مجلس

به جای انقلاب «رنگ‌ها»، نیاز به انقلاب «بهبود معیشت مردم» داریم

در مراودات سیاسی اغلب مشاهده کرده‌اید که دوستان انقلاب به گفتار و کردار یکدیگر با سوءظن می‌نگرند و این حالت در چند سال گذشته در بین اصولگرایان نیز شیوع داشته است. در قلمرو جامعه دوستداران انقلاب بحث ستم و بی‌عدالتی معنا ندارد و لذا باید حسن نیت جایگزین بی‌اعتمادی شود.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور روز گذشته خود گفت: امام هادی (ع) در روایتی معیاری را برای اعتماد کردن بیان کرده و فرمودند اگر دیدید که در روزگار شما عدالت بیش از ستم است، در چنین جامعهای باید حسننیت و حسن ظن داشته باشید. اما اگر دیدید در روزگار شما ستم بیش از عدالت است باید سوءظن داشته باشیم. بنابراین این معیار جالبی است و برای امروز جامعه اسلامی کاربرد دارد

رئیس مجلس افزود: در مراودات سیاسی اغلب مشاهده کردهاید که دوستان انقلاب به گفتار و کردار یکدیگر با سوءظن مینگرند و این حالت در چند سال گذشته در بین اصولگرایان نیز شیوع داشته است. در قلمرو جامعه دوستداران انقلاب بحث ستم و بیعدالتی معنا ندارد و لذا باید حسن نیت جایگزین بیاعتمادی شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مباحث دیپلماتیک مخصوصا در موضوعات هستهای بارها شنیدهاید که میگویند باید مذاکرات به اعتمادسازی منجر شود. چون اعتماد بین طرفین وجود ندارد؛ با معیار امام هادی (ع) هم دقت لازم صورت نگرفته است و جهان امروز در صحنه بینالملل بدون تردید دچار انواع بیعدالتیها است که نمونه کوچک آن را در رفتار دوگانه قدرتمندان در مسئله هستهای مشاهده میکنیم. مظالم آمریکا و استکبار در مورد ملت ایران و ملل مسلمان یعنی در راهاندازی جنگها، ظلم به فلسطینیها، غارت اموال مسلمانها و تحمیل دیکتاتورهای وابسته بسیار زیاد و متنوع است.

وی با بیان اینکه معیار امام هادی (ع) میگوید که در چنین قلمرو غیرعادلانهای باید با سوءظن به تعامل دیپلماتیک آنها نگریست، تاکید کرد: اینجا جای اعتماد کردن نیست. اعتماد به این قدرتها در چنین فضایی فعلی غیرعقلانی است، کما اینکه بارها نتیجه قولهای دروغین آنها دیده شد و لازمه توفیق در این مسیر رعایت ضوابط عام بینالمللی است. ایران عضو آژانس است و NPT را پذیرفته است و NPT مقررات بینالمللی برای همه کشورها در مسئله هستهای است، لذا بنا نیست برای ایران مقررات خاصی تدوین شود. رعایت این ضوابط میتواند معیار گفتگوها باشد. در این شرایط مذاکرهکنندگان ایرانی باید توجه تام داشته باشند و هم مجلس شورای اسلامی چنانچه احساس کند، طرفهای قدرتمند رفتارهای دوگانه و غیرموجهی دارند در زمینه حجم و تنوع فعالیتهای هستهای مقررات لازم را مصوب خواهد کرد. رئیس مجلس گفت: در دوره اصلاحات و دوم خرداد عدهای تلاش کردند با ارائه ناقصی از تفکر مدرن میدان را برای تاخت و تاز به ارزشهای اسلامی و انقلابی باز کنند و گاه با تمسخر مقدسات انقلابی در رسانهها مطالبی را درج کند و همین امر موجب درگیریها و سایش نیروها شد.

لاریجانی ادامه داد: بله؛ امروز ما نیاز به انقلاب رنگها در حجاب نداریم. همیشه در اکثر روستاها زنان با لباسهای رنگی حجاب داشته و دارند و کسی ایرادی هم نگرفته است و این امور جنبه عرفی و تناسب با محل دارد و اصل با پوشیدگی و عفاف است. امروز اگر نیاز به انقلابی باشد، به جای انقلاب رنگها نیاز به انقلاب جهت بهبود معیشت مردم داریم؛ به انقلاب ارادهها و انگیزهها در تحقق اسلام و صیانت از دین و میراث امام (ره) و شهدا و عزتمندی داریم.

رئیس مجلس افزود: ممکن است که در جامعه عدهای شلدین باشند اما شلدینی هنر نیست که به آن افتخار شود و آن را ترویج کنند، آن هم کسانی که از بیوت صالحه انقلاب هستند. تربیت انسانهای مسلکی و مومن و انقلابی هنر است که باید مورد توجه صاحبنظران و رسانهها قرار گیرد.

لاریجانی گفت: در روزهای پیش نقلی شد که طی نامهای به امام (ره) چندین مطلب منجمله مطالبی راجع به آمریکا ذکر شده بود و امام نیز در این موضوع اقدامی نکردند اما سئوال این است که طرح اینگونه مسائل در رسانهها آن هم موضوعی که مربوط به سالهای پیش است و رهبری زمان نیز در مورد آن تصمیم خود را گرفته بود، چه خاصیتی دارد؟ آیا در شرایطی که ما با صحنه بینالملل داریم، طرح این مسائل که موجب کشمکش درونی کشور و سایش نیروها میشود، چیزی جز ضرر برای آن قابل تصور است.؟

وی ادامه داد: آیا این معنای غلط را به دیگران القا نمیکند که نوعی دلدادگی و ذوقزدگی برای کار با آمریکا و غرب در نهان سیاستورزان و جریان رسانهای کشور مطرح است و این تلقی غلط مایع گرانفروشی در مذاکرات و بیعزتی در صحنه جهانی نیست؟

 

https://shoma-weekly.ir/l7P4nc