جامعه

تبلیغات شهری؛ زیبایی یا اغتشاش بصری

تبلیغات محیطی امروز به یکی از عناصر جدایی‌ ناپذیر چهره شهرهای کوچک و بزرگ تبدیل شده‌اند. از این رو ساماندهی و هدایت استفاده از این روش تبلیغاتی بخصوص در کلانشهرها در مدیریت شهری به عنوان یک اصل در همه جای دنیا پذیرفته شده است و در هماهنگی با دیگر فاکتورهای منظرساز شهر به کار گرفته می‌شود.
حامد نجفی مهر- تبلیغات محیطی امروز به یکی از عناصر جدایی‌ ناپذیر چهره شهرهای کوچک و بزرگ تبدیل شده‌اند. از این رو ساماندهی و هدایت استفاده از این روش تبلیغاتی بخصوص در کلانشهرها در مدیریت شهری به عنوان یک اصل در همه جای دنیا پذیرفته شده است و در هماهنگی با دیگر فاکتورهای منظرساز شهر به کار گرفته می‌شود.  
تبلیغات محیطی یک رسانه معمولاً ثانویه و البته غالب است که سطح بالای دسترسی و تکرار و معرفی رنگارنگ محصولات را با اثر‌گذاری بر ادراک مخاطب امکان‌ پذیر می‌سازد. این مخاطبان، شهروندانی هستند که حق بهره‌گیری از نمای مناسب در فضای شهر را باید برایشان فراهم ساخت. با وجود آن که گفته می‌شود در شهرهای مختلف کشورمان، نصب و بهره‌برداری از تابلوهای تبلیغاتی براساس اصول مطالعه شده و مشخصی انجام می‌شود، هنوز هم اغتشاش بصری ایجاد شده با رشد فزاینده استفاده از انواع ناقص و ناهماهنگ تبلیغات محیطی را نمی‌توان انکار کرد.
 کارشناسان، تخریب محیط زیست،‌ ایجاد خطر برای رانندگان وسایل نقلیه و عابران پیاده، هزینه بالا و امکان استهلاک بالا و تخریب را از معایب تبلیغات محیطی می‌خوانند که خود، معایبی به همراه دارد. اصلاح ساختار انواع تابلوهای تبلیغاتی از مهم‌ ترین لازمه‌های سامان‌ بخشی به این بخش از نمای شهر است. تدوین ضوابط و مقررات یکپارچه و البته اجرای بموقع و هماهنگ آن، حذف تابلوهای زائد و مستعمل از سطح شهر، شناسایی مکان‌های مناسب برای نصب و بهره‌برداری از تابلوهای تبلیغاتی، رعایت اصول فنی در ساخت سازه و فرم انواع تابلوها و فراهم آوردن شرایط بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، قادر است مدیران شهری را در عمل به این لازمه یاری کند.
از سوی دیگر به بهبود محتوای تبلیغات نیز باید توجه شود چرا که برای یک تبلیغ اثربخش باید به نوعی در شهروندان شادابی و انرژی نیز ایجادکند. علاوه بر آن که دستگاه‌های فرهنگی متولی باید مسیر روشنی برای فعالیت تبلیغاتی برای گذرگاه‌ها و معابر شهری تدوین کنند، طراحان نیز لازم است نسبت به فرهنگ شهروندان، خصوصیات شهرنشینی و بافت شهری مورد نظر نیز دقت داشته باشند.
 برای آن که چنین هدفی در همه فضای شهری کشور نمود پیدا کند، کار تبلیغات محیطی هم باید به کاردان سپرده شود. بنابراین تبلیغات وابسته به فعالیت‌های غیرخصوصی و درواقع دولتی نیز باید همپای سطح کیفی و فنی دیگر نماد‌های تبلیغی شهر پیش رود. روانشناسی اجتماعی و جامعه‌ شناسی شهری یکی از فضاهای کارش را در همین تبلیغات شهری می‌یابد؛ جایی که اثرگذاری و اثرپذیری در یکی از کوتاه‌ترین زمان‌های ممکن صورت می‌پذیرد.
 ارتقای سطح کیفی انتقال اطلاعات شهری و نزدیک کردن آن به استانداردهای جهانی، دستیابی سریع و صحیح اطلاعات به شهروندان و گردشگران، ارتقای ساختار شهری از نظر کیفیت اطلاعات شهری، زیبایی محیط شهر و مجموعه مبلمان شهری، دوام سازه‌های تبلیغاتی و ایجاد امنیت روانی برای عموم شهروندان اهدافی است که با ساماندهی تبلیغات محیطی در شهر باید به سوی آنها گام برداشت، چراکه اگر نسبت به منفعت‌ها و صرفه‌های اقتصادی کوتاه‌مدت، در اولویت قرار بگیرند، قاعدتاً تضمین‌کننده فزونی آن در بلندمدت نیز خواهند بود.
https://shoma-weekly.ir/F0Yi44