مجلس

بی‌کفایتی عربستان در اداره مناسک حج اثبات شده است

کارنامه عربستان در رابطه با اجرای مناسک حج مردود است و آنها کفایت لازم را برای اجرای مناسک حج ندارند
به گزارش خبرنگار پارلمانی «شما»، با توجه به مذاکرات مسئولین حج ایران و عربستان، مقامات حج عربستان متأثر از سیاستهای تحمیلی وزارت خارجه این کشور، زیربار تأمین امنیت حجاج ایرانی نرفتند و برای حضور زائران کشورمان سنگاندازی کردند و به دلایل عدم حفظ عزت و کرامت و حرمت زائران ایرانی، عدم تمهیدات امنیتی و تضمین برای تأمین امنیت حجاج ایرانی، ارائه راهکار برای حمایت و پشتیبانی کنسولی زائران ایرانی اعزامی به حج و صدور ویزای حجاج ایرانی در داخل کشور این مذاکرات را بینتیجه گذاشت و سازمان حج نیز با کسب اجازه از مراجع و بزرگان مناسک امسال را ملغی اعلام کردند و هرچند در این بین تبلیغات رسانههای غربی و عربی با شانتاژ خبری به دنبال محکومکردن ایران در این مذاکرات بودند.

علاءالدین بروجردی نماینده حوزه انتخابیه بروجرد و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با اشاره به بیکفایتی عربستان در اجرای مناسک حج اظهار داشت: کارنامه عربستان در رابطه با اجرای مناسک حج مردود است و آنها کفایت لازم را برای اجرای مناسک حج ندارند. لازم به ذکر است که این چالشها تنها مسئله آنها با جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه کشورهای دیگر مسلمان نیز در خصوص این موضوع آسیب زیادی دیدند. در فاجعه منا که سال گذشته رخ داد، کشورهای دیگری بودند که خیلی بیش از ایرانیان جانشان را از دست دادند. این نشان میدهد که دولت عربستان به مسئولیت خویش عمل نکرده و امنیت جانی حجاج بیتالله را نتوانسته تأمین کند. همین مسئله برای اثبات بیلیاقتی عربستان در اداره مناسک حج کافی است.

وی با بیان نقش عربستان در حوادث منطقه و تقویت گروهکهای تروریستی و تکفیری خاطر نشان کرد: در حقیقت کشور عربستان در منطقه نیز از کارنامه شکست خوردهای برخوردار بوده که موجب انزجار ملتها در منطقه شده است؛ نقش آنها در ایجاد بحران در عراق، سوریه و لبنان را نمیتوان نادیده گرفت. همچنین کمکهای مالی گسترده آنها به تکفیریها و گروهکهای تروریستی داعش و جنایات و کشتار بیرحمانه در بحرین و یمن عملا آتشهایی است که عربستان از برافروختگان اصلی آن محسوب میشود که دود آن به چشم خود عربستان رفته و آنها را دچار چالشهای داخلی و بینالمللی کرده است.

https://shoma-weekly.ir/6wjECb