سیاسی

تعجیل در اجرای برجام در راستای منافع انتخاباتی بود

دغدغه مقام معظم رهبری دقت در انجام مذاکرات بود و ایشان فرمودند توافقات با عجله صورت نگیرد، بلکه دقت شود. دلیل صحبت ایشان اکنون برای ما روشن می شود، متاسفانه تیم مذاکره کننده بدنبال موضوع انتخابات آتی مجلس بودند، حقایق پشت پرده این موضوع بعدها روشن تر می شود، تیم مذاکره کننده باید منویات مقام معظم رهبری را دنبال می کرد و مصالح ملی را در نظر می گرفت که انجام نشد.
محمد کرمی راد؛ عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، گفت: دغدغه مقام معظم رهبری دقت در انجام مذاکرات بود و ایشان فرمودند توافقات با عجله صورت نگیرد، بلکه دقت شود. دلیل صحبت ایشان اکنون برای ما روشن می شود، متاسفانه تیم مذاکره کننده بدنبال موضوع انتخابات آتی مجلس بودند، حقایق پشت پرده این موضوع بعدها روشن تر می شود، تیم مذاکره کننده باید منویات مقام معظم رهبری را دنبال می کرد و مصالح ملی را در نظر می گرفت که انجام نشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه دولت مقصر اصلی برجام است و باید پاسخ شفاف و دقیقی برای افکار عمومی و حتی کشورهایی که چشم امید به ایران اسلامی دوخته بودند، داشته باشد، خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت با توجه به اینکه به اکثر تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام صد در صد عمل کرد، اما تعهدات طرف مقابل عملی نشده است و این آفت است و مشکل اساسی برای نظام فراهم کرده است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، آسیب برجام را سلب اعتماد مردم از دولت دانست و ادامه داد: شاید این سلب اعتماد از نظام هم بشود، بنابراین این خسران سنگینی است که دولتمردان در مذاکرات به صورت نا پخته عمل کنند و مرعوب دشمن بشوند، ملت قوی و مقتدر ایران در این راه، شهدای هسته ای تقدیم کرده است و این فناوری به سهولت بدست نیامده است که براحتی از آن بگذریم.

وی تاکید کرد: در اراک تجهیزات را با سیمان پر کردیم، آب سنگین را فروختیم، غنی سازی 20 درصد را پایین آوردیم، بیاد می آوریم در حالی که نیروگاه دارویی کشور نیاز به فرایندی داشت که قریب به یک میلیون بیمار صعب العلاج و سرطانی را که نیاز به رادیو درمان داشتند، همان سوخت 20 درصد را به ما ندادند و ما ساختیم و اینها همه شکست شد و پنج درصد غنی سازی را به سه و نیم درصد تقلیل دادند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: اقداماتی که در مورد سانتریفیوژها انجام دادیم، از بین بردنشان ضرر و زمان بر است. مقام معظم رهبری در خط مقدم این موضوع با بیان شیوا، رسا و منطقی اتمام حجت فرمودند و گفتند از مذاکره طفره نمی رویم، اما اعتمادی به آمریکا نداریم و این عدم اعتماد الان تحقق پیدا کرده است، چرا که می بینیم، ده ها تحریم دیگر در دستور کار قرار می گیرد و این تحریم و نقض برجام است.

کرمی راد با اشاره به اینکه انتظار است ملت تکلیف خود را با دولت در انتخابات آینده تشخیص بدهد و خاطر نشان کرد: از حافظه مردم وعده های که داده شد، پاک شدنی نیست و در آستانه انتخابات مردم مراقب وعده ها و امتیازاتی که ممکن است به مردم داده شود و در بدنه جامعه تزریق کنند، باشند در حالی که مردم هشیار هستند، خوب رصد و انتخاب می کنند.

کرمی راد یادآور شد: در برجام خسارت زیاد و سنگینی داشتیم و زیان مادی و معنوی بسیار گسترده در این رابطه داشتیم. نتوانستیم در جنبش غیر متعهدها بیشتر فعال شویم و و اعضا را نسبت به اهداف خودمان همراه کنیم.

وی تاکید کرد: تحریم برداشته نشده است و هر روز بیشتر و تنگاها هر روز سخت تر می شود، پول نفتی که می فروشیم و حقمان است را باید گدایی کنیم، با التماس و رایزنی و اینکه به لبخند آمریکا بخندیم، بگیریم و سر تعظیم فرو بیاوریم که پول حقمان را بخواهند بدهند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه ترامپ اعلام کرد برجام را قبول ندارد، ادامه داد: صدای عربستان و رژیم صهیونیستی از این سخن ترامپ در آمد، چون برجام به نفع آنان بود. وقتی دشمنان ما اذعان می کنند که برجام گزینه خوبی برای ما بوده است، این شکست برای کشور محسوب می شود.

وی تاکید کرد: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطر نشان کرد: نظارت بر برجام به ریاست شخص رئیس جمهور است و باید مردم را از زوایای مختلف این پرونده مطلع کند، به قول مقام معظم رهبری مورد پنهانی از مردم نداریم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا عجله دولت برای تصویب برجام نداشتن عملکرد موفق در زمینه های دیگر بود، خاطر نشان کرد: آقای روحانی همه چیز را به برجام گره زده است، دولت در رسیدگی به معیشت مردم و وعده های صد روزه که داد و تحقق پیدا نکرد نا موفق عمل کرد و چشم امیدش به برجام بود که به نتیجه برسد، نه تنها فرجامی حاصل نشد، بلکه برجام هم زیر سوال رفت.

وی تاکید کرد: بخشی از عجله دولت برای تصویب برجام، مربوط به موضوع امتیاز گرفتن از دنیای غرب در جهت منافع تشکیلاتی و حزبی خودشان بود و اجازه نمی دانند که مجلس ورود پیدا کند و فقط بسنده به شورای امنیت ملی کردند و اما مجلس هم که ورود کرد با فشارهای شورای عالی امنیت ملی و دست اندازیهایی که شخص رئیس جمهور انجام داد، مجلس به این سرعت در بررسی و تصویب برجام ظرف 20 دقیقه بسنده کردند.

کرمی راد با اشاره به اینکه مشکلات برجام یکی از پس دیگری ظاهر می شود و ادامه داد: آمریکا و اروپا در نقض برجام شریک و متحدند و ما نتوانستیم متحدیدن خود یعنی غیر متعهدها را با خود همراه کنیم، جو مناسب و حق طلبانه ای در افکار عمومی ملتها و دنیا ایجاد کنیم و بتوانیم نقض تعهد و بد اخلاقی اروپا و آمریکا را به دنیا نشان بدهیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، بیان کرد: اگر قرار است مستقل عمل کنیم باید بدور از چشم امید به کدخدای جهانی یعنی آمریکا بتوانیم با تکیه بر داشته های کشور، اقتصاد را پیش ببریم.

وی تصریح کرد: اینکه بیاییم از پولی که حقمان بوده و باید آزاد می شد، بگذاریم برای هواپیما و بعد بازی هم سرمان در بیاورند و هنوز هم هواپیما ندادند و برجام هیچ افاقه ای در راستای فعالیت اقتصادی دولت نداشته است.

وی در پایان گفت: بخشی از مشکلاتی که وعده داده بودند با برجام حل می شود، حل نشد و با عنایت خداوند ماهیت دولت بیشتر روشن گشت که چشم اندوختن به دنیای خارج و چشم نیدوختن به امید و آرزوی مردم نتیجه مطلوب به جا نمی گذارد.

https://shoma-weekly.ir/khk7zU