مجلس

تصویب اساسنامه شرکت نفت به ابهامات درآمدی این شرکت پایان می دهد

به طور کلی شرکت ملی نفت و پالایش و فرآورده‌های نفتی وضعیت بودجه آن مبهم و غیر شفاف است. از طرفی هم در صفحه اول لایحه بودجه هم قید شده است که این شرکت از دادن مالیات معاف هستند. هنگامی که با هر کدام از نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه هم صحبت می‌کردیم که این معافیت از مالیات یعنی چه و چه مقدار است؟ پاسخ مناسب و روشنی دریافت نمی‌کردیم.
حمید رضا مشهدی عباسی عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در رابطه با ضرورت پیگیری طرح اساسنامه شرکت نفت اظهار داشت: به طور کلی شرکت ملی نفت و پالایش و فرآوردههای نفتی وضعیت بودجه آن مبهم و غیر شفاف است. از طرفی هم در صفحه اول لایحه بودجه هم قید شده است که این شرکت از دادن مالیات معاف هستند. هنگامی که با هر کدام از نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه هم صحبت میکردیم که این معافیت از مالیات یعنی چه و چه مقدار است؟ پاسخ مناسب و روشنی دریافت نمیکردیم.

وی افزود: این ابهاماتی که در هزینه کرد و درآمدهای شرکت ملی نفت است، این ضرورت را ایجاد کرد که طرح اساسنامه شرکت نفت را در مجلس مطرح کنیم؛ کهای کاش خیلی زودتر از این، اساسنامه این شرکت مصوب میشد.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه یادآور شد: کارشناسان و متخصصان و نمایندگان در کار گروههای مختلف این مبحث را بررسی کردند و اساسنامه را آماده کردند که فوریت آن هم در صحن با رای خوبی تصویب شد.

وی تاکید کرد: دلیل فوریت آن، این است که نمایندگان محترم ضرورت داشتن یک اساسنامه مدون را در بحث صنعت نفت لازم میدانستند و یکی از دغدغههای آنان بود چرا که این شرکت اساسنامه شفافی نداشت.

مشهدی عباسی تصریح کرد: البته من فکر میکنم که هنوز در موضوع این اساسنامه برای بیشتر روشن شدن هزینهها و درآمدهای نفتی، جای کار وجود دارد. زیرا هنوز برخی از این امور برای ما مبهم است. طرحهایی که کلیات آن مصوب میشود در کمیسیونهای مختلف نیز مورد بررسی قرار میگیرند، لذا میتوان این طرح را کاملتر و شفافتر تنظیم کرد.

وی افزود: البته طرح اساسنامه شرکت نفت باید خیلی زودتر این سالها مصوب میشد. بنده گاهی اوقات به برخی از نمایندگانی که در ۴ الی ۵ دوره در مجلس هستند، انتقاداتی را دارم که چرا برخی از موارد ضروری جامعه هنوز در مجلس بررسی نشده است به طور مثال بحث بیمه همگانی که اصل ۲۹ قانون اساسی است نیز مغفول واقع شده است، اکنون بعد از ۳۶ سال درخواست داریم که حداقل پیگیری شود.

https://shoma-weekly.ir/E6Hrxz