مجلس

تصویب قانون احزاب، رقابت‌های انتخاباتی را برنامه مدار می‌کند

امیر خجسته رییس کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی مجلس از بررسی قانون احزاب در این کمیسیون خبر داد و گفت: یکی از نیازهای مبرم کشور برای توسعه احزاب، ضرورت تصویب قانون احزاب است. از طرفی هم توسعه کشور را بدون احزاب نخواهیم دید.
امیر خجسته رییس کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس از بررسی قانون احزاب در این کمیسیون خبر داد و گفت: یکی از نیازهای مبرم کشور برای توسعه احزاب، ضرورت تصویب قانون احزاب است. از طرفی هم توسعه کشور را بدون احزاب نخواهیم دید.

وی افزود: اگر ما توسعه پایدار بخواهیم قطعا باید احزاب فعال داشته باشیم، زیرا چند حزب قوی و قدرتمند میتوانند با شناسایی نخبگان کشور و برنامه ریزی دقیق و مدون در جهت توسعه کشور موثر باشند.

نماینده مردم همدان خاطر نشان کرد: اگر ما قانون احزاب را تصویب نماییم میتوانیم از به وجود آمدن احزب خلق الساعه در انتخاباتها جلوگیری کنیم گروههایی که باهم ائتلاف میکنند. ۶ ماه قبل ازانتخابات طلوع و دوماه بعدش هم غروب میکنند. این مسئله جز آفتهای جدی برای نظام است.

وی تصریح کرد: اگر در انتخابات مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهوری، خبرگان و شورای شهر احزاب شرکت کنند دیگر درآن انتخابات حزب جوابگو است و نکته قابل توجه این است که رقابت برنامهای است و دیگر رقابت فردی نیست که اگر در فلان محل پول بیشتر بریزید رای بیشتر جمع کنند.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: طبیعی است اگر قانون احزاب تصویب شود در آینده دیگر رقابت برنامه خواهیم داشت. دیگر احزاب متعهد میشوند تا برای رئیس جمهور، نماینده مجلس، اعضای شورای شهر و... در طول مدت ۴ سال برنامه علمی و تخصصی و کارشناس شده ارائه دهند و احزاب موظف میشوند آنها را پشتیبانی کند. متاسفانه هم اکنون نماینده ما پشتوانه علمی و و تخصصی ندارد.

وی افزود: این احزاب هستند که میتوانند نخبهترین افراد جامعه را برای ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس، شورای شهر و یا خبرگان رهبری انتخاب کنند و تلاش کنند تا بهترین برنامهها ارایه دهند. حتی اگر نماینده حزب در جایگاهی که قرار دارد قصور و یا تخلفی کند، این حزب است که باید پاسخگو باشد؛ اگر پاسخ قانع کننده نداشته باشد آن حزب حذف میشود، بنابراین این خود عاملی است تا رقابت تنگاتنگ در سطح ملی ایجاد میشود و احزاب با درصد خطای کمتر وارد عرصه شوند زیرا یک غفلت برابر با حذف آنها از دنیای سیاستد است.

خجسته گفت: مردم نیز آن حزبی را که صادقانه بیشتر کار کند و برنامه مدونی داشته باشند و نخبگان خوبی را معرفی کند، را انتخاب میکنند. حتی عضو آن حزب میشوند واز آن حمایت میکنند.

وی تاکید کرد: وقتی حزب مطابق قانون احزاب شکل میگیرند؛ دیگر بحث افراط و تفریط نیست، بحث برنامه است. هم اکنون به علت خلا این قانون هرکسی به ظن خود افراط و تفریط را تعریف میکند و طرف مقابل خود را متهم به افراط و تفریط میکنند. در صورتی که دراسلام افراط و تفریط مورد مذمت قرار گرفته است.

خجسته یادآورشد: امام ما و ولی فقیه ما یک فرد معتدلی هستند و افراط و تفریط را از صحنه سیاست حذف کردند، اگر زمانی از حق خود دفاع میکنیم آیا افراطی و یا تفریطی هستیم؟ اعتدال امام و مقام معظم رهبری است. مردم هم افراط و تفریط را نمیپسندند. ممکن است فردی در سخن خود افراط و تفریط کند و حرف آن حق باشد، اما این حزب است که میتواند اعتدال ایجاد میکند، احزاب زمانی که حزب خود را قدرتمند پیش ببرند میتوانند افراط و تفریط کاملا حذف کنند.

وی خاطر نشان کرد: روش حزب به نحوی است که در چهارچوب قوانین پیش بروند در این صورت افراط و تفریط جایی ندارد و این بحثها در آن هضم میشود. حتی احزاب تند رو به دلیل آنکه جایگاه مردمی ندارند برای آنکه با مردم حرکت کنند ناچار از تندروی دست بر میدارند. مردم اعتدال راکه‌‌ همان اعتدال امام و رهبری است، را میپسندند. امام افراط و تفریط را محکوم و از صحنه خارج کرد، معقول و منطقی حرکت میکرد. ما نباید از احزاب به عنوان اهرم فشار استفاده کنیم.

نماینده مردم همدان اظهار داشت: حزب حقیقی حزبی است که منافع مردم را در نظر میگیرد و در خط نظام باشد. ما حزبی که به دنبال رابطه با سازمان سیا و موساد است را نمیپسندیم.

وی خاطر نشان کرد: ما در آینده نزدیک بحث قانون احزاب رادر صحن مجلس مصوب میکنیم. هم اکنون هم از تمام احزاب سیاسی فعال با گرایشهای مختلف که حدود ۳۰حزب بود دعوت کردیم تا نمایندگان خود را به کمیسیون بفرستند و از نقطه نظرات آنها استفاده کنیم. درسطح ملی نیز اعلام کردیم که دانشگاهیان و نخبگان هر نظری که برای پیشبرد اهداف قانون احزاب دارند به ما اعلام کنند.

نماینده مردم همدان خاطر نشان کرد: حضور نمایندگان احزاب با گرایشهای مختلف در زمان بررسی این قانون؛ درآینده جای هر گونه گلایه و یا اظهار نظر را خواهد گرفت. این قانون یک قانون جامع و کامل برای حضور فعال همه احزاب با گرایشهای مختلف را فراهم میکند.

https://shoma-weekly.ir/PUnBij