مجلس

تصویر رایج فیلمها از خانواده شهدا غیرواقعی است

همسر من مدیرعامل یکی از شرکت‌ها بود. به خاطر مشغله‌ فراوانش حتی فرصت نوشتن وصیت‌نامه نداشت. همه چیز برای او مهیا بود؛ موقعیت اجتماعی، شرایط مالی، خانوادگی اما به من گفت فقط بنویس «رضای خدا».
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: همسر من مدیرعامل یکی از شرکت‌ها بود. به خاطر مشغله‌ فراوانش حتی فرصت نوشتن وصیت‌نامه نداشت. همه چیز برای او مهیا بود؛ موقعیت اجتماعی، شرایط مالی، خانوادگی اما به من گفت فقط بنویس «رضای خدا».

بسیاری از رجال سیاسی، نظامی، اصحاب فرهنگ و هنر، نمایندگان مجلس و مسئولان کشور ما در هشت سال دفاع مقدس به‌ عنوان رزمنده‌ای دلاور در میادین جنگ حضور داشتند. آن‌هایی که امروز میدان مبارزه‌شان در مقام مدیریت یا کارهای کلان فرهنگی تعریف می‌شود، خاطراتی شنیدنی از مقاومت در جبهه‌ها دارند. لاله افتخاری نماینده و رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، از همسران شهدای دفاع مقدس است و خود افتخار فرزند شهید بودن را هم دارد.

لاله افتخاری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گفت: در بسیاری از فیلم‌های دفاع مقدسی که ساخته شده است مفهوم‌ها به طرز و شیوه اشتباهی به مخاطب منتقل می‌شود و این امکان وجود دارد که برخی گمان کنند کسانی که به جنگ رفته و در میادین نبرد حاضر شده‌اند در شرایط مطلوبی به سر نمی‌بردند و یا صرفاً برای اینکه به کاری تن داده باشند در جنگ شرکت‌کرده‌اند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اعلام نارضایتی از برخی فیلم‌های ساخته شده در حوزه دفاع مقدس اضافه کرد:‌ در بسیاری از صحنه‌های فیلم‌های ساخته شده نارضایتی فرزندان شهدا و یا جانبازان به تصویر کشیده شده است که گویی غالب خانواده‌های شهدا و ایثارگران با این فضای فکری و اندیشه‌ای مواجه هستند و اغلب آن‌ها از شهادت و یا مجروحیت پدر و یا عضوی از خانواده خود راضی نیستند و با شکوه و گلایه با این مورد برخورد می‌کنند. در صورتی که اینطور نیست و نباید این طرز فکر اشتباه در فیلم‌هایی که رسالت دیگری را باید در ترویج فرهنگ دفاع مقدس به اجرا در آورند، به تصویر کشیده شود.

وی ادامه داد: مردم جامعه و نسل‌های بعد از دفاع مقدس که شاید از متن آن روزهای کشور کمتر اطلاع داشته باشند باید بدانند بسیاری از رزمندگان ما در بهترین شرایط زندگی، در ایده‌آل ترین موقعیت‌ها به سر می‌بردند اما آن‌ها را رها کرده و به جنگ شتافتند تا سخن رهبر خود را لبیک گفته باشند. جنگی که جهان در مقابل ایران ایستاده بود. بسیاری از شهیدان همه امکانات را در اختیار داشتند اما از خانواده، کار، شغل، امنیت و... گذشتند تا قدمی در راه خدا نهاده باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به خاطره‌ای از همسر شهید خود توضیح داد: همسر من مدیرعامل یکی از شرکت‌ها بود. به خاطر مشغله‌ فراوانش حتی فرصت نوشتن وصیت‌نامه نداشت و این کار را به من محول کرده بود از من خواست تا چیزهایی که می‌گوید را برایش بنویسم. همه چیز برای او مهیا بود؛ موقعیت اجتماعی، شرایط مالی، خانوادگی، رفاهی اما به من گفت شما فقط بنویس «رضای خدا».

افتخاری در پایان با تأکید بر بینش عمیق شهدا اظهار داشت: شهدا با بصیرت از همه چیز خود گذشتند تا رضایت حق تعالی را به دست آورند. نباید اینطور نشان داده شود و یا به نسلی که در دفاع مقدس حضور نداشتند القا شود که افراد از سر ناچاری و یا به دلایل دیگری به جنگ رفتند. آن‌ها با بصیرت خویش و از روی آگاهی از میان تمام داشته‌های خود خداوند و رضایتش را انتخاب کردند و رفتند.

https://shoma-weekly.ir/mogsen