مجلس

تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و آسیب‌های کلان

از مشخصه نمایندگی، پایبندی به قانون است؛ یعنی کسی که می‌خواهد در سمت نمایندگی ایفای نقش کند، باید قانون‌مدار باشد. بنابرین اگر کسی بخواهد برای رسیدن به نمایندگی مرتکب بی‌قانونی شود، دیگر هیچ اعتمادی به این فرد نیست.
بیشک انتخابات یکی از بارزترین عوامل پویایی جامعه، مردمسالار است؛ امسال نیز هرچه به آخرین لحظات پایانی سال نزدیک میشویم، صدای زنگ انتخابات شنیده و عرصه رقابت برای کاندیدای نمایندگی مجلس آینده شدیدتر میشود؛ رقابتی که وجه گروهی و جریانی آن پررنگتر از فردی و شخصی آن است، اما شنیدن نوای زودهنگام انتخابات در شهرستانهای مختلف کشور، به بهانههای گوناگون از افطاریدادن تا برگزاری محفلها و همایشها با موضوعات مختلف، جای تامل دارد. این فعالیتها بیشترین وجه تشابه را با میتینگهای انتخاباتی دارد و ممکن است آسیبهای جبرانناپذیری را برای کشور ایجاد کند.

خصوصی: سک سال عمر مجلس را هدر می دهند

حمیدرضا خصوصی نماینده مردم صومعه سرا در گفتگو با «شما»، از آسیبهای این روند تبلیغاتی در حوزه انتخابیه خود گفت: حضور افراد محترمی که نارس وارد صحنه شدهاند و علیرغم تذکرات مهم دولت، شورای نگهبان و تمام مراجع ذیربط قانونی مبنی بر اینکه تبلیغات نباید صورت بگیرد؛ اما برخی کاندیداها بی توجه به این موضوع در خیلی از مناطق کشور تبلیغات میکنند.

وی افزود: البته این موضوع شاید از طرفی خوب باشد؛ اما فرصت را از نمایندگان فعلی میگیرند. جای تاسف است که هنوز یک سال باقیمانده تا عمر مجلس تمام شود؛ اما با بیموالاتی و بیتفاوتی با رواج شعارهایی مبنی بر اینکه مجلس عمرش تمام شده، سرمایهای که آحاد مردم به آن رای دادهاند، ضایع و درگیر انتخابات میکنند. به نظر من این معضلی در کشور است. به نظر میرسد که باید تدبیری شود تا هر نمایندهای تا آخرین روز و ساعت نسبتبه حقوق مردم و دفاع از صیانت جمهوری اسلامی بتواند با فراغت خاطر به وظیفهاش عمل کند.

خصوصی خاطرنشان کرد: از طرفی نماینده در مجلس به دنبال پیگیری امور حوزه انتخابیه خود است؛ ولی عدهای با فرصت کافی هر توهینی را بر زبان جاری میکنند و به سیاهنمایی میپردازند که موجب نگرانی میشوند. مسلما کمتر پیش میآید که نمایندگان تحت تاثیر این فضا قرار نگیرند. باید گفت امروز بنگاههای تبلیغاتی بر دستگاههای انتخاباتی فائق شدند. لذا رسیدگی به این امر با توجه به انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی مهم است.

وی افزود: متاسفانه عدهای بی محابا بدون درنظرگرفتن هیچ گونه از قوانین کشوری بدون اخلاق، ترکتازی میکنند. البته هنوز گروهها و تشکلها بهدنبال سازماندهی نیروهای خود هستند و در پشت صحنه کار میکنند؛ اما این افراد در خلوت حمایت میشوند و سازوکارهایی را پیش گرفتهاند که با نام و نشان از افراد و جناحهای سیاسی پولهای کلان خرج میکنند. هنوز یک سال باقی مانده اینگونه هزینه میپردازند وای به روزی که به اوج انتخابات برسیم.

نماینده مردم صومعهسرا در مجلس نهم یادآور شد: افرادی که اینگونه وارد میدان رقابت شدهاند از طیفهای متفاوتی هستند. برخی از این افراد حتی چندین مرتبه رد صلاحیت شدهاند؛ اما برای مخدوشکردن اوضاع وارد عرصه رقابتی میشوند؛ برخی هنوز درگیر دادگاهها و مشکلات خودشان هستند که حضور این افراد برای نظام و حاکمیت هزینه دارد.

موسی احمدی: ضیافتهای تبلیغاتی با حضور فرمانداران

موسی احمدی نماینده مردم دیر و کنگان نیز در این باره اظهار داشت: این موضوع تازگی ندارد، کاندیداتورهای احتمالی نمایندگی مجلس شورای اسلامی، حدود 4 سال است که در حال فعالیت هستند و کار خود را به تازگی شروع نکردهاند. اما اخیرا جلساتی را در حوزه انتخابیه شاهد بودیم که برخی از این افراد برگزار کردند و نشستهایی در این رابطه داشتهاند که رایزنیهایی هم انجام میگیرد. به هرجهت کسی قصد حضور دارد، عزم خود را جزم کرده و با برنامهریزی فعالیت میکند.

وی افزود: این افراد از گروههای مختلفی حضور دارند؛ اما بیشترین طیف آنها مرتبط با اصلاحطلبان هستند که جلسات منظم میگیرند و حتی در ماه مبارک رمضان افطاریهایی را داشتهاند که در برخی از این ضیافتها فرمانداران شرکت داشتهاند.

شجاعی کیاسری: مردم را دل زده می کنند

سیدرمضان شجاعی کیاسری نیز از تبلیغات زودهنگام برخی از کاندیدای مجلس شورای اسلامی در شهرستان مختلف خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه این موضوع همه جایی شده است، تبلیغات شامل هزینههای پذیرایی، برگزاری نشستها و قول وعدههایی که رد و بدل میشود، به نظر میرسد این اقدامات زودهنگام فضای انتخابات را خیلی ملتهب میکند و باید کمی دیرتر شروع شود.

وی تصریح کرد: این افراد از انواع گروهها و طیفهای اصولگرایی و اصلاحطلب هستند که فعالیت میکنند و همایش، جلسات و نشستهای منظمی را با نام و اسم و بهانههای مختلف برگزار میکنند.

شجاعی یادآور شد: شاید این موضوع از جهتی برای پر نشاطکردن انتخابات خوب باشد؛ اما همین زود شروعشدن بحثهای انتخاباتی مردم را خسته و نسبت به شرکت در انتخابات دل زده میکند، وعده وعیدهای بسیار مردم را ناامید میکند، البته مردم فهیم و بصیر هستند؛ اما این فضاها تب انتخابات را داغتر و هیجانی و کنترل آن را سختتر میکند.

وحید احمدی: شان نماینده را به میرزا بنویس تقلیل می دهند

همچنین نماینده مردم کنگاور و صحنه در مجلس نهم در این باره گفت: برخی از کاندیداها تقریبا از هفته بعد از انتخابات گذشته مجلس مشغول به فعالیت شدند، در 3 الی 4 ماه اخیر هم افراد دیگری شروع به فعالیت کردند.

وی در بیان بررسی آسیبهای این روند رقابتهای انتخاباتی اظهار داشت: از مشخصه نمایندگی، پایبندی به قانون است؛ یعنی کسی که میخواهد در سمت نمایندگی ایفای نقش کند، باید قانونمدار باشد. بنابرین اگر کسی بخواهد برای رسیدن به نمایندگی مرتکب بیقانونی شود، دیگر هیچ اعتمادی به این فرد نیست.

احمدی یادآور شد: ملت بهدنبال افرادی هستند که این افراد خود مستلزم به قانون باشند؛ بنابراین تبلیغات، ساز و کار انتخاباتی در کشور کانون، چارچوب، ضابطه، زمان دارد؛ بنابراین تبلیغات قبل از موعد هم خلاف قانون است و هم خلاف شرع؛ هم اینکه در جامعه ممکن است مسائلی را ایجاد کند یا ایجاد توقعاتی کند که در اصل برای ایفای وظایف نمایندگی مضر باشد.

وی تصریح کرد: تصور کنید کسانی در جامعه برای حضور در انتخابات ورود پیدا میکنند که به جای اینکه بیایند شاخصه و موقعیت مجلس، ظرفیت مجلس، توانمندی یک نماینده خوبها را معرفی کنند تا مردم خودشان مصداق را انتخاب کنند؛ متاسفانه با وعده و وعیددادن، با قول و قسمدادن، با وعده پوچ و واهی که اساسا در اختیار نماینده نیست؛ مثل ورود در یکسری از پروندهها یا انجام برخی امورات اجرایی و... در ذهنیت جامعه توقعاتی را مبنی بر اینکه یک نماینده میتواند چنین اقداماتی انجام دهد، را ایجاد میکند؛ وقتی این ذهنیت نهادینه شد، هر نمایندهای در آینده، با سیل توقعات مطالباتی که به ناحق در اذهان ایجاد شده روبهرو میشود که به سمت او کشیده شده است.

وحید احمدی خاطر نشان کرد: در این صورت است که نماینده از وظایف اصلی خود که بعد نظارت است، باز میماند در نتیجه در قالب آدم میرزا بنویس برای ادارات مختلف یا در حد یک واسطه توقعات مردم را برطرف میکند که در این موضوع جایگاه نمایندگی را با چالش مواجه میکند. این نماینده دیگر فرصتی برای ایفای نقش اصلی خود که قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون است، پیدا نمیکند.

وی در ادامه گفت: قانونگذار باید سعی کند با نگاه دقیق کارشناسانه و شناختی که از ابعاد تاثیراتی قانون بر زندگی جامعه و سطح توقعات جامعه رای بدهد و تصویب کند، از طرفی هم باید بر بخشهای اجرایی کشور نظارت کند که آنها وظایف خود را بهدرستی انجام دهند لذا این زمان میخواهد. بنابراین به نظر من درست نیست که زودهنگام وارد عرصه تبلیغات شویم. مسلما مراجع قانونی هم این مسائل را زیر نظر دارند و ممکن است به موقع تصمیمات مقتضی را بگیرند .

https://shoma-weekly.ir/RCLtvy