ویژه

بی اخلاقی سیاسی میراث شوم نظام شاهنشاهی است

عضو جامعه روحانیت مبارز معتقد است که این روزها دغدغه اخلاق مداری در جامعه و در بین برخی از مسئولان وجود ندارد.
حجت الاسلام حسین ابراهیمی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با هفته نامه «شما» در خصوص نگاه به سیاست در بین سیاستمداران ایرانی اظهار داشت: سیاست را اهل سیاست به مانند فارابی و شخصیت های سیاسی تاریخی و شناخته شده به تدبیر امور جامعه برای حفط امنیت معنا کرده اند که در روایات هم همین دیدگاه و تعریف وجود دارد، البته در کنار این تعریف  چهار اصلی که امیر المومنین حضرت علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر ذکر فرموده اند هم قرار دارد.

وی اضافه کرد: یکی از این اصول خراج و مالیات از مردم است و به عنوان حقوق الهی از آنها گرفته می شود که امروزه تعبیر به حقوق مدنی می شود و برای جامعه لازم است و در اصل حقوق مدنی را از مردم برای خدمت رسانی به مردم دریافت می کنند.

این عضو جامعه وحانیت مبارز با اشاره به اینکه دفاع از حیثیت، کشور و حقوق مردم در مقابل دشمنان داخلی و خارجی اصل دیگر مورد تاکید است، گفت:  اصلاح جامعه و حل مشکلاتی که در جامعه به وجود می آید یکی دیگر از اصول چهارگانه است.

وی با اشاره به اینکه اجرای دستورات خداوند یعنی حدود الهی اصل چهارم مورد تاکید حضرت علی(ع) است، ادامه داد:  تدبیر امور در اسلام به معنای سیاست است و در همه دنیا هم وقتی سیاست معنا می شود به معنای تدبیر امور است؛  قوه مجریه تدبیر می کند و کارهایش را به درستی انجام می دهد و قوه مقننه و قضائیه هم بایستی با تدبیر برنامه های خود را انجام دهند که در کل همه اینها به معنای سیاست است.

حجت الاسلام ابراهیمی با  تاکید بر رعایت راستگویی و ادای امانت در بین سیاستمداران تصریح کرد: هر کسی که دارای ویژگی های عنوان شده باشد دارای اخلاق سیاسی است؛ بنابر فرمایش حضرت امیر(ع) هر کس  که دارای سه خصلت ادای امانت، وفای به عهد و راستگویی نباشد، از منافقین است ولو اینکه نماز بپا دارد و روزه بگیرد که نشان دهنده اهمیت اخلاق دراندیشه ایشان است.

این عضو جامعه روحانیت مبارز، بداخلاقی در فضای سیاسی ایران را منبعث از دوران گذشته داتست و افزود: پیش از انقلاب اسلامی یک جامعه مبتنی بر فرهنگ شاهنشاهی داشتیم و یا بهتر بگوییم جامعه ما مبتنی بر فرهنگ غربی بود و بنابراین با وجود اینکه انقلاب شده ولی تا این انقلاب بخواهد اسلام در همه اعماق جامعه نفوذ دهد زمان زیادی لازم خواهد بود.

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار داشت: وقتی نگاه به فرد باشد ایرانی ها انسان های مومن و متدین هستند ولی وقتی نگاه جمعی داریم چون بر مبنای اسلام کار جمعی نشده است لذا یک سری بد اخلاقی ها پیدا می شود که اصلاح آنها زمان بر است.

وی درباره راهکارهای مقابله با بداخلاقی ها در بین سیاستمداران گفت: از طرفی باید مسئولان فرهنگی جامعه بیشتر تلاش کنند و خود دولت هم همانطور که در مورد بهداشت و درمان، آب، امنیت و امثال این ها مسئولیت دارد باید در مورد فرهنگ جامعه هم مسئولیت را حساس کند.

https://shoma-weekly.ir/3TeGZV