مجلس

تحقق رشد 5 درصدی اقتصاد بدون برنامه غیر ممکن است

این موضوع که برخی پیش‌بینی می‌کنند که در سال آینده رشد 5 درصدی خواهیم داشت، جای تأمل دارد؛ زیرا اولا آنکه ما برنامه‌ای نداریم که در آن رشد اقتصادی را پیش‌بینی کرده باشد. ثانیا در بودجه سال95 هم چنین رشدی دیده نشده است، امیدواریم که این رشد اقتصادی حقیقت داشته باشد.

موسیالرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، با بیان شرایط اقتصادی کشور و پیشبینی رشد اقتصادی 5 درصدی از سوی دولتمردان و مرکز پژوهشهای مجلس در سال 95 به خبرنگار «شما» اظهار کرد: این موضوع که برخی پیشبینی میکنند که در سال آینده رشد 5 درصدی خواهیم داشت، جای تأمل دارد؛ زیرا اولا آنکه ما برنامهای نداریم که در آن رشد اقتصادی را پیشبینی کرده باشد. ثانیا در بودجه سال95 هم چنین رشدی دیده نشده است، امیدواریم که این رشد اقتصادی حقیقت داشته باشد.

نماینده مردم بجنورد ادامه داد: اما این موضوع که برخی بدون هیچ برنامه و درنظرگرفتن شرایطی بخواهند، رشد اقتصادی را تخمین بزنند، صحیح نیست و تأثیری بر اقتصاد ما نخواهد داشت. چنانچه در سال گذشته هم اعلام کردند که در سال 94 رشد 5 درصد خواهیم داشت؛ اما این موضوع محقق نشد و تنها در حد یک حرف باقی ماند.

وی افزود: مرکز پژوهشهای مجلس هم به استناد بودجهای که دولت برای سال آتی بسته، گزارشی را مبنی بر رشد 5 درصد اقتصادی ارائه داده است؛ اما مسئله این است که این بودجه محقق نخواهد شد. درحقیقت برای رسیدن به رشد اقتصادی باید ببینیم که بودجه سال قبل تا چه اندازهای محقق شده است. در سال گذشته از 50 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی، کمتر از 50 درصد محقق شد! در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس آمده اگر این بودجه سال 95 که دولت ارائه داده، عملیاتی و محقق شود؛ این مقدار رشد خواهد داشت.

ثروتی با اشاره به آنکه متأسفانه در طول مدت عمر دولت یازدهم تاکنون پیشبینیهای اقتصادی آنها محقق نشده است، تصریح کرد: در نگاه کلی هم در دولت و هم مجلس پیشبینی کردهاند؛ اما باید دید که تا چه اندازهای این بودجه برآورده خواهد شد و درعمل چه اتفاقی میافتد. تاکنون که پیشبینیهای دولت محقق نشده است؛ به طوری که در سال گذشته رشد اقتصادی را که دولت در زمان ارائه بودجه به مجلس 5 درصد اعلام کرد، در سال 94 محقق نشد.

وی با اشاره به شعار سال و اقدام و عمل به اولویتهای مجلس آینده پرداخت و تأکید کرد: بنده توصیه میکنم امسال که شروع کار مجلس دهم است، اولویت مجلس آتی، باید بحث اقتصاد، معیشت و اشتغال جوانان باشد و نمایندگان باید اهتمام بیشتری در این راستا داشته باشند. بنده بهعنوان نمایندهای که در سه دوره مجلس حضور داشتهام، وقتی با مردم دیدار داشتیم و مشکلات آنها را بررسی میکردیم، آنها نمیتوانستند بپذیرند که دولت باید پاسخگوی برخی از معضلات باشد. لذا مردم انتظار دارند که نمایندگان به وظیفه خود یعنی نظارت عمل کند.

وی افزود: از طرفی با توجه به این موضوع که برخی نظارتها منجر به اقداماتی علیه دولت میشود لذا مجلس با رعایت اصل همدلی و همزبانی، در برخی از موارد باید دولت را همراهی میکرد؛ نهایتا مجلس نمیتوانست در عمل، به وظیفه نظارتی خود، اقدامات جدی و اساسی انجام دهد.

نماینده مردم بجنورد خاطر نشان کرد: لذا در این رابطه مجلس دهم امیدواریم با تقویت بعد نظارت، بر اجرای برنامه و بودجه نظارت دقیق داشته باشد. متأسفانه شاهد هستیم که بسیاری از قوانین ما بهدلیل ضعف در بعد نظارت، قانون بهصورت کامل اجرا نمیشود؛ به اعتقاد من هیچیک از قوانینی که در راستای تقویت اقتصادی درونی بود، درست اجرا نشده است؛ قوانینی چون قانون هدفمندی یارانهها، قانون رفع موانع تولید، قانون بهبود فضای کسب و کار، قانون تسهیل در پرداخت تسهیلات بانکها و نه قانون تسهیل در ازدواج و مسکن جوانان، طرح جامع حمل و نقل، طرح جامع مسکن و قوانین بسیاری که هیچ کدام بهدرستی اجرا نشد. لذا با وجود این شرایط نابسامان مردم، ابراز ناراحتی میکنند و از نمایندگان سؤال خواهند کرد.

ثروتی در ادامه تصریح کرد: البته به نظر میرسد دولت به جای اینکه برای شرایط اقتصادی کشور چارهاندیشی کند، وارد فاز سیاسی شده است و به نوعی با اظهارنظرها و اعلام مواضع جانبگرایانه از جناح سیاسی خاصی برای کشور فضاسازی میکند؛ به نظر من دولت در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس به نوعی وامدار اصلاحطلبان شده که برخی از مسائلی را که منافع و اهداف آنها است، بیان میکند؛ این سیاسیکاریها به نفع منافع کشور نیست.

وی یادآور شد: فتنه 88 و نقشآفرینان این فتنه از خطوط قرمز نظام محسوب میشوند؛ مقاممعظم رهبری در این راستا فرمودند عدهای با رفتار نانجیبانه در انتخابات 88 باعث بروز مشکلاتی در جامعه شدند که نظام را به لبه پرتگاه کشاندند؛ اما متأسفانه آقای رئیسجمهور عکس این موضوع سخن میگوید و در حمایت این جریان صحبت میکند که به نظر میرسد پروژه دوقطبیسازی در جامعه کلید خورده است. به نظرم افرادی که در فتنه 88 حضور فعالتری داشتند، نظام باید با صراحت بیشتری برخورد کند و کسانی را که به کشور آسیب رساندند، مورد محاکمه قرار دهد تا آنها در قبال عملکردشان پاسخگو باشند.

https://shoma-weekly.ir/kjHgho