جامعه

تامین آتیه هنرمندان و بیمه ای که فراگیر نیست

بدیهی است که افراد یک جامعه اگر از آینده شغلی و تأمین آتیه خود اطمینان حاصل نکنند و از پیامدهای حوادث که می تواند موجودیت یک زندگی را به مخاطره بیاندازد آسوده خاطر نباشند، خواه ناخواه آرامش و قرار و ثبات آن جامعه در معرض بیماری قرار می گیرد. حال باید به هنرمندان این ملک که سالهای مدید با عشق و بدون چشمداشت عمر و جوانی خود را صرف اعتلا و ماندگاری نام ایران و هنر نابش کرده‌اند دست مریزاد و آفرین گفت و صبوری و متانت ایشان را پاسداشت.
جواد محرمی
هنر نزد ایرانیان است و بس. این جمله را همه ما بارها شنیده ایم. این مثل که تأکیدی بر توانایی هنری در میان ما ایرانیان است و با توسل به آن برای خودمان نسبت به ملل دیگر امتیاز و رتبه ای ویژه قائل می شویم برای بالا بردن حس اعتماد به نفس و بسط هویت ملی کارایی زیادی دارد.
بی شک اگر یک فرد بیگانه امروزه بدون شناخت، این جمله مشهور را که جایگاهی در بین ملت ما دارد بشنود، می پندارد که هنرمندان در این سرزمین از حمایت های ویژه‌ای برخوردارند و منزلت ایشان در نوک قله جامعه ایرانی است. ولی اگر مقداری به واقعیت اشراف بهتری یابد ملاحظه خواهد کرد که این گونه نیست و حمایت های ویژه‌ای از این قشر انجام نمی شود. حتی چند صباحی بیشتر نگذشته که نهاد قانونگذاری کشور تصمیم گرفت مبلغی را در قانون بودجه برای بیمه هنرمندان اختصاص دهد.
بدیهی است که افراد یک جامعه اگر از آینده شغلی و تأمین آتیه خود اطمینان حاصل نکنند و از پیامدهای حوادث که می تواند موجودیت یک زندگی را به مخاطره بیاندازد آسوده خاطر نباشند، خواه ناخواه آرامش و قرار و ثبات آن جامعه در معرض بیماری قرار می گیرد. حال باید به هنرمندان این ملک که سالهای مدید با عشق و بدون چشمداشت عمر و جوانی خود را صرف اعتلا و ماندگاری نام ایران و هنر نابش کرده‌اند دست مریزاد و آفرین گفت و صبوری و متانت ایشان را پاسداشت.

نبود آمار دقیق از تعداد هنرمندان
دولت از چهار سال گذشته طرحی تحت عنوان بیمه هنرمندان را در کشور بنیان گذاشت، اما معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشته هنوز آمار دقیقی از هنرمندان کشور وجود ندارد و در حال حاضر تخمین زده می شود حدود 700 هزار هنرمند حرفه ای و نیمه حرفه ای در کشور فعالیت داشته باشند.
عده ای معتقدند سالهای چشم انتظاری هنرمندان رشته های مختلف هنری برای بیمه شدن به پایان رسیده است اما برای اینکه دریابیم چنین پنداری از سر خوش بینی است یا نه باید نگاهی گذرا به روند مباحث در جامعه هنری و نهادهای اجرایی و تقنینی درباره بیمه هنرمندان در کشور بیندازیم.
طبق قانون و بر اساس توافقی که بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته است باید تمامی فعالان حوزه صنایع دستی تحت پوشش بیمه‌ای باشند، اما وجود قوانین دست و پا گیر اجرای این مصوبه را با مشکلات جدی روبرو کرده است. چند سالی است که همه صحبت از بیمه هنرمندان می کنند، ولی از آن زمان تاکنون عده زیادی از هنرمندان هنوز در پیچ‌وخم اجرای این قانون بلاتکلیف مانده‌اند. وجود اشکالات آیین‌نامه‌ای از عوامل اصلی اجرای ناقص این قانون است. مشکلی که به عقیده نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قابل حل بوده و دولت می تواند با ارائه اشکالات آن به مجلس اقدامات لازم را برای رفع مشکلات قانونی آن به انجام برساند.تعیین سقف سنی 50 سال برای بیمه شوندگان، گذراندن 2 مرحله آموزش و شرکت در امتحان فنی و حرفه ای و شرایط ریز و درشت دیگر برای کسانی که بیش از نیمی از عمر خود را بدون هیچگونه آموزش آکادمیک و تنها به صورت تجربی در این راه گذرانده و هم از این راه امرار معاش می کنند، چندان معقول و منطقی به نظر نمی رسد. این در حالی است که تعداد زیادی از هنرمندان در این گروه قرار گرفته و الان دقیقا زمانی است که به دلیل کهولت سن به خدمات بیمه‌ای نیازمندند.
آمادگی خانه ملت برای رفع اشکالات قانونی
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان این که بیمه هنرمندان مختلف بهترین حمایت از فعالان این بخش است به شما گفته است: بیمه هنرمندان قانون شده و لازم الاجراست. ما در مجلس آماده‌ایم تا پیگیری های لازم را برای رفع اشکالات قانونی این مصوبه انجام دهیم. در این باره لازم است تا دولت اشکالات قانونی را به مجلس ارائه کند.
فولادگر همچنین درباره بیمه هنرمندان صنایع دستی که بیش از بقیه صنوف تحت فشارهای اقتصادی قرار دارند، اظهار داشته: متاسفانه به دلیل این که در گذشته قوانین موثری در این زمینه نبوده و اغلب صاحبان کارگاه‌ها به دلیل ضعف قانونی مشمول خدمات بیمه ای قرار نمی‌گرفتند. در مواردی هم خود هنرمندان برای بیمه اقدام نمی کردند بر این اساس اگرچه در حال حاضر بیش از 60 درصد هنرمندان صنایع دستی استادکارهایی مسن با مهارت بسیار بالا و فنی هستند اما به دلیل شرایطی که در گذشته حاکم بوده تحت پوشش بیمه ای قرار ندارند اما الان نیاز است که حمایت های لازم از آنها در هر قالبی صورت گیرد.
نکات مبهم قانون بیمه هنرمندان
سید علی حسینی عضو کمیسیون فرهنگی نیز با بیان این که هدف مجلس و کمیسیون فرهنگی از تصویب بیمه هنرمندان گسترش چتر حمایتی دولت از اقشاری است که در شهرها و شهرستان های کوچک اقدام به خلق آثار هنری می کنند به ما گفت: این افراد علاوه بر کار هنری از این راه معیشت خود را نیز تامین می کنند اما متاسفانه از هیچ گونه خدمات بیمه ای برخوردار نیستند.
او در خصوص مشکلات این قانون تاکید کرده: قانون مصوب معطوف به مسائل کلی است و دستورالعمل ها به هیات وزیران واگذار شده است، اما در واقع آنچه از سوی دولت در قالب آیین نامه به عنوان شرایط و مقررات وضع شده محدود بوده به طوری که بسیاری از هنرمندان صنایع دستی را شامل نمی شود.
نباید برای بیمه کردن هنرمندان محدودیت سنی ایجاد کرد
سید رمضان شجاعی کیاسری یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هم معتقد است که به هیچ وجه نباید برای بیمه هنرمندان و بالاخص هنرمندان صنایع دستی زمان و محدودیت های این چنینی قائل شد چرا که کسی ممکن است در سن بالا به این هنر دست پیدا کند اما فردی در سن پایین.
کیاسری بر این باور است که باید سقف زمانی یا هر گونه قوانین منع کننده برداشته شود چرا که هنرمندان صنایع دستی نماد پایدار تثبیت فرهنگ و تمدن مصور هر جامعه ای در هر عصری هستند. بر این اساس باید تمام کسانی که در عرصه صنایع دستی فعالیت می کنند تحت یک عنوان در هر سن و با هر شرایطی مورد حمایت قرار گیرند.
قانون دولت درباره بیمه هنرمندان بایستی تمدید شود
ستار هدایت خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی هم اصل فراگیر شدن بیمه برای همه اقشار هنری به ویژه هنرمندان صنایع دستی را بسیار ضروری دانسته و در گفت و گو با خبرنگار ما بیان داشته: مطمئنا قوانین باید به گونه ای تعریف و تنظیم شود که تسهیل کننده پوشش بیمه ای برای همه باشد و در توضیح وجود اشکالات آیین نامه ای در قانون بیمه هنرمندان تدوین آیین نامه را در اختیار دولت می داند.
وی افزود: از آن جا که تدوین آیین نامه برای اجرای قانون است، اگر اشکالات آیین نامه ای وجود دارد این به معنی وجود اشکال در قانون است که باید اصلاح قانون از مجرای مجلس مرتفع شود.
https://shoma-weekly.ir/LK8bRQ