ویژه

تجلیه ، تخلیه، تحلیه سه گام رمضانی تهذیب نفس

مطابق سنت هر ساله دفتر خواهران حزب موتلفه اسلامی استان تهران مراسم افطاری در روز سوم ماه مبارک رمضان با حضور جمع کثیری از خواهران برگزار گردید .
مطابق سنت هر ساله دفتر خواهران حزب موتلفه اسلامی استان تهران مراسم افطاری در روز سوم ماه مبارک رمضان با حضور جمع کثیری از خواهران برگزار گردید . در ابتدای این مراسم سید مصطفی میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در رابطه با فضیلت و عظمت این ماه سخنانی ایراد نمود. وی با اشاره به آیات و روایاتی در شان ماه مبارک رمضان اظهار داشت : یکی از ویژگی های ماه مبارک رمضان این است که درهای آسمان در شب اول آن باز می شود و تا آخر این ماه گشوده است .که همین امر موجب ریزش برکات و رحمت الهی به واسطه نزول فرشتگان بر زمین است، و اگر بنده ای هم دعا کند به عرش الهی می‌رسد.

این استاد اخلاق ادامه داد: این ماه متفاوت‌ترین ماه نسبت به دیگر ایام سال است. حتی ماه رجب که ماه غفران الهی و شعبان که دارای خصوصیات ویژه‌ای است، مقدمه‌ای برای ورود به این ماه الهی است. البته درک این ویژگی در تهجد شبانه محسوس است، سرازیر شدن رحمت الهی در ماه رمضان موجب ازبین رفتن گناهان بندگان می شود. حال در نظر بگیرید بنده‌ای از این فرصت استفاده کامل را نکند! و طلب بخشش وآمرزش ننماید و گناهانش بخشوده نشود! چه شقاوت و بدبختی بالاتر از این مساله می‌تواند وجود داشته باشد؟؟

وی با بیان آنکه ماه رمضان فرصتی جهت اصلاح اخلاق و امور بندگان است خاطر نشان کرد: در روایاتی داریم، کسی که در این ماه به نیکو کردن اخلاقش می پردازد، از صراط به راحتی عبور خواهد کرد. همان صراطی که مشهور است و در قیامت غالبا انسانها پاهایشان لرزان است. لذا پرداختن به اصلاح اخلاق و زیبا کردن خلق در این ماه جوازی برای عبور از این گذرگاه آخرت است. این ماه، ماه اخلاق و تربیت است بنابراین باید تلاش کنیم تا ملاکات اخلاقی در حقیقت وجودی مان ظاهر سازیم.

میرسلیم با اشاره به وظایف بندگان در ماه تزکیه الهی بیان داشت : یکی از وظایف ما در این ماه برای تهذیب نفس، تجلیه است. تجلیه از جلوه می آید یعنی جلوه ظاهری خود را درست کنیم و مراقب رفتار و اخلاق و منش خود باشیم. امام سجاد (ع) در دعایی می فرمایند: "خدایا! ظاهر مرا نورانی بگردان با فرمانبرداری از خودت." پس ما انسانها به شرط اطاعت از ذات الهی ظاهرمان نورانی می شود. تجلیه در صورتی ظاهر می شود که اعمال ما درست و صحیح انجام گیرد یعنی ظاهر اعمال، دلالت بر فرمانبرداری و اطاعت از فرمان خدا و شرط صحت اعمال ما است .

وی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف ما در این ماه تخلیه است. باطن من به دلیل کژی‌ها و پلیدیها و پرداختن به امور پست دنیوی آلوده شده است و من گرفتار نفسانیت شده‌ام لذا در اینجا است که من باید وجود خودم را از این نفسانیت خالی کنم و هر کجا نقص دارم آن را برطرف کنم و هنگامی که وجودم خالی از آلودگی ها شد عرضه کنم، خداوندا انگیزه من از انجام این اعمال محبت وجود خود توست، لذا وجود مرا به واسطه محبت خود منور گردان .

میرسلیم سفارش کرد: درانجام فرایض دینی، سعی کنید آنها را به بهترین شکل انجام دهید و با اعمال مستحبی عمل خود را بیارایید. و به عمل خود کمال ببخشید تا به بتوانید به آن درجات معنوی دست بیابید. در اعمالمان نباید به حداقل اکتفا کنیم. در این ماه ازفرصتها استفاده لازم را بکنید.

وی افزود: گام سوم در تزکیه، تحلیه است. تحلیه یعنی آراستن، که این آراستگی مترادف با قبولی طاعت است. چرا که ممکن است اعمال ما صحیح و بدون نقص انجام شود اما مورد قبول حق تعالی قرار نگیرد. بحث قبولی طاعات مساله مهمی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. قبولی طاعات زمانی است که اعمالمان بدون آلودگی به ریا و کبرو عجب صورت پذیرد. شرط قبولی طاعات خالص بودن اعمال برای رضای خدا است. چنانچه در احوالات علما و عرفا دیده شده که اعمال خود را بارها بارها اعاده می کردند تا بتوانند عملی بدون آلودگی و با اخلاص انجام دهند.

سید مصطفی میرسلیم ادامه داد: ما ابتدا باید به این نقطه برسیم که اعمال و عبادات ما قبول بشود. این مرحله، تزکیه اولیه است. در قرآن آمده است، پیامبر (ص) مردم را به واسطه آیات الهی هدایت می‌کند تا آنان تزکیه شوند. یعنی این سه مرحله انجام گیرد و اعمال آنها مورد قبولی پروردگار قرار گیرد و هنگامی که اعمال مورد پذیرش خداوند قرار گرفت؛ اجازه می دهد تا کتاب الله را بیاموزیم، صاحب حکمت شویم. حکمت یعنی علمی که به عمل منجر می شود، هنر آدمی به این است که بتواند علم خود را به عمل برساند والا خسران کرده‌ایم.

https://shoma-weekly.ir/kNhc87