مجلس

بودجه 93 در راهروهای بهارستان

دولت باید با نگاه واقعی و منطقی، بودجه سال ۹۳ را تنظیم نماید و الزامات و ضروریات آن را در بودجه نویسی امسال در نظر بگیرد.

پروانه هادی زاده- آذرماه هر سال لایحه بودجه توسط دولت تنظیم و به مجلس ارائه میشود. مجلس بعد از بررسی کارشناسان در کمیسیونهای مختلف هزینههای جاری دولت را در یک سال رقم میزند. آنچه مهم است با توجه به عدم تحقق بودجه سال جاری ۹۲، به نظر میرسد دولت باید با نگاه واقعی و منطقی، بودجه سال ۹۳ را تنظیم نماید و الزامات و ضروریات آن را در بودجه نویسی امسال در نظر بگیرد. از این رو به سراغ برخی نمایندگان مجلس رفتیم ودر این راستا به گفتگو نشستیم.

قادری: اقتصاد مقاومتی در تولید محصولات استراتژیک بسیار موثر است

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بودجه ۹۳ بودجهای انبساطی است نه انقباضی گفت: بودجه ۹۳ تا سقف ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بسته شده است و این بودجه انقباضی نیست بلکه بودجه انبساطی است، زیرا عملکرد امسال بیش از ۱۵۰هزار میلیارد تومان نیست و از ۱۵۰ تا ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بیش از
۲۰ تا۳۰ در صد افزایش داشته
ایم و نسبت به آخرین اصلاحیه مجلس بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار میلیارد تومان یک نرخ افزایشی را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: ما در شرایط رکود تورمی هستیم و بودجه باید به سمت و سویی برود که این شرایط را اصلاح کند و نرخ تورم را کاهش دهد.

نماینده شیراز با اشاره به پروژههای نیمه تمام تاکید کرد: با توجه به حجم قابل توجه پروژههای نیمه تمام باید
اولویت بندی بودجه به سمت تکمیل طرحهای نیمه تمام باشد. همچنین بحث عدالت اجتماعی باید به گونه
ای باشد که هیچ استانی احساس محرومیت نکند و استانهایی که تعداد پروژههای کمتری دارند باید در نظر گرفته شود.

قادری در ادامه گفت: بحث اقتصاد مقاومتی در بیمه کردن اقتصاد و تولید محصولات استراتژیک بسیار موثر است که باید در بودجه لحاظ شود، جهت گیری به سمت و سوی کشورهای منطقه با اهداف تجاری، تامین حداقلها و تکمیل زیر ساختها برای کاهش وابستگی به خارج از کشور، توجه به محصولات مبتنی بر دانش که بتواند وابستگی را کم کند و تولید ملی را افزایش و ارتقاء بهره وری را بالا ببرد و بحثهای بهداشت و درمان و تامین نیازهای ضروری جامعه باید در بودجه ۹۳ مد نظر گرفته شود.

مفتح: در بودجه پروژههای عمرانی باید تحرک پیدا کند

محمد مهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره الزامات بودجه سال آینده گفت: در بودجه تلاشها باید به سوی تحرک اقتصادی کشور و رشد اقتصادی باشد. توجه به کاهش تورم و انضباط مالی در بودجه بسیار حایز اهمیت است.

وی تصریح کرد:. تامین مالی غیر از بودجه باید مفهومی شود. همچنین توجه به بحث عدالت اجتماعی خصوصا دراقشار آسیب پذیر و محروم، بحث هدفمندی یارانهها و... از مهمترین موارد بودجه۹۳ است که باید لحاظ شود.

فیروزی: کاهش بودجه عمرانی تنها راه برونرفت از کمبود بودجه نیست

محمد فیروزی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به رکود پروژههای عمرانی اظهار داشت: متاسفانه فضایی که برای حوزه عمرانی به وجود آمده، باعث شده است که خیلی از پروژهها در سال آینده همچنان در رکود باقی بماند.

وی افزود: در حالی که یکی از امتیازهایی که میتوانیم در حوزه اشتغال به حساب آوریم، همین حوزه عمرانی است. که ضروری است در بودجه سال ۹۳ باید راهکاری اندیشیده شود که فقط کاهش بودجه عمرانی تنها راه برون رفت از کمبود بودجه نیست.

نماینده مردم نایین همچنین در خصوص مسکن اجتماعی خاطر نشان کرد: در قانون آمده است که دولت مکلف است برای اقشار جامعه مسکن تهیه کند. خصو صا اقشار ضعیف و آسیب پذیر و کم درآمد در اولویت قرار دارند. وی افزود: در دولت نهم و دهم، دولت تحت عنوان مسکن مهر دست به اقدام زد. دولت یازدهم تحت عنوان مسکن اجتماعی این موضوع را مطرح کرده است که
تا
کنون هیچ راهکار و برنامهای در رابطه اجرایی شدن مسکن اجتماعی ارائه نشده است.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: با وجود چندین بار حضور وزیر در کمیسیون عمران متاسفانه هنوز برنامه هماهنگ شده و مدونی در رابطه با مسکن ارائه نشده است. دولت در این حوزه یک رویهای دارد که بتواند مشکلات مسکن مهر که یک کار عظیمی بود را حل و فصل کند. دولت یازدهم تامین مسکن اجتماعی را با‌‌ همان اهداف مسکن مهر اما بدون نواقص و با برنامه ریزی بهتر دنبال خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/JdeRMP