ویژه

به سوی ائتلاف بزرگ پیش می‌رویم

مهمترین عامل در اقتصاد مقاومتی خود مردم هستند. یعنی اگر ما بتوانیم دولت را در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در جایگاه سیاست گذاری و برنامه ریزی و نظارت و کنترل قرار دهیم و کار را برای اجرا به دست مردم بسپاریم بنظرم یک موضوع مهم سیاست های اقتصاد مقاومتی خود به خود به تحقق نزدیک می شود
دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در نشست خود با خبرنگاران  رسانههای گروهی که سه شنبه هفته گذشته برگزار شد به بررسی مسایل مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بین المللی کشور پرداخت و به سوالات نمایندگان رسانهها در این حوزهها پاسخ داد.

محمد نبی حبیبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راههای تحقق اقتصاد مقاومتی چیست، گفت: اگر به موضوعات بعد از پیروزی انقلاب در امر اقتصاد یک نگاه گذرایی داشته باشیم دو طرز فکر از اول انقلاب در مورد موضوعات اقتصادی رو در روی هم قرار گرفتهاند. تفکر اول معتقد بود اقتصاد باید دولتی باشد و غیر دولتیها باید در حد یک کارمند اقتصادی فعالیت کنند. این طرز فکر گروههای چپ بود. حبیبی افزود: البته بنده با اصطلاح چپ و راست مخالفم و این دو اصطلاح را یک اصطلاح وارداتی میدانم و مربوط به فرهنگ سیاسی ما نیست اما در هر صورت در کشور ما بین گروههای سیاسی شهرت پیدا کرده است.

وی ادامه داد: گروه دوم کسانی بودند که میگفتند دولت باید سیاستگذار، برنامهریز و نظارتکننده باشد و بنا را بر واگذاری کار به مردم در امور اقتصادی بگذارد، مگر در مواردی که ظرفیتهای مردمی اجازه ورود به یک کار ویژه اقتصادی را ندهد که این طرز فکر گروه دوم بود و این دو تفکر یک سابقه تاریخی تقابل را با یکدیگر دارد.

مردم رکن اصلی اقتصاد هستند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: به نظرم مهمترین عامل در اقتصاد مقاومتی خود مردم هستند. یعنی اگر ما بتوانیم دولت را در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در جایگاه سیاستگذاری و برنامهریزی و نظارت و کنترل قرار دهیم و کار را برای اجرا به دست مردم بسپاریم. به نظرم یک موضوع مهم سیاستهای اقتصاد مقاومتی خود بهخود به تحقق نزدیک میشود.

حبیبی خاطر نشان کرد: سیاستها و برنامههای مربوط به اصل۴۴ قانون اساسی در واقع ناظر بر همین قضایا است در اقتصاد مقاومتی البته نگاه به بیرون قرار نیست که قطع شود، اما نگاه غیر از اتکاء است. ما اگر در اقتصاد نگاهمان به عنوان یک نگاه اتکایی به بیرون کشور باشد اقتصاد مقاومتی در این صورت شکل نخواهد گرفت.

وی تصریح کرد: اگر نگاه را به خارج قطع نکنیم و واقعیتهایی را که در بیرون از نظام و کشور ما اتفاق میافتد را در نظر بگیریم، اما تکیه اصلیمان در اقتصاد مقاومتی بر ظرفیتهایی باشد که در داخل کشور وجود دارد. لذا ما در اقتصاد مقاومتی تکیه میکنیم به ظرفیتهای داخلی اما نگاهمان را به واقعیاتی که در خارج از کشور میگذرد نیز میاندازیم.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی یادآورشد: عدهای تصورشان بر این است که اگر ما با غرب سازش نکنیم، به حل مشکلات اقتصادی موفق نخواهیم شد. که به نظرم این نگاه بسیار خطرناکی است که درست در مقابل تفکر انقلاب اسلامی قرار دارد.

انقلاب اسلامی پایداری در مقابل قلدرهای بین المللی بود

وی افزود: اگر قرار بود ما در همه امور از قلدرهای بینالمللی اجازه میگرفتیم، پس نباید انقلاب میکردیم که برخلاف میل آنها و بدون اجازه آنها یک انقلاب و آن هم با مبانی اسلامی است، شکل میگرفت. به نظرم تداوم انقلاب با‌‌ همان مبانی گذشته هم، منوط به رعایت اتکاء به خویشتن اما منظور ما از اتکاء به خویشتن قطع رابطه با بیرون از کشور هم به هیچ وجه نیست.

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی ما از ابتدا میتوانیم به اتکاء ظرفیت داخل امیدوار باشیم، خاطر نشان کرد: اتکاء به ظرفیتهای داخل میتواند مشکلات فراوانی را از اقتصاد کشور حل کند. عدهای در جامعه هستند که متأسفانه اینگونه القاء میکنند که گویا اگر با غرب مقابلهمان را ادامه دهیم و آنها تحریمها را ادامه دهند هرگز به حل مشکلات اقتصادی موفق نخواهیم شد.

وی تصریح کرد: ما در مؤتلفه اسلامی مثل عامه مردم تصورمان بر این است که البته اگر بتوانیم از جایگه اقتدار و عزتنفس و مصالح کشور، این تحریمها را کم بکنیم و یا به صفر برسانیم، مخالف این هم نیستیم. زیرا معتقدیم خودمان نباید بهانهای به دشمن در این رابطه بدهیم.

حبیبی ادامه داد: کارشناسان اقتصادی ما در شرایط فعلی و در طول سالهای گذشته که ما تحریم بودیم ف نقش تحریم را در اقتصاد ما بین
۲۰ تا ۲۵درصد ارزیابی کردند. بنابراین ما با تغییر روش
های مدیریتی و استفاده از ۸۰درصد موضوعاتی که با تکیه بر آن موضوعات، که همه هم در داخل به عنوان یک ظرفیت هستند، میتوانیم مشکلاتمان را در امر اقتصاد حل کنیم و سر لوحه کار قرار گیرد.

وی افزود: اینکه در کشور شایعه کنند که جز با سازش غرب نمیتوانیم به حل مشکلات اقتصادی بپردازیم، به نظر میآید از برنامه ریزیهای خود دشمنان غربی است، تا مردم این گونه تصور کنند که در حل مشکلات اقتصادی فقط یک راه بیشتر نداریم، و آن هم در بیرون از نظام جمهوری اسلامی و خدای ناکرده سازش با غرب است. معتقدم با اجرای همین سیاستهای اقتصاد مقاومتی میتوانیم مشکلات اصلی و عمده اقتصاد کشور را حل بکنیم اما در این رابطه مخالف استفاده از ظرفیتهای خارجی با رعایت مصالح داخلی نیستم.

اعتراض موتلفه اسلامی مبنی بر عدم اساسنامه شرکت ملی نفت

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار «نما»؛ در رابطه با اقدامات حزب موتلفه اسلامی در راستای اعتراض به عدم اساسنامه شرکت ملی نفت اظهار داشت: ما به نبودن اساسنامه شرکت نفت از سالهای گذشته اعتراض کردیم. این موضوع واقعا غیر منطقی است، که شرکتی با آن حجم و گستردگی و درآمد نجومی در کشور وجود داشته باشد در حالی که فاقد اساسنامه باشد. این مورد باعث تعجب حزب موتلفه بوده که تذکر این موضوع در سالهای قبل هم بارها داده شده است.

وی افزود: اخیرا هم که مرکز پژوهشهای مجلس به تهیه یک پیش نوشت برای اساسنامه شرکت نفت پرداخته است. ما از این موضوع استقبال کردیم و نظرات خود را در رابطه با پیشنهادات آن مرکز به صورت پیش نوشت، مکتوب ارسال کردیم و پاسخی را هم از مرکز پژوهشهای مجلس مبنی بر اعلام آمادگی و همکاری با حزب موتلفه اسلامی در این رابطه داشتهایم.

فعالیت های مشکوک برای احیای خانه احزاب نبش قبر است

حبیبی در پاسخ سوال دیگری درخصوص علل عدم تمایل حزب موتلفه اسلامی به احیا خانه احزاب گفت: ایجاد خانه احزاب از ابتدا به استناد الزام قانونی نبوده است. یعنی قانونی که ایجاد خانه احزاب را در کشور الزام آور کند، نداریم. اما ممکن است کارهایی در قانون تصریح نشده باشد، ولی به عنوان یک توافق شکل بگیرد. به اعتقاد من کارهایی را که برای احیای خانه احزاب گذشته، انجام میشود، هیچ جنبه وجیهی در این اقدامات ملاحظه نمیشود.

حبیبی ادامه داد: خانه احزابی که سالها پیش تشکیل شده است سالها است که از حیاتش میگذرد و تمام شده تلقی میشود اما عدهای قصد دارند آن را نبش قبر کنند. فعالیتهای اخیری که برای زنده کردن خانه احزاب گذشته که اصولا در این سالهای اخیر وجود نداشتند را نوعی نبش قبر میدانم.

وی افزود: آییننامههایی که درخصوص خانه احزاب تصویب شد مشکلاتی داشت که وقتی قرار بود خانه احزاب تشکیل شود باید این اشکالات در نظر گرفته شود. در کشور ما بیش از۲۲۰ حزب به شکل تشکلهای حزبی، مجوز دارند. در جلسهای که با وزیر کشور و سران احزاب کشور داشتیم، یکی از معاون وزیر کشور اعلام کرد که از این ۲۲۰ تشکل مجوزدار، بیش از ۱۵۰ حزب اصلا فعالیتی ندارند، قسمت قابل توجهی از آنان، فعالیت چشمگیری ندارند. بنایراین یک تعدادی از احزاب باقی میمانند که فعال هستند و تعدادشان بسیار بسیار کم است.

حبیبی در ادامه بیان کرد: اینکه در کشوری ۲۰۰ حزب تشکیل شود از سوالات اساسی و مهم است. زیرا کشورهایی که با سیستم حزبی اداره میشوند، کدام یک ۲۰۰ حزب دارند؟! تشکیل ۲۰۰ حزب موضوعی است که به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

وی تصریح کرد: در دوران اصلاحات تعداد احزاب برای کسانی که در جریان اصلاح طلبی قرار دارند، اهمیت داشت زیرا اگر اعضا بخواهند در رابطه با موضوعی رای بدهند، به رای کثریت نیاز داشتند، لذا بیشتر این مجوزها آن موقع داده شد. اصلاح طلبانی که حزب تشکیل دادند به دنبال این بودند که در مجامعی که با رای موضوعی با اکثریت آرا به تصویب میرسد، رای بالایی داشته باشند.

حبیبی اظهار داشت: ما در کشور ۲۳۰ دفتر داریم اگر مبنا برای تشکیل حزب روش نادرست دوران اصلاحات باشد، و اگر این روش احیا شود که تشکلها بدون آنکه مشخصات تمام عیار یک حزب را داشته باشد، حزب موتلفه اسلامی قابلیت تشکیل ۲۳۰ حزب را در خود میبیند. اما چون ما این کار را غیر منطقی میبینیم به این کار نخواهیم پرداخت.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه ایجاد احزاب شاخص میخواهد، گفت: اگر در حال حاضر ما به روش نادرست دوران اصلاحطلبی برگردیم، با رشد قارچ گونه احزاب مواجه خواهیم شد. البته در دوره اصلاحات نام این روش را توسعه سیاسی گذاشته بودند که من تعجب میکنم که توسعه سیاسی با تولد قارچ گونه ۲۰۰ حزب چه تناسبی با یکدیگر دارد.

حبیبی با اشاره به موضوع خانه احزاب گفت: در خانه احزاب باید مشخص شود که کدام حزب با چه مشخصاتی دعوت شود. شاهد هستیم که اصلاحطلبانی در حال نبش قبر خانه احزاب هستند، اشتباهات گذشته خود را تکرار میکنند. از روزی که خانه احزاب تشکیل شد قرار بر این نبود که این خانه باهدف جناحی و جنگ بین جناحها تشکیل شود. ما معتقدیم خانه احزاب یک تشکیلات صنفی است نه یک تشکل جناحی!! درگیر کردن جناحها در خانه احزاب یک سم مهلک برای آن است.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: البته اگر ما احزاب را به دور هم جمع کنیم و منشوری داشته باشیم و یک خط قرمزهایی را تعریف کنیم و همه مقید باشند که در کشور برای توسعه فرهنگ تحزب تلاش مشترک کنند، اثر بهتر و مهم تری دارد از زمانی که یک حزب و یک فرد آن هم جدای از یکدیگر فعالیت کنند.

وی افزود: البته خانه احزاب‌‌ همان ابتدا منشوری را تنظیم کرد و به تصویب رساند. اما سوال اینجاست که‌‌ همان منشوری که به توافق رای اکثریت قاطع شرکت کنندگان در آن جلسه رسید، چرا برخی از افراد خلاف آن عمل کردند؟ برخی احزاب در فتنه ۸۸ وارد خط قرمزهایی شدند که درمنشوراولیه خانه احزاب امضا کرده بودند و توافق کرده بودند وارد خطوط قرمز نشوند و آن را رعایت کنند، اما انها رعایت نکردند و بعد هم هیچ برخوردی با آنها نشد. شاهد بودیم آنها برخلاف وعده خود عمل کردند و منشوری را که به دست خودشان امضا شده بود را نقض کردند. حزب موتلفه اسلامی معتقد است ادامه کار خانه احزاب با آن رویکرد غلط برای تحزبگرایی مانند یک سم است.

مرحوم عسکراولادی خواستار رفع حصر سران فتنه نبود

همچنین دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوال روزنامه آرمان در رابطه با وصیت نامه مرحوم عسکراولادی که موضوع رفع حصر موسوی و کروبی در آن اشاره شده است بیان داشت: آقای عسگر اولادی در وصیت نامه خود هیچ اشارهای به مقوله رفع حصر نداشته و من نمیدانم این موضوع از کجا شایعه شده که ایشان برای رفع حصر وصیتی کرده است، ایشان شفاهی هم در مورد این موضوع چیزی نگفته بودند.

حبیبی خاطر نشان کرد: آن زمان هم که آقای عسگر اولادی از حیثیت سیاسی چند ده ساله خود استفاده کردند، گفتند که به آنها سران فتنه نگویید، و به موضوع مفتون اشاره داشتند. البته گناه مفتون را مشابه سران فتنه است.‌‌ همان زمانی که آقای عسگر اولادی این موضوع را مطرح کرد از وی سوال شد که شما میگویید نظام از این جرم نابخشودنی صرف نظر کند. ایشان صریحا پاسخ داد من وارد این مقوله نشدم، بلکه قوه قضاییه باید مشخص کند که جرم آنها در چه حدی است و چه مجازاتی دارند.

وی با بیان اینکه اقدام آقای عسکراولادی با اهدافی صورت گرفت، گفت: آقای عسکراولادی ریشه اصلی فتنه را در خارج از کشور اعلام کرد و این مبحثی بود که مقام معظم رهبری هم از قبل اعلام کردند وفرمودند ریشه اصلی فتنه را در خارج از کشور است و دیگران اینجا به دام افتادند. مرحوم عسکراولادی نیز به جای کلمه سران فتنه کلمه مفتون را به کار گرفت.

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: به نظر من طرح دیدگاه مرحوم عسکراولادی در رابطه با ریشه فتنه با هدفی بود، چرا که وی میخواست زمینهای فراهم کند تا آنهایی که در فتنه بودند و آن را مدیریت میکردند، لااقل ریشه خارجی فتنه را محکوم کنند تا یک قدم جلو بروند و نظر مردم و نظام را نسبت به خود تلطیف کنند.

وی تصریح کرد: سران فتنه حتی از موقعیتی که آقای عسکراولادی برای آنها فراهم کرده بود استفاده نکردند و بر موضع خود باقی ماندند. مرحوم عسکراولادی‌‌ همان زمان این را گفته بود که من میدانم اکثریت دوستان ما در حزب موتلفه اسلامی و جبهه پیروان خط امام و رهبری موافق نظرات من نیستند، ولی من یک وظیفه شخصی احساس کردم که بتوانم زمینهای را فراهم کنم که یک نوع تلطیفی فضای سیاسی کشور به وجود آورم.

حبیبی گفت: سوال این است که این سرمایه گذاری کم نظیری را یک شخص شجاعی مثل عسکراولادی انجام داد، چرا کسانی که طرف اصلی قضیه بودند از این فرصت استفاده نکردند؟ بنابراین تاکید میکنم که وی به هیچ وجه در توصیههای شخصی و خصوصی خود به رفع حصر اشاره نکرده است و اینکه او در وصیت نامه خود نوشته باشد که سران فتنه آزاد شوند کذب محض است.

مطرح شدن آشتی ملی تغییر صورت مسئله اصلی است

دبیر کل حزب موتلفه در رابطه با آشتی ملی اظهار داشت: زمانی باید از موضوع آشتی ملی دم بزنیم که یک قهر ملی و نزاع داخلی را فرض کرده باشیم. مگردر کشور ما نزاع ملی وجود دارد و مردم با یکدیگر قهرند؟! اصلا چنین چیزی نیست و علت این قضیه حضور چند میلیونی مردم در ۲۲ بهمن امسال و تمام سالهای گذشته است. قهر ملی جایی است که بین مردم یک صف بندی ایجاد شده باشد و به جنگ بایکدیگر پرداخته باشند. آن فقط است که باید فکری برای آشتی ملی انجام داد!

وی تاکید کرد: بنده منکر این هستم که قهر ملی وجود دارد که ما به دنبال آشتی ملی باشیم، اما اینکه تبلیغ کنیم که دائما وفاق واتحاد و ائتلاف بین مردم با سلیقههای مختلف در موضوعات اصلی انقلاب روز به روز تقویت شود، این نیاز داخلی است و نام آن آشتی ملی نیست زیرا قهری اتفاق نیافتاده است. به نظر میرسد برخی از این واژه سوء استفاده میکنند تا صورت مسئله تضاد بین انقلاب و غیر انقلاب را میخواهند تغییر بدهند؛ بین کسانی که وفادار به انقلاب هستند و بین کسانی که بعد از ۳۵ سال هنوز در موضوع تقابل با انقلاب هستند، تضاد وجود دارد و شرط حیات انقلاب این است که وفاداران به انقلاب تا آن آخر بیاستند و با هر هزینهای از انقلاب دفاع کنند. اگر روزی کسانی که با انقلاب مخالفند، موافق شوند، باید زمینهای وجود داشته باشد که آنها متمایل شوند.

حبیبی خاطر نشان کرد: در دوران اصلاح طلبان شعاری مطرح بود تحت اینکه ما میخواهیم معاندین تبدیل کنیم به مخالف، مخالفین را تبدیل کنیم به بیطرف، بیطرفان بخواهیم تبدیل کنیم به طرفداران انقلاب و... اگر لطف کنند که یک دو نفر که این پروژه را در موردشان اجراشد و تحقق پیدا کرده است آن وقت ما قبول میکنیم که این شعار تحقق پیدا کرده است. آنها که مخالف و ضد انقلاب هستند گروههای ضد انقلاب نه تغییری در مش انجام دادند و نه اظهار علاقه کردند. ما موافق وجود حتی یک نفر ضدانقلاب نیستیم، اما طرح موضوعات آشتی ملی به نظر من مشکوک است یعنی کجا قهری بوده که ما به دنبال آشتی باشیم.

تقابلی بین دولت و مجلس وجود ندارد

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما نسبت به تقابل میان مجلس و دولت، چیست، گفت: تقابلی میان مجلس و دولت وجود ندارد و سعی هر دو نهاد بر تعامل است. دولت نظراتی دارد که باید در فضای آزاد به مجلس مراجعه کند و مجلس هم باید با نظر تعاملی با دولت رفتار کند البته ممکن است اختلافاتی بین مجلس و دولت وجود داشته باشد، ولی مضر نیست و باید در حوزه کارشناسی بررسی شود چرا که وجود این اختلافات باعث رشد میشود.

حبیبی درپاسخ به خبرگزاری موج در رابطه با سیاست حزب با توجه به سوابق آن در اقتصاد مقاومتی چیست، اظهار داشت: کسانی که در حزب به عنوان کارشناس بودند، از‌‌ همان ابتدا یک مطالبی در مقابل اقتصاد دولتی اعلام کردند وهم اکنون پایبند هستند. برنامه حزب در خصوص اقتصاد مقاومتی باید گفت ما‌‌ همان اعلام سیاستها از طرف مقام معظم رهبری و بخشنامه آقای روحانی را در این رابطه کافی میدانیم. از نظر برنامه مشکلی در شرایط موجود نمیبینم ولی اینکه از عامل مردم برای تحقق اقتصاد مقاومتی حداکثر ظرفیت فراهم بشود را اصرار داریم.

موتلفه اسلامی به دنبال سهم خواهی نیست

حبیبی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا از اعضای حزب موتلفه در کابینههای دولتی حضور داشتهاند، گفت: در دوران ریاست جمهوری احمدینژاد یک مورد هم از ما درخواست نشد که از اعضای حزب در کابینه حاضر باشند و ما حتی یک نفر را نیز برای حضور در کابینه آقای احمدینژاد معرفی نکردیم. در دوره آقای روحانی قبل از آنکه رسما ریاست جمهوری را بر عهده دار شوند، بنده به همراه مرحوم عسکراولادی با ایشان دیداری داشتیم و در آن جلسه به آقای روحانی اعلام آمادگی کردیم که میتوانیم نیرو و برنامه و حتی مدیران با تجربه در اختیار کابینه قرار دهیم.

وی تاکید کرد: البته ما برای عضویت در کابینه آقای روحانی سهمخواهی نکردیم و تا این تاریخ دولت آقای روحانی نظر رسمی در مورد برنامه و نیرو از ما نخواسته است. همچنان بنای کلی ما پشتیبانی از دولت خواهد بود.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه بعد از ۲۴ خرداد حزب موتلفه اسلامی، تا به حال چه اقدامی برای همگرایی اصولگرایان انجام داده است گفت: ما از اوایل نیمه دوم سال ۹۱ یعنی ۸ ماه قبل از انتخابات ۹۲ با یک تحلیل داخلی که در موتلفه داشتیم برای ورود با انتخابات به دو فرض رسیدیم. فرض اول ما این بود که نامزدهای اصولگرای متعدد به میدان بیایند و کنار هم نروند و جریان اصولگرایی با تعدد نامزدها که منجر به شکست رای میشود مواجه میشود. فرض دوم این بود که رقبای اصولگرا با ائتلاف به یک نامزد برسند. البته گرچه فرض اول بدبینانه بود اما باید موانع را بر طرف میکردیم. این تحلیل را به جبهه پیروان نیز ارائه کردیم که آنها پذیرفتند.

حبیبی ادامه داد: ما با این دو فرض با جامعه مدرسین و شخصیتهای روحانی و مراجع تقلید جلسه برگزار کردیم و اعلام کردیم که باید تلاش کنیم جریان اصولگرایی با یک نامزد به صحنه بیاید و گفتیم که اگر ائتلاف بزرگ اصولگرایی اتفاق بیفتد و اصولگرایان با یک تصمیم مبتنی بر خرد جمعی نامزدی برسند که متعلق به حزب موتلفه نباشد، ما به راحتی از نامزدیمان صرف نظر میکنیم. اما متاسفانه مقصودی که به نفع جریان کامل اصولگرایی بود، محقق نشد و رای مطلق اصولگرایان اگر در یک سبد قرار میگرفت وضع تغییر پیدا میکرد، در چند سبد قرار گرفت و باعث شکست رای شد و جریان اصولگرای با شکست مواجه شد.

وی تصریح کرد: آقای روحانی در آن زمان داخل هیچکدام از تشکلهای اصولگرا نبود که این تصمیمات میان تشکلهای اصولگرایی مطرح شد و نامزدهای اصولگرا به ائتلاف نرسیدند و نتیجه آن نیز شکست آرا بود. این موضوع میتوانست درس عبرتی برای جریان اصولگرایی باشد. یعنی باید مصلحت جریان اصولگرایی بر مصلحت حزب و تشکل ترجیح داده میشد.

لازمه موفقیت اصولگرایان

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: لازمه موفقیت در جریان اصولگرایی به عنوان یکی از جریان مهم کشور، آن است که مصلحت جریان اصولگرایی بر مصلحت حزب ترجیح بدهیم. حزب موتلفه در این مسیر حرکت میکند و اگر تشکلهای اصولگرا به تنهایی وارد میدان شوند، پیروزیشان ضعیف است اما اگر دستهجمعی بیایند و تسلیم خرد جمعی شوند، احتمال پیروزی آنها افزایش مییابد. بنابراین عقل سیاسی حکم میکند که ما در رابطه با مباحث ائتلاف در زمان انتخابات از ابتدا مصلحت جریان اصولگرایی را پذیرفته باشیم.

وی ادامه داد: برای انتخابات مجلس در آینده از ۲ ماه قبل فعالیت خود را با حاکمیت این روحیه در موتلفه اسلامی آغاز کردیم، یعنی معتقدیم که با سایر جریان اصولگرا براساس اینکه در انتخابات مجلس دهم اصولگرایان در حوزههای مختلف سعی کنند با یک نامزدهای مشترک وارد رقابت شوند، را دنبال میکنیم و جلساتی را با دبیران استانها داشتیم و مباحثی که درشورای انتخابات و سیاسی ما مطرح میشود با محوریت این موضوع است.

حبیبی ادامه داد: روحیه ما در این خصوص این است که به طرف یک ائتلاف بزرگ پیش برویم که این کار آسانی نیست ولی اگر با جدیت دنبال شود، موفقیتهایی حاصل میشود. دو سال به انتخابات مجلس دهم مانده است و دیر نیست که با غلبه این روحیه ائتلاف، تعامل میان جریان اصولگرایی را تقویت کنیم و محوریتی برای این جریان اصولگرایی برای انتخابات مجلس سال ۹۴ فراهم شود که با نامزد واحد وارد رقابت شویم، البته در کشوربیش از ۱۷۰ حوزه انتخابیه است یک نامزد مشترک دارند. سیاست کلی حزب موتلفه ایجاد ائتلاف میان تشکلات وابسته به جریانهای اصولگرایی برای معرفی نامزد مشترک در انتخابات سال ۹۴ خواهد بود.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی درپاسخ سوالی مبنی بر تشکیل حزب فراگیر گفت: بنده در یک جمله کوتاه تشکیل حزب فراگیر را نشدنی میدانم. و کسانی که در این زمینه فعالیت دارند راه به جایی نخواهند برد. البته داشتن حزب فراگیر با اینکه تلاش کنیم تشکلهای وابسته به جریان اصولگرا در بزنگاههای حساس انتخابات باهم ائتلاف کنند، موضوعی جداگانهای است. احزاب میتوانند ائتلاف کنند بدون آنکه حزب فراگیر تشکیل دهند.

همواره در مقابل جریانات انحرافی و افراطی ایستادهایم

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین با اشاره به وجود جریانات افراطی در میان اصولگرایان نیز گفت: حزب موتلفه اسلامی از اوایل دوره دولت دهم در مورد نوع اقداماتی که یک گروه خاص در دولت موسوم به گروه انحرافی، موضعگیری صریح کرد و مطالبی را گفتیم که رئیسجمهور وقت قبول نکرد. زمانی که مکتب ایرانی در مقابل مکتب اسلامی مطرح شد ما اولین گروهی بودیم که موضع تندی علیه مکتب ایرانی گرفتیم.

وی ادامه داد: ما در رابطه با جریانات فعلی که ممکن است فعالیتهای افراطی داشته باشند سعی میکنیم نظر حزب موتلفه اسلامی رابه عنوان جریانی که نه افراط کرده است و نه تفریط، تببین کنیم. و در مواردی هم که لازم ببینیم که رابطه با نظرات افراطی چیزی را بیان کنیم مطمن باشید از بیان آن خودداری نخواهیم کرد. ولی در خصوص خانواده اصولگرایی ما سعی داریم که به جای دامن زدن به تنازع، موقعیت خود را برای تلطیف رابطهها همچنان حفظ کنیم، مگر اینکه در یک جریانی مانند جریان انحرافی که در دولت دهم ایجاد شود، در آنجا به هیچ وجه مماشات نخواهیم کرد.

وی یاد آور شد: در موضوع مذاکرات اخیر، شما موضع گیریهای صریح موتلفه اسلامی نگاه کنید و موضع گیریهای صریح برخی دیگر از جریانات اصولگرا تفاوتهایی وجود دارد، اما ما برای رفع این تفاوتها معتقدیم که تقابل آشکار با فرد و تشکل وابسته به جریان اصولگرایی است ولی راه انحرافی را پیش گرفته و چاره برای اصلاح نیست، هیچ تعارفی با دیگران نداریم.

کار خوب دولت را تائید و نقاط ضعف آن را تذکر میدهیم

حبیبی در پاسخ به این سوال دیگری که ارزیابی شما از رابطه احزاب با دولت یازدهم چیست اظهار داشت: آقای روحانی اعلام کرد که ما در کشور حزب نداریم و قبیله داریم. البته ما‌‌ همان ابتدا پاسخ دادیم که اگر تشکلی سه سال یک بار کنگره برپا کند و اعضای شورای مرکزی آن انتخاب شوند و جلسات به موقع و مکرر تشکیل دهد و... اگر این تشکل حزب نیست آقای روحانی پاسخ دهد چه نامی بگذاریم و فعالیت حزبی ما چه چیزی است که میگویند ما در کشور حزب نداریم. پس معتقدیم در کشور حزب وجود دارد. البته در دولت فعلی نسبت به احزاب و تحزبگرایی در چند ماهه اخیر میلی وجود دارد که نمیتوان انکار کرد. دعوت وزیر کشور از سران احزاب حاکی از آن است.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا موضعگیری حزب موتلفه اسلامی در دولت یازدهم با صدای بلند انجام نگرفته است، پاسخ داد: هیچ مسئله مهمی نبوده که ما در موضعگیری هفتگی خود به آن نپرداخته باشیم. حتی در مورد توافقنامه ژنو نیز ۳ بار موضعگیری کردیم و صریح هم اعلام کردیم.

حبیبی در پاسخ به این سوال خبرگزاری ایسنا، مبنی براینکه شعار حزب موتلفه اسلامی که همیشه نقد سازنده بوده است، چرا شما بر این دولت یازدهم تاختید و نکات مثبت را نادیده گرفتید، گفت: اخیرا مصاحبهای با روزنامه اصلاحطلب آفتاب یزد داشتهام، نظرات من نظر مجموعه حزب است و اینکه عدهای میخواهند این تلقی را به وجود آورند که اصلاحطلبی یعنی فتنهگری درست نیست. یعنی هر اصلاحطلبی، فتنهگر نیست. اصلاح طلبی که نظام و ولایت فقیه را قبول دارد و فصل الخطاب بودن رهبری را قبول دارد، این داخل نظام است منتهی ممکن است این فرد و تشکل، موتلفه را قبول نداشته باشد، اشکالی نیست.

وی ادامه داد: اینکه گفته شود با فوت مرحوم عسکراولادی رفتار معتدل در حزب از بین رفته، صحیح نیست. ما میراثدار عسکراولادی هستیم و خدمت به این میراث واجب سیاسی دائمی ما است وبه روش ایشان معتقدیم و باید با کسانی که با ما اختلاف دارند، تعامل داشته باشیم.

حبیبی افزود: در رابطه با تاخت و تاز موتلفه به دولت چند نمونه مثال بیاورید تا پاسخگو باشیم زیرا تاخت و تاز بار خاص خود را دارد. احزاب در دولتهای مختلف چهار نوع ارتباط میتواند برقرار کنند. اول تشکلهایی که بدون چون و چرا دولت را تایید میکنند. دوم تشکلهایی که بدون چون و چرا دولت را رد میکنند. سوم کسانی که کاری به این کارها ندارند و چهارم تشکلهایی که با قصد حمایت از دولت و با مبنا قرار دادن آنکه دولت باید پشتیبانی شود نقاط ضعف دولت رابا رعایت ادبیات ویژه انتقاد بیان میکنند و نقاط مثبت دولت را هم بیان میکنند. موتلفه جز تشکل دسته چهارم است. برای ادعای صدق بنده موضع ما در مذاکرات ژنو را توجه کنید.

وی افزود: درموضوع مذاکرات ژنو حرف ما کارشناسی بود. با این حال برخی جریانات اصولگرایی مذاکرات و توافقنامه را خیانت به اسلام و انقلاب میدانند، اما ما معتقد هستیم که در موضعگیریها یمان ضمن اطلاع از نظر دیگران حرفها را جمعبندی کنیم. موضعگیریهای هفتگی حزب، انشاءنویسی دبیر کل نیست، بلکه ما ابتدا در شورای ۱۰ نفره پیشنوشت موضعگیری خود را تهیه و در جلسه دیگر با سطح بالاتر آن را مطرح میکنیم و نهایتا دبیرکل آن را جمعبندی میکند.

وی خاطر نشان کرد: در دولت آقای روحانی بنای ما انصافا بر پشتیبانی از دولت است و ما حتی در دولت دوم خرداد که اصلاحطلب بودند چوب لای چرخ گذاشتن دولت را حرام شرعی میدانستیم. ما کار خوب دولت را تائید و نقاط ضعف آن را حتما تذکر میدهیم.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی همچنین در مورد وحدت اصولگرایان در پاسخ به رسالت گفت: وحدت اصولگرایان مشکل است، ولی غیرممکن نیست.

دولت اعتدال را در انتصابات رعایت نکرد

حبیبی در پاسخ به ایرنا با اشاره به اعتدال در دولت یازدهم تصریح کرد: ما موضوع اعتدال را موضوع اسلامی میدانیم و معتقدیم تند و کند رفتن کارغیراسلامی است. وقتی از اعتدال دم میزنیم باید همه لوازم آن را داشته باشیم. ما در ملاقات اول با آقای روحانی گفتیم مواضع شما برای فراجناحی بودن و جلوگیری از افراط و تفریط را تائید میکنیم، اما معتقد هستیم دولت از موضع اعلام شده عدول کرده است. در انتصابات دولت یازدهم قطعا کفه اصلاحطلبان سنگینتر از کفه اصولگرایان است. این مغایر اعتدال و فراجناحی بودن است. لذا دولت باید‌‌ همان شعارها را عملی کند.

وی تصریح کرد: ثابت شده است که کشور را نمیتوان با افراط و تفریط اداره کرد، ما مشی اعتدال را حرکت پشت سر مقام معظم رهبری میدانیم. فصل الخطاب ما ایشان هستند. ما معتقدیم اگر یک نگاه دائمی و مستمر به موضع گیریهای مقام معظم رهبری در جزییات و کلیات مسایل داخلی و خارجی داشته باشیم و خود را با آن تنظیم کنیم در مش ایشان اعتدال کاملا رعایت شده است. اینکه بگوییم سکان جریانات سیاسی دست افراطیون است را قبول ندارم. عامه مردم نه طرفدار افراطیون و نه طرفدار تفریطیون هستند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بابیان اینکه در انتخابات مجلس دهم رقابت جدی میان اصولگرایان و رقبای آنها وجود دارد، گفت: اصلاحطلبان امیدوارتر هستند که میتوانند افراد بیشتری را وارد مجلس کنند. البته من معتقدم فعالیت اصلاحطلبانی که در داخل نظام قرار دارند، مفید است، زیرا وجود سلایق مختلف در داخل نظام ضرری به انقلاب نمیزند، چرا که بنیه نظام اسلامی قوی است. به اعتقاد ما و تعبیر رهبر معظم انقلاب هر کس اسلام، نظام اسلامی، خط وسیره حضرت امام (ره) و ولایت فقیه را قبول داشته باشد خودی است. زیرا برخی معتقد بودند که ما خودی و غیر خودی نداریم اما مقام معظم رهبری دایره خودی را یک دایره وسیعی ترسیم کردند که هر کس این چهار اصل را معتقد است. این فرد نه اینکه انقلابی است بلکه خودی است.

وی خاطر نشان کرد: البته در‌‌ همان جلسه ایشان تصریح کردند که اگر کسی این مسئله قبول ندارد، شهروند ما هستند و باید حقوق شهروندی افرادی را که یک یا چند اصل، اصول چهار گانه قبول ندارند، باید حفظ شود. اما وجود سلایق مختلف که موجب تضارب فکر در داخل نظام میشود، هیچ ضرری به انقلاب ما ندارد، علت آن این است که بنیه ایدولوژیک نظام جمهوری اسلامی به اندازهای قوی است که این تضاربها آسیبی به این بنیه وارد نمیکند، بلکه باعث میشود که یک نوع پیشرفت هم قابل پیش بینی برای اداره کشور باشد.

مقامات رسمی با پایمال کردن ارزشها و توهین به مقدسات مقابله کنند

حبیبی درپایان این نشست پیرامون تلاش افرادی برای احیای جریان تجدیدنظر طلب و اینکه چرا دولت موضع خود را در توهین به مقدسات در نشریات اعلام نمیکند، گفت: دولت در مسائل فکری و ارزشی نمیتواند بیطرف باشد، چرا که دولت، دولت اسلامی است. برخی موضعگیریهای وزارت ارشاد و وزیر در برخی از مسائل فرهنگی کاملا قابل انتقاد است، چرا که عدهای به بهانه آزادی در پی احیای مقدمات فتنه هستند و دولت نیز نمیتواند بیتفاوت باشد. دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: ما انتظار داریم که مقامات وزارت ارشاد اگر لایحه قصاص مورد تمسخر قرار گرفت، به عنوان دولت برخورد کنند. به یاد دارم در اوایل انقلاب جبهه ملی اظهاراتی را در رابطه با حکم قصاص بیان کرد، حضرت امام (ره) در برخورد با آنان حکم ارتدادشان را صادر کردند. اخیراً عدهای تصور می‌‌کنند که باز‌‌ همان حرفهای ۳۵ سال پیش را میتوانند احیا کنند. دولت به عقیده من نسبت به این مسائل به هیچ وجه نباید بیتفاوت باشد و حتما باید مقامات رسمی دولتی جایی که پای پایمال کردن ارزشها و توهین به مقدسات پیش میآید، بدون در نظر گرفتن نظرات لیبرالی مقابله کنند. حبیبی افزود: من احساس خطر میکنم از این جهت که کسانی که با فتنه سرو سرّی داشتند، اگر حضورشان در درون دولت پررنگ شود اما متاسفانه این اتفاق افتاده است و دولت از درون با خطری مواجه میشود که خودش هم از حل آن مشکل بر نمیآید. دولت باید کلیات و محورهایی که به عنوان امور فرهنگی از طرف مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و علما مطرح میشود را در برنامه ریزیها مد نظر قرار بدهد. عدم موضع گیری در مقابل این جریان به نفع دولت نیست.

https://shoma-weekly.ir/wwLgSW