مجلس

بودجه 95 با واقعیت مسائل کشور همخوانی ندارد

در بودجه امسال منابع درآمدی بسیار خوشبینانه دیده شده است؛ چنانچه میزان درآمدهای مالیاتی که در بودجه سال گذشته به عنوان منابع مالی مطرح بود، محقق نشد؛ اما امسال با افزایش چشم گیر این منبع درآمدی مواجه هستیم.
غلامرضا اسداللهی گفت: در بودجه امسال منابع درآمدی بسیار خوشبینانه دیده شده است؛ چنانچه میزان درآمدهای مالیاتی که در بودجه سال گذشته به عنوان منابع مالی مطرح بود، محقق نشد؛ اما امسال با افزایش چشمگیر این منبع درآمدی مواجه هستیم.

غلامرضا اسداللهی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار« شما »در ارزیابی خود از بودجه سال95 گفت: بودجه سال 95 با تأخیر زیادی به مجلس آمد، که به نظر میرسد این موضوع به جهت تعیین تکلیف برجام و تأمین منابع خارج از کشور بود. دولت یازدهم بودجه سال آینده را انبساطی دیده است، البته اقتضای شرایط کشور از جهت تأمین منابع همین است. اما معتقدم که این بودجه باید به پروژههای نیمه تمام سهم بیشتری بدهد تا با زایش در چرخه اقتصاد بتوانند، خدمات خوبی را به مردم ارائه بدهند.

وی افزود: همان طور که در چندین سال اخیر مطرح میشود و مقام معظم رهبری برآن تأکید دارند؛ ما باید اتکای بودجه به نفت را کاهش بدهیم و به سمت منابع دیگر درآمدی پیش برویم؛ این موضوع نیز مستلزم این است که منابع دیگری وارد کشور بشود تا با رونق بازار، بخش مالیات که میخواهد بخش اعظم هزینه بودجه را تأمین کند، بسترش مهیا شود.

اسداللهی نماینده مردم تربت جام تأکید کرد: به نظر بنده، در بودجه امسال منابع درآمدی بسیار خوشبینانه دیده شده است؛ چنانچه میزان درآمدهای مالیاتی که در بودجه سال گذشته به عنوان منابع مالی مطرح بود، محقق نشد؛ اما امسال با افزایش چشم گیر این منبع درآمدی مواجه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع در صورتی می توانست مثبت ارزیابی شود که ما با رکود بازار مواجه نبودیم، اما با وجود رکود بیسابقه در کشور عملا تحقق این منابع مالیاتی غیر ممکن است. به طوری که اگرتحول اقتصادی در کشور رخ ندهد، در حقیقت بودجه سال آینده، تنها بودجهای کاغذی است که بر روی کاغذ آمده و محقق نخواهد شد و درعمل هم مشکلی را حل نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه خاطر نشان شد: یکی از مسائل مهمی که دولت باید در تنظیم بودجه در نظر میگرفت، این است که به جای افزایش هزینههای جاری کشور باید آن را کاهش بدهد و به سمت پروژههای عمرانی حرکت می کرد. این موضوع هم میتواند وضعیت بیکاری جوانان را تا حدودی سامان دهد. از طرفی عدم توجه به پروژههای عمرانی وضعیت پیمانکاران را بهم ریخته است. ضمن اینکه این مسئله به عنوان یک اقدام زیرساختی در حوزه اقتصاد تأثیرگذار است. متأسفانه بسیاری از پروژههای عمرانی در کشور مغفول مانده است، که دولت برای ساماندهی این وضعیت باید چاره اندیشی کند.

اسداللهی در ادامه گفتگو با شما؛ به بدهی دولت به بانکها اشاره داشت و گفت: مطلب مهمی که باید دولت به آن بپردازد، بدهی دولت به بانکها است، که باید تعیین تکلیف بشود. به هرجهت بانکها میتوانند در رونق اقتصادی و به حرکت درآوردن چرخ اقتصادی کشور مؤثر باشند. ولی با این وضعیت به وجود آمده، بسیاری از بانکها به لحاظ استفاده بیش از حد مجاز خودشان از منابع مالی دچار مشکل شدهاند؛ در حقیقت بدهی دولت به بانکها بسیار زیاد است، و دولت باید این موضوع را هرچه سریعتر تعیین تکلیف کند.

وی با بیان آنکه بودجه سال آتی با نفت 40 دلار تنظیم شده است، اظهار داشت: تنظیم بودجه با نفت بشکهای 40 دلار یکی دیگر از مشکلات بودجه سال 95 است، که قطعا دولت باید در این رابطه چاره اندیشی کند. بودجه باید
واقع بینانه بسته شود؛ بودجه ای که بر مبنای واقعیت جامعه بسته شد، قابل تحقق خواهد بود؛ اما اگر بودجه
ای واقعی نباشد، تعهد مازاد برمنابع ایجاد می کند که باعث می شود ما به خیلی از پیمان کارها خسارت بدهیم؛ متأسفانه با این وضعیت فعلی قیمت نفت بودجه بسته شده، هیچ همخوانی با واقعیتها ندارد، که باید اصلاح شود.

اسداللهی با اشاره به آزادسازی پولهای بلوکه شده بعد از اجرائیات برجام اظهار داشت: مجلس به جهت جایگاه میتواند بر پولهای آزاد شده نظارتی داشته باشد؛ نظارت مجلس مختص به بودجه نیست، مطابق اصل 84 و 86 قانون تأکید می کند که نظارت بر تمام امور کشور باید نظارت داشته باشند. به نظر می رسد که مجلس حتما باید در این مسئله هم نظارت داشته باشد. البته با توجه عدم شفافیت رقم منابع از 25 دلار تا 100 حتما نظارت دقیق باید انجام شود .

https://shoma-weekly.ir/dhF5Uv