مجلس

تخلف صورت گرفته در اجرای برجام

متأسفانه اکنون رآکتور 20 مگابایتی را نیاورده، رآکتور40 مگابایتی را خارج کردند و بتن ریختند. این خلاف محرز و خارج از خطوط قرمز نظام بوده است.اما متأسفانه تیم نظارت کننده اصلی بر اجرای برجام که باید این موضوعات را دنبال کند کوتاهی کرده و این مسئله را پیگیری نکرده است
اسماعیل کوثری عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار هفتهنامه «شما»، با اشاره به گزارش وزارت‌‌خارجه در رابطه با اجرائیات برجام اظهار داشت: بنده معتقدم که گزارش وزارت امورخارجه در خصوص اجرائیات برجام چیزی خاصی برای ارائه نداشت. بهطوری که در آن گزارش یکسری مطالب تکراری عنوان شده بود. در حقیقت این گزارش، تنها یک گزارش اسمی بود و محتوایی نداشت.

وی افزود: این گزارش مبتنی بر سه بخش بود. یک بخش آن مربوط به تعهدات ایران بود، که به طور صد درصد انجام شده بود. بخش دیگر تعهدات طرف مقابل بود که متأسفانه در این بخش دستاوردی نداشتیم. مطلب جالبی که جای تأسف داشت، آقایان برخی از منتقدان را زیر سؤال بردند و متهم کردند که این فضا را آماده نشده که آنها بخواهند اقدامی را انجام دهند. بخش سوم گزارش به بررسی چالشها پرداخته بود؛ دراین چالشها نیز باید گفت که متأسفانه هیچ نتیجهای نگرفته بودند؛ تنها یکسری مسائلی را عنوان کردند که بیشتراز آن را در رسانهها، خصوصا رسانه ملی توسط آقایان ظریف،عراقچی و صالحی گفته شده بود.

کوثری تأکید کرد: این گزارش از نظر محتوایی هیچ چیزی نداشت. چرا که در این گزارش باید به صورت شفاف بیان میکرد که آنها دقیقا دراجرای تعهداتشان چه اقداماتی صورت گرفته است. این دلارهایی که مدعی هستند، وارد کشور شده، چه میزان است؟ یا پرداخت آنها در باب کدام موضوع بوده است؟ خصوصا در موضوع سوئیفت باید به طور آماری و دقیق مشخص شود چه اتفاقی رخ داده است؟ اینکه به طورکلی بگویند سوئیفت برداشته شده مورد پذیرش نیست! لذا بنده معتقدم که این گزارش قابل قبول نیست.

کوثری با اشاره به سخنان مقام‌‌معظمرهبری مبنی برخسارت محض خواندن برجام اظهارکرد: این مسئله که حضرت آقا برجام را خسارت محض خواندند و با مردم مطرح کردند و کتبا هم ابلاغ کردند؛ بدین دلیل است که اینها تخلف کردند. یکی از تخلفات اینجا است که آنها ابتدا می بایست در اجرای توافقنامه یعنی برجام، رآکتور 20 مگابایتی را که در خود متن برجام آمده است، آمریکا و چین و ایران طراحی میکردند و میساختند، و جایگزین رآکتور 40 مگابایتی که در خنداب اراک داشتیم قرار می-دادند؛ و بعد از این مرحله باید رآکتور 40 مگابایتی را برمیداشتند و بتن میریختند.

وی افزود: متأسفانه اکنون رآکتور 20 مگابایتی را نیاورده، رآکتور40 مگابایتی را خارج کردند و بتن ریختند. این خلاف محرز و خارج از خطوط قرمز نظام بوده است.اما متأسفانه تیم نظارت کننده اصلی بر اجرای برجام که باید این موضوعات را دنبال کند کوتاهی کرده و این مسئله را پیگیری نکرده است؛ لذا معظم له این موضوع را تذکر دادند.

https://shoma-weekly.ir/yveUUP