مجلس

بهترین راه خروج از رکود تورمی هدایت نقدینگی به سوی تولید است

هدف وامهای ازدواج و مسکن بیشتر برای کارگشایی این امور است. متاسفانه به دلیل پایین بودن ارزش پول ملی ما، رقم‌های قبلی وام دیگر کارساز نبود.
غلامرضا اسداللهی عضو کمیسیون برنامه بودجه در خصوص افزایش وامهای مسکن و ازدواج مصوبه دولت بیان کرد: هدف وامهای ازدواج و مسکن بیشتر برای کارگشایی این امور است. متاسفانه به دلیل پایین بودن ارزش پول ملی ما، رقمهای قبلی وام دیگر کارساز نبود.

وی افزود: متقاضی وام به دلیل در نوبت بودن، زمان زیادی را برای انجام معامله خود از دست میداد، البته این مسئله در شهرهای بزرگ معضل بزرگی است. اما در شهرهای کوچک راحتتر صورت میگیرد. بدین جهت این وامها چاره سازی نداشت.

نماینده تربت جام در پاسخ به اینکه آیا این وامها اثر تورمی در بازار مسکن ایجاد نمیکند، گفت: به نظر من در مجموع این ارقام عدد آن چنان زیادی نمیشود، که اگر افراد واجد الشرایط این وامها را دریافت کردند، آثار تورمی ایجاد کند. البته اگر این مقوله درست مدیریت شود و هر چیز را به جای خودش استفاده کنیم آثار تورمی آن چنانی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: دولت باید برنامهای داشته باشد تا بتواند وجوه و نقدینگی که در دستان مردم است را جمع آوری کند و آنها را جذب تولید کند تا بدین وسیله هم تولید رونق بگیرد و هم مشکلات بسیاری از کسانی که نقدینگی در دست دارند حل شود.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: شرایط اقتصادی که ما به سر میبریم رکود تورمی است بنابراین باید حتما منابعی را تزریق بکنیم. قطعا این منابع تورم زا است ولی باید تورم را بپذیریم و از طرفی هم کنترل کنیم.

وی با اشاره به قانون هدفمند کردن یارانهها عنوان کرد: بحث هدفمند کردن یارانهها یکی از بحثهایی است که مطابق قانون باید اجرا شود که اخیرا رئیس جمهور اعلام کرد در بستهای به لایحه بودجه الحاق میشود. البته باید فاز دوم این قانون هم شروع شود.

نماینده مجلس نهم ادامه داد: اگر حاملهای انرژی آزاد شود قطعا در تمام ابعاد زندگی مردم به لحاظ اقتصادی تاثیرگذاراست. با توجه به اقتضائات و شرایط فعلی و کشش جامعه به نوعی این بحثها را بالانس کنیم که هم فشار کمتری بر مردم بیاید وهم چرخه تولید راه بیفتد و تنها با اتکا به منابع خودمان، اقتصاد را رونق بگیرد تا از این شرایط رکودی در بیاییم.

وی در رابطه با محقق شدن پیش بینی دولت و کاهش نرخ تورم تا ۲۴ درصد اظهار داشت: آمارها حاکی ازآن است که سرعت تورم گرفته شده و منفی شده و شاخصها این را نشان میدهد. من فکر میکنم اگر به همین سمت پیش رویم پیش بینیها ی دولت محقق اشود. شرایط بازار و رونقی که در تولید ایجاد شده در دوماه گذشته نسبت به ۵ ماه اول سال یک رشد قابل توجه داشته این نشان میدهد که چرخه تولید کشور به حرکت درآمده بالاخره مالیات اثر مستقیم تولید است. در ضمن این که فروش نفت بهتر شده این تحریمها هم اگر طبق توافقات برداشته شود اثر خود را خواهد گذاشت.


https://shoma-weekly.ir/aqDcBy