین تکثر و تعدد است که باعث این مسئله شده است؛ البته فضایی در اینجا خیلی طولانی است و یک عده‌ای این طرف و عده‌ای آن سو هستند. این‌ نیز یکی از دلایلی است که شاید اگر این دو در یک جا جمع می‌شدند ابهت و یک جلوه بهتری داشتند.
لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، در حاشیه بازدید از نمایشگاه قرآن در پاسخ به اینکه آیا برگزاری نمایشگاه قرآن در باغ‌موزه و شب‌های نورانی در مصلای تهران موجب موازی‌کاری می‌شود و یا تنوع فعالیت‌های قرآنی؟ تصریح کرد: این اقدام از یک جهت خوب است که موجب تنوع برنامه‌ها می‌شود که البته تأثیر آن زیاد نیست. ولی به هر حال شاید افرادی هر کدام فضایی را بپسندند.

پیوند قرآن، عترت و نماز در مصلای تهران

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: به نظرم مصلای تهران خود موضوعیت دارد؛ اول اینکه مربوط به بیت مقام معظم رهبری است و این خود پیوند قرآن و عترت و همچنین نماز را می‌رساند. دوم اینکه مردم اصلاً عادت کردند و چشمشان به درب مصلاست. باید تشکر کنم از دوستانی که نمایشگاه قرآن را از اولین روز ماه رمضان در مصلی راه‌اندازی کرده‌اند. زیرا جایش بسیار خالی بود، مخصوصا با توجه به این‌که کمی با تأخیر برگزار شد. از یک جهت خوب است ولی از جهت دیگر توزیع انرژی شده است؛ یعنی در حقیقت انرژی و توانمندی خُرد شده است و مردمی که می‌آیند شاید توفیق نداشته باشند از هردو جا بهره بگیرند.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال استقبال خوبی بحمدلله از مصلای تهران بوده است، اظهار کرد: یعنی هم نشست‌های قرآنی، شب‌های نورانی، جزءخوانی و هم برنامه‌های دیگر مورد استقبال واقع شده است. برخی غرفه‌های کتاب‌ نیز برای نخستین‌بار به صورت موضوعی آثار خود را ارائه کردند؛ به‌ویژه با تابلوهایی که برای تفسیرهای موضوعی گذاشته شده، انسان می‌تواند راحت به سمت کتاب‌ها برود و از ناشرین و مؤلفین مختلف اطلاعات خوبی به دست آورد.

شناسایی نقاط قوت و ضعف دو نمایشگاه قرآن

وی تصریح کرد: بحث غرفه‌های معرفتی، مشاوران مختلف و بحث عفاف و حجابش که استقبال‌کنندگان فراوانی داشته و با شور و نشاط همراه بوده است؛ خاطرم هست چند شب پیش از ساعت دوازده شب گذشته بود ولی هنوز شور و نشاط و سر و صدایی در مصلا حاکم بود که انگار اول وقت روزه است. فضایی مناسبی برای کودکان و خانواده‌ها فراهم شده بود و این‌ها کارهای خیلی خوبی بود که انجام شد. فکر می‌کنم اگر این‌ دو در کنار هم بر پایه قدرت و قوت قرار می‌گرفت هم نقص‌هایش بهتر شناسایی می‌شد و خلأهایی که وجود داشت مرتفع می‌شد. به این نحو می‌دانستیم که هم خلأ کجاست و هم نقاط قوت بهتر مشخص می‌شد.

منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در بسیاری استان‌ها نمایشگاه‌های خوبی برگزار شده است،‌ گفت: در جای‌جای تهران و قطعاً شهرستان‌ها نیز مسئله را شاهد بودیم و از این جهت که افراد بتوانند با تنوع ذائقه‌ها بیایند امر مطلوبی است. ولی باز احساس می‌شود نمایشگاه واحد عظمت و شکوهی منحصر به خودش را داشت. یعنی یک جایگاه با ابهت و عظمتی که شاید در این تعدد و تکثر آن عظمت دیده نشود ولی در عین حال شاید منافعی نیز داشته باشد.

طولانی بودن مسیر تردد در نمایشگاه قرآن

وی افزود: همانطور که می‌بینید من اکنون در نمایشگاه قرآن هستم و این‌جا نباید صدا به صدا برسد و جمعیت باید به‌سختی تردد کند ولی شما می‌بینید آرامش و رخوت زیادی حاکم است. خب این را باید از مردم بپرسیم علت چیست؟ آیا مردم از قرآن روی‌گردان شدند که این صحیح نیست. فکر می‌کنم یکی از علت‌ها، همین تکثر و تعدد است که باعث این مسئله شده است؛ البته فضایی در اینجا خیلی طولانی است و یک عده‌ای این طرف و عده‌ای آن سو هستند. این‌ نیز یکی از دلایلی است که شاید اگر این دو در یک جا جمع می‌شدند ابهت و یک جلوه بهتری داشتند.

https://shoma-weekly.ir/gfIH1L