آیت الله مصباح یزدی در ادامه با طرح این پرسش که اصولا حزب و تحزب در فرهنگ اسلامی چه مفهوم و جایگاهی و با توجه به مفهوم سیاسی و ادبیات معاصر چه معنایی دارد با اشاره به آیاتی از قران گفت: مسلمان ها در کارهای خود مخصوصا در کارهای اجتماعی نیاز به همکاری و تعاون دارند و هر قدر بیشتر توان آنها تجمیع پیدا کند و افزایش یابد، بازدهی آن نیز افزایش پیدا می کند.
آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: هر موضوعی که موجب تعاون و هم افزایی قدرت ها ، فکر ها و توان ها باشد قطعا از نظر اسلام مطلوب است.
وی ادامه داد: مفهوم حزبی در قرآن با عنوان حزب الله و حزب شیطان وجود دارد که همه با آن آشنا هستند و مفهوم سیاسی نیست بلکه کل کسانی که در مسیر خدا باشند حزب الله و نقطه مقابل آن حزب الشیطان است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تاکید بر تعریف تحزب با پسوند اسلامی بیان داشت: مشخصات تحزب در دنیا مشخص است و درباره آن کتاب ها و رساله ها نوشته شده است. در رابطه با ادبیاتی سیاسی، نمی خواهیم مفهوم جدیدی ابتکار کنیم بلکه باید ویژگی های تحزب اسلامی را تعریف کنیم.
وی افزود: حزب در مفهوم متعارف اش با اغراض و اهداف سیاسی تشکیل می شود و ملاک این است که افراد با هم یک هم بستگی داشته و دنبال یک هدف خاصی باشند. به طور طبیعی هر ملتی منافع دنیوی آنها براشان اهمیت دارند و به دنبال آن هستند و در اینجا این سوال مطرح است که تعدد احزاب چه معنایی دارد.
آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: احزاب مارکسیستی می گویند ما همه یک ملت و یک حزب داریم. کشورهای دیگه دلیلشان بر تعدد احزاب چیست و اینکه می گویند اگر بخواهد دمکراسی در کشوری وجود داشته باشد حتما باید احزاب مختلف باشند والا در یک نظام تک حزبی دمکراسی معنی ندارد و تبدیل به دیکتاتوری می شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: تعدد احزاب بر حسب تحلیل از دو حالت خارج نیست، یا گروه هایی که مخالف هم هستند و مفاهیم متضاد دارند مانند حزب کارگر و سرمایه داری در انگلیس که هر دو پیشرفت کشورشان را می خواهند اما مخالف هم هستند.
وی افزود: در انگلیس برخلاف همه کشورهای اروپایی یک خدمات خاصی به محرومین داده می شود و حتی خانه های اجاره ای هفتگی وجود دارد که هیچ جای دنیا همچین چیزی نیست شهرداری خانه می سازد به طبقات محروم کارگر به صورت هفته ای اجاره می دهد.اینها برای جلوگیری از شورش کارگر ها اینکار را کرده اند و حزب کارگر انگلیس چنین اهدافی را دنبال می کند.
آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: این وجهه معقولی است که برای این که جامعه اقشار مختلفی دارد وفعالیت های دو گروهی که منافع کل جامعه رو تامین می کنند احزاب مختلفی دارند.
وی افزود: وجهه دیگر اهداف مشترک اما با سلایق مختلف است. باعث می شود دو گروه و حزب تشکیل شود که به نظر معقول می آید اما در برخی از کشور ها آنچه منشا تعدد احزاب می شود غالبا منافع شخصی و گروهی است این ها می خواهند قدرت را به دست بگیرند تا از موقعیتشان برای رانت خواری و سو استفاده استفاده کنند و کسانی که قدرت دارند تبعا پیروز می شوند و کار را از دست آن یکی گروه می گیرند و اگر هم همانند هم باشند با هم ائتلاف و تقسیم قدرت و پس از ان تقسیم منافع می کنند.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: امام(ره) زمانی به اختلاف حزب جمهوری خواه و دمکرات آمریکا اشاره فرمودند و گفتند همه اینها یک کاسه هستند و چنان اختلافی در فکر و عقیده نیست . مانند اینکه وقتی جمهوری خواه ها سر کار می آیند عمده مساله ای که بر آن تکیه می کند طرفداری از اسرائیل است و بر خلاف اینکه می گویند دموکرات ها طرفدار اسرائیل هستند در واقعیت جمهوری خواه ها بیشتر طرفدار اسرائیل اند.
وی تصریح کرد: هر دو حزب آمریکا به دنبال کسب قدرت هستند و در این راه همه نوع سو استفاده ای می کنند از هر وسیله ای که برایشان میسر است براساس همان اصل ماکیاولیست استفاده می کنند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به سخن شهید دکتر بهشتی مبنی براینکه حزب معبد است گفت: کسانی که از تحزب دفاع می کنند مصداق تعاون است یعنی می خواهند افرادی را پیدا کرده که هم فکر و هم سلیقه بوده و تجربه های مشترکی دارند و با هم کار کرده تا اهداف الهی را بیشتر پیش ببرند.
وی افزود: بنیانگذار حزب جمهوری اسلامی ابتدا مرحوم شهید بهشتی و خود مقام معظم رهبری بودند و اینها اهدافشان اسلامی بود اما عملا کسانی که اهل سو استفاده بودند عضویت حزب را پذیرفتند به خاطر این که منافع خودشان را دنبال می کردند .
وی ادامه داد: کسی نسبت به موسسین حزب جمهوری اسلامی انتقاد نداشت زیرا قطعا با اهداف دینی الهی این کار را انجام دادند و تا پای جان ایستادند ولی دیگران سواستفاده کردند.
آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: مردم نمی توانند همه با هم ارتباط داشته باشند و آنهایی که با هم ارتباط دارند در واقع با هم آشنا هستند و به هم اعتماد دارند و باید بیایند و با هم مجموعه ای تشکیل داده و افکارشان را منتشر کنند. باید دیگران را توجیه کرده و تبلیغات و نشریه و کلاس و سخنرانی داشته باشند و این مساله بسیار هدف خوبی است. اسم اسلامی این کار تعاون و اسم سیاسی اش حزب است و خیلی نباید در قید اسم و اصطلاح و این حرف ها بود.
وی افزود: تائید و تکذیب حزب بستگی به نیت دارد زیرا اگر اسم خوبی روی کار بد بگذارند آن کار بد را خوب نمی کند و اسم بد هم روی کار خوب کار را بد نمی کند.
آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: از مقررات کشور است که حزب داشته باشیم اصرار بر اینکه اسم حزب باشد و نباشد هیچ کدام وجه ثابتی ندارد آن مساله ای که مهم است نیت کسانی که می خواهند مشارکت کرده و بدانند هدفشان چیست و اگر اهداف اسلامی را دنبال می کنند نام مهم نیست.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه روحانیت یک ضرورت اجتماعی برای جامعه دینی است گفت: اگر ما بخواهیم جامعه اسلام را بشناسد و مردم مسلمان باشند و اخلاق اسلام و احکام اسلامی را رعایت کنند کسانی باید حضور داشته باشند که عمرشان را صرف این کار کنند .
آیت تالله مصباح یزدی با بیان اینکه مشارکت در کارهای اجتماعی، سیاسی وظیفه همگانی است و هر کسی باید به سهم خودش را در کارهای سیاسی انجام دهد تصریح کرد:کار سیاسی را از امام(ره) یاد گرفتیم، قبل از انقلاب این مسئله برای متدینین خیلی روشن نبود و دینداری به معنی نماز و روزه و محاسن و عزاداری و این ها بود و کسی در امور سیاسی دخالت نمی کرد زیرا آن را جزو دینداری حساب نمی کرد.
وی افزود: امام(ره) بود که سیاست را احیا کرد و فرمود بخش اعظم فقه ما مربوط به سیاست است و این خدمتی بود که امام به اسلام کرد و هیچ کس را در این حد ندیدیم که چنین خدمتی به اسلام کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شرکت در مسائل سیاسی وظیفه ای عمومی است . باید بدانیم به چه کسی رای داده و حتی چه نظامی را بپذیریم . باید از ولی فقیه حمایت کنیم، در مقابل دشمنان ، دشمنان شناس باشیم و بدانیم در مقابل آمریکا چه کار باید بکنیم. این ها، وظیفه همگانی است.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه وظیفه طلبه ها معرفی اسلام است و ما هر خدمتی در اسلام باشد انجام می دهیم گفت: ما اگر برای عزیران در حزب موتلفه اسلامی خدمت فرهنگی انجام دهیم افتخار می کنیم که این وظیفه را انجام می دهیم. ما سالها به موتلفه اسلامی ارادت داشته و داریم .
وی ادامه داد: ارادات من از 40 سال پیش به موتلفه اسلامی بوده یعنی زمانی که شاید حتی اسم هیئت های موتلفه نبود ولی مرحوم آقای مهدی عراقی، آقای عسگر اولادی به این افراد ارادت داشتم.