مجلس

ترکیه درخصوص تحولات سوریه بسیار شتاب زده عمل می کند

علاءالدین بروجردی: ترکیه درخصوص تحولات سوریه بسیار شتاب زده عمل کرده و توصیه ما به دوستان ترکمان این است که در ارتباط با تحولات آن کشور خویشتن داری کنند

علاءالدین بروجردی در رابطه با منازعات فی مابین سوریه و ترکیه گفت : من فکر می کنم ترکها باید در این زمینه خویشتن داری بکنند. ترکیه درخصوص تحولات سوریه بسیار شتاب زده عمل کرده و توصیه ما به دوستان ترکمان این است که در ارتباط با تحولات آن کشور خویشتن داری کنند وهم با مشورت  با دیگر کشورهای همسایه تلاش کنند به جای  افزایش دامنه ناامنی که به ضرر کل منطقه است امنیت و ثبات به سوریه برگردد.
وی که با هفته نامه شما سخن می گفت در خصوص تحولات اخیر در سوریه اظهار داشت: باید اجازه دهیم سوریه به عنوان یک کشورمستقل عضو سازمان ملل حق دارد که مسائل داخلی خودش را اداره کند، چنانچه در جهت اصلاحات ، انتخابات برگزار کردند و مجلس تشکیل دادند.
بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان آنکه مشکل منطقه دخالتهای بیگانگان است؛ خاطر نشان کرد: دخالتهای بیگانگان مهمترین مشکل منطقه است .همین امر که اروپا در نشست فوق‌العاده اخیر خود تصمیم گرفت که مداخله نظامی صورت نگیرد؛ نشان می دهد که آمریکا و غرب هم به این مسئله توجه دارند که بازی با آتش سوریه ممکن همه منطقه را به آتش بکشد وطبیعتا به صلاح آنها نیست. ما به کشور همسایه و اسلامی ترکیه هم توصیه می کنیم که خویشتنداری بکنند و کار را از این بد‌تر نکنند.
همچنین بروجردی در پاسخ به خبرنگار CCN در مورد تحریمها عنوان کرد: در طول سه دهه گذشته که آمریکائیها تحریم را آغاز کردند، نظام جمهوری اسلامی عملا موفق شد تحریم را به عنوان یک تهدید تبدیل به فرصت کند و آن را مدیریت نماید. شکوفایی علمی ما در دوران تحریمها صورت گرفته است. ایران کشور بزرگی با ظرفیت های بسیار بالا است. درحقیقت در این مدت نیز بیشتر کشورهای تحریم  کننده متضرر شدند . امروز ما وضعیت اقتصادی آنان را شاهد هستیم. آمریکا و ارو پا  دچار یک بحران جدی شده اند.
وی تصریح کرد: توجه به اینکه نفت یک نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارد؛ ورود آنان به این عرصه قطعا موجب ضرر برای خود غربی ها و کشورهای تحریم کننده است  همان طور که ملاحظه کردید کشورهای واردکننده نفت ایران را خود آمریکائیها از تحریم مستثنی کردند و ما عملا بازار خودمان را داریم.
وی در ادامه گفتگوی خود در رابطه با موضع نمایندگان در مذاکرات هسته‌ای ایران با 5+1  اظهار داشت : موضعی را که نمایندگان اتخاذ می کنند طبیعتا موضع مجلس هم تلقی می شود. ما از روند مذاکرات هسته ای حمایت می کنیم و از حق مسلم خودمان که در ماده 4عهد نامه NPT تصویب شده است به هیچ وجه نخواهیم گذشت. ولی در عین حال سیاست ما تقابلی نیست؛ بلکه سیاست ما تعامل وصلح و دوستی با کشورهاست.
منتخب مردم بروجرد در مجلس نهم افزود : در ارتباط با تحریم همان طور که عرض کردم ملت  ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران در همین شرایط مشکلات خودش را حل می کند. منتهی در مذاکرات هسته ای آینده اگر آمریکا و غرب به دنبال نوعی تعامل هستند، بدانند که این جاده دوطرفه است و ما هم در برابر همکاری ها قویا تاکید داریم که آنها باید از این تحریم ها منصرف بشوند و در مرحله اول تحریم‌های فرا قطعنامه‌ای که می‌دهند کاملا غیر قانونی است و بسیاری از کشورها ی دنیا آن را قبول ندارند و بعد از آن هم خود قطعنامه ها با توجه به اینکه غنی سازی یک حق مسلم قانونی شناخته شده، بین‌المللی و تفهیم شده ماده 4 عهد نامه NPT است و مبنای قطعنامه‌ها  همین نادیده گرفتن حق ایران است که غیرقانونی است و آنها  این کار را به صورت غیر قانونی انجام می دهند در آینده هم مصریم که این قطعنامه‌ها کم لم یکن شود.

https://shoma-weekly.ir/Iv59SF