مجلس

به جای متهم کردن دیگران خود را مخاطب فرمایشات رهبری بدانیم

رییس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی گفت: شرایط، شرایط حساسی است و به فرموده آقا دشمن، دشمنی خودرا که تشدید می‌کند ما هم باید رفاقت‌ها را تشدید کنیم. در این مسیر یک راه حل اساسی وجود دارد وآن، عبارت است از اینکه هرکسی بپذیرد مخاطب فرمایش آقا خود اوست یعنی به دنبال مخاطب نگردد.
توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب از جمله درخصوص پرهیز از اختلافات در پیشبرد اهداف نظام همواره در مقاطع حساس کشور راهگشا بوده است، امروز نیز همدلی و اتحاد بین مسئولان قوا یک ضرورت محسوب می‌شود البته ‌باید متذکر شد همدلی بین مسئولان نظام در اطاعت از مقام معظم رهبری رمز سربلندی کشور است و نظام را در پیشبرد اهداف متعالی خود یاری می‌کند. آگاهی از چگونگی تحقق این مهم و آثار و برکات ناشی از آن ما را بر آن داشت تا به سراغ چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفته ونظر آنها را در این زمینه جویا شویم.

 

عبدالرضا مصری رئیس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با تأکید برضرورت وجود همدلی و تعامل بین قوا اظهار داشت: ما باید بپذیریم که براساس قانون اساسی، ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای تعریف شده است که شاکله نظام تمرکز را نمی‌پذیرد یعنی قانون اساسی ما طوری تنظیم شده است که تمرکز قدرت همانند نظام شاهنشاهی واستبدادی در یک شخص و یکجا جمع نشده است و به‌صورت تفکیک قوا تنظیم شده است.

وی افزود: وجود سه قوه مستقل با ضوابطی که قانون اساسی تعیین کرده است به عنوان حجتی واضح برای ما محسوب می‌شود بنابراین ما که در این نظام مشغول خدمت هستیم باید براساس قانون اساسی که این سه قوه را از یکدیگر تفکیک کرده است و حدود ضوابط آنها را مشخص کرده است کار بکنیم لذا اگر هرکسی براساس چهار‌چوب قانونی خودش حرکت کند، قاعدتاً ما هیچ‌گونه مزاحمتی نخواهیم دید.

 عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل اصلی ما این است که از این حدودی که قانون اساسی برای ما تعیین می‌کند فراتر عمل می‌کنیم. هرفرد و یا قوه‌ای بخواهد فراتر از حدود خود عمل کند و یا قدمی بردارد خود این امر مبنای یک اختلاف خواهد شد.

مصری با اشاره به فرمایش‌های رهبری خاطرنشان کرد: در ارتباط با فرمایش مقام معظم رهبری که نسبت به مسائل جاری تأکید فرمودند بنده وارد بحث نمی‌شوم اما اصل فرمایش‌‌های معظم له مبنی بر تشدید رفاقت‌ها بود. به اعتقاد بنده تشدید رفاقت‌ها مبتنی بر اولین پیش شرطی است که مبنای آن این است که باید جایگاه‌هایی را که در قانون اساسی به ما محول شده است، بپذیریم. همچنین مبنای تشدید رفاقت‌ها، گذشت و ایثار، صبر و بردباری در قبال دوستان است و ما باید نسبت به برخی رفتارهای کوچک و خرد اغماض داشته باشیم وبا همراه شدن بتوانیم رفاقت‌ها را تشدید کنیم .

نماینده مردم کرمانشاه بااشاره به راه حل اساسی درخصوص ایجاد همدلی خاطرنشان کرد: شرایط، شرایط حساسی است و به فرموده آقا دشمن، دشمنی خودرا که تشدید می‌کند ما هم باید رفاقت‌ها را تشدید کنیم. در این مسیر یک راه حل اساسی وجود دارد وآن، عبارت است از اینکه هرکسی بپذیرد مخاطب فرمایش آقا خود اوست یعنی به دنبال مخاطب نگردد. من به عنوان یک نماینده باید بپذیرم که مخاطب فرمایش رهبری هستم. همه مسئولین اعم از وزیر، وکیل، رئیس قوا در هر رده‌ای که هستند، باید فکر کنند که مخاطب سخنان معظم له هستند. لذا این تفکر راهگشا خواهد بود. اگر کسی متصور شود که مخاطب رهبر انقلاب او نبوده و مقصود حضرت آقا شخص دیگری است و انگشت اتهام به سمت فرد دیگر بگیرد قطعاً ما به جایی نخواهیم رسید بنابراین در وهله نخست بنده تصمیم گرفته‌ام خودم را مخاطب اول فرمایش آقا قرار دهم و به سمت همدلی پیش بروم .

الله وردی دهقانی نماینده ورزقان و خاروانا در این رابطه گفت: در واقع عمود نظام مقدس جمهوری اسلامی ولایت مطلقه فقیه است و سایر نهادها چه مجریه و چه قضائیه و چه مقننه همه ذیل این رهبری قرار می‌گیرند. به نظر می رسد قوای سه‌گانه باید از ایشان نه در حرف، بلکه در عمل پیروی کنند.

وی با اشاره به آنکه اختلاف سلیقه امری طبیعی است افزود: وجود اختلاف سلیقه و عقیده امری طبیعی است و اگر وجود نداشته باشد باید در آن شک کرد. ولی این اختلافات نباید در جامعه تسری پیدا کند. همه ما در مقابل مردم عزیز و قهرمان ایران مسئول هستیم و باید در جهت خدمت رسانی به آنان گام برداریم. اگرما دست به اقداماتی بزنیم که در مجامع جهانی و داخلی دشمن شاد شویم و از این طریق ملت غیور خود را نا‌امید کنیم و از این راه اسباب بی‌اعتمادی و بی‌اعتقادی آنها را به نظام فراهم کنیم‌؛ در حقیقت به کشور و مردم خیانت کرده‌ایم. بنابر این آنچه مسلم است، این است که همه ما باید برای حفظ همدلی در نظام و مجموعه قوا تلاش کنیم زیرا کارکرد مجموعه سه قوه قضائیه، مقننه و اجرایی در کنار سایر نهاد‌ها در درون و بیرون نظام منعکس می‌شود، بنابراین می‌بایست کارهای شخصی و اختلافات شخصی در نظام کنار گذاشته شود و مصالح نظام و مصالح کشور و مردم باید در نظر گرفته شوند و باید اینها را محور قراردهیم و در رأس تمام امور رضای خدا را در نظر بگیریم. ان شاالله درآن جهتی که مقام معظم رهبری فرمودند حرکت کنیم و خدا نیز ما را یاری کند، در غیر این صورت اگر خصومتهای شخصی و مجادله‌ها را در درون نظام بیاوریم دچار مشکل خواهیم شد .

 دهقانی با تأکید برسخنان مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری اتفاقاً بسیار خوب اشاره کردند به تقوا، ایثار و شناخت آن که ما برای چه و چه کسی کار می‌کنیم ؟ چه مأموریتی برعهده ما است؟ اینها را اگر ما شناخت داشته باشیم و تقوا داشته باشیم و ایثار و از خود گذشتگی از خود نشان دهیم فکر می‌کنم همه این مشکلات حل خواهد شد.

 حجت‌الله خدایی سوری نماینده مردم سلسله و دلفان نیز درخصوص لزوم ایجاد همدلی وتشدید رفاقت‌ها گفت: هم‌اکنون ما در برهه خاصی قرار داریم مسائلی چون انتخابات و تحریم‌ها و شرایط کشور و مسائل جهانی و فشارهای کشورهای غربی بر روی نظام ما شدت گرفته است که ضرورت همدلی بین مسئولین بیش ازپیش احساس می‌شود.

 وی با بیان آنکه مسئولین باید اختلافات خود را کنار بگذارند افزود: طبیعتاً یک‌سری اختلافات اصولی است و باید وجود داشته باشد و قرار نیست هرسه قوا در انجام وظیفه خاص خودشان کوتاهی کنند مخصوصاً مجلس که به عنوان نمایندگان مستقیم مردم وظیفه‌‌اش دفاع از مردم، تصویب قوانین و نظارت برعملکرد دولت است.

سوری تأکید کرد: اما اگر این اختلافات در جهتی سوق داده شود که جریانات روز یک‌شنبه را به‌وجود بیاورد، قطعاً مردم ناراحت و نگران می‌شوند و دشمن شاد می‌شوند. این مسائل نباید در سطح عمومی آورده شود، مقام معظم رهبری این مشکل را احساس کردند و مثل همیشه وارد عمل شدند و تذکراتی را ابلاغ فرمودند که باید به آن توجه ویژه‌ای نماییم.

وی تصریح کرد: الحمدلله هر سه قوه تمکین کردند. رئیس مجلس به عنوان رئیس نمایندگان و منتخب نمایندگان پیش از سه قوه دیگر از پیشگاه مقام معظم رهبری به‌خاطر قصوری که بود، عذر‌خواهی کردند. ما امیدواریم که دیگر شاهد این مسائل نباشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: وضعیت ما در جهان وضعیت خاصی است. شرایطی چون تحریم‌ها، موقعیت جهانی و مسائل هسته‌ای و فشارهایی را که نظام غربی برکشور تحمیل می‌کند در روند پیشرفت انقلاب ما تأثیر‌گذار است. آنها به دنبال کندکردن این روند هستند. ما باید این وضعیت خاص را درک کنیم و مسئولین هر صحبتی را که می‌کنند باید کل مصالح انقلاب و نظام را در نظر بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری دریک پیچ خاصی از تاریخ قرار داریم و باید مراقب باشیم تا بتوانیم از این پیچ به خوبی عبور نماییم. مسئولین بدانند مردم پشت‌سر آقا حرکت می‌کنند و اگر ببینند آنها به‌خاطر مسائل جزئی به جان هم افتاده‌اند حاضر نیستند کسانی که انتخاب کردند، باقی بمانند و می‌توانند آنها را از میز به پایین بکشند و  امیدواریم تا پایان دولت دیگر شاهد این‌گونه مسائل نباشیم.

https://shoma-weekly.ir/9iVHj3