ویژه

تعامل منطقی در سیاست خارجی باید جای تهاجم را بگیرد

نامزد احتمالی ریاست جمهوری گفت: با ادبیات مناسب و تعامل منطقی با دیگر کشورها باید سیاست خارجی را دنبال کنیم تا هزینه کشور کاهش یابد و جایگاه ما در نظام بین المللی ارتقاء یابد.
یحیی آل اسحاق در جمع نمایندگان تشکلهای اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین که در سالن کنفرانس این دانشگاه برگزار شد، گفت: اگر قرار است انتخابات به یک حماسه بزرگ سیاسی تبدیل شود باید شرایط به گونه ای فراهم شود تا همه نامزدها امکان طرح دیدگاههای خود را داشته باشند و دانشگاهها در این زمینه فعال و با نشاط حاضر شوند.

وی افزود: متأسفانه شور و نشاط لازم در دانشگاهها در این زمینه حساس و سرنوشت ساز احساس نمی شود و ایجاد محدودیت برای نامزدها پسندیده نیست و مسئولان دانشگاهها باید شرایط را به گونه ای فراهم کنند تا امکان حضور دانشجویان در جلسات پرسش و پاسخ برای آشنایی با توانمندی و برنامه های نامزدها به طور یکسان فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: مردم باید یک ارزیابی درستی از عملکرد قوه مجریه داشته باشند تا بتوانند برای چهار سال آینده برنامهریزی و فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند که در این میان محیط های دانشگاهی حالت مرجع دارند و دانشجویان به عنوان صف پیشگام نقش مهمی بر عهده دارند.

آل اسحاق استفاده از ظرفیت های حوزه های علمیه، دانشگاهها، هنرمندان و بانوان را مهم ارزیابی کرد و یادآورشد: آرمانها و اهداف انقلاب، فرهنگ، آرزوها و برنامه چشم انداز نظام باید در برنامه ریزی دولت آینده به گونه ای باشد تا بتواند مشکلات را حل کند و اهداف را رو به جلو هدایت کند در غیر این صورت اگر از فرصتها استفاده نکنیم دچار عقب ماندگی تاریخی خواهیم شد.

وی در خصوص سیاست خارجی هم گفت: درروابط بین الملل یک سری خطوط قرمز از سوی مقام رهبری ترسیم شده و مسائلی در حوزه شورای عالی امنیت ملی است که به استثنای این موارد رئیس جمهور باید در چارچوب مشخص حرکت کند و با حفظ مصالح نظام در مسیر تعامل حرکت کند.وی گفت: باید در ادبیات خود تجدید نظر کنیم و حق نداریم از خود جلوه ناهنجاری بروز دهیم بلکه برای حفظ منافع نظام و جهان اسلام تعامل را به جای تهاجم پیش بگیریم. نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری افزود:  هرچند معتقدیم که آتیه جهان بر اساس نوع تفکرات ما شکل خواهد گرفت و اداره خواهد شد اما این بدان معنا نیست که با جهان برخورد سلبی داشته باشیم بلکه باید با حضور در مراکز تصمیمگیری بین المللی به جای انفعال و تهاجم و تخاصم با ادبیات مناسب و تعاملی با جهان ارتباط منطقی داشته باشیم.

وی گفت: نظام مهندسی دنیا مجبور است که با ایران کنار بیاید اما در گذشته به گونه ای عمل شد که 120 میلیارد دلار درآمد نفتی که از دوران ملی شدن آن بی‌سابقه بود اجازه نیافت وارد تولید و کار شود. آل اسحاق همچنین درباره هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: 45 هزار تومان به مردم یارانه دادند اما تورم 75 هزارتومان شد و حالا مجبور است که بگوید یارانه ها را پنج برابر می کنم اما منابع آن را از کجا تأمین می کند؟ از بودجه عمرانی و ردیف های دیگر خرج کردند و تسهیلات بانکی را به سمت مسکن مهر سوق دادند و صنعت و تولید بی بهره ماند و در کلان به اقتصاد بی اعتنا شدند.رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: تک محور شدن رئیس جمهور از نقاط ضعف است و اقتصاد هرگز با دستور اداره نمی شود بلکه نیازمند خرد جمعی است و نباید یک وزیر با اظهارنظر برکنار شود و یا سازمان برنامه و بودجه را حذف کردند و استقلال بانک مرکزی را گرفتند و ارزش پول را کاهش دادند در حالی که این سازمان با اصلاحات متناسب باید دوباره فعال شود.


https://shoma-weekly.ir/espzyf