مجلس

بسیاری از موفقیت‌ها در گرو نقد است

اگر ما جامعه را یک جامعه باز ببینیم و ارائه دیدگاه‌ها و نظریات و اندیشه‌ها چه موافق و چه مخالف آزاد بدانیم! نباید کسانی که در رابطه یک عملکرد و موضع اظهار نظر کردند، آن‌ها را این گونه نقد کنیم و صحبتهایی کنیم که بوی توهین از آن استشمام شود.

تضارب آرا در جامعه همواره یکی از مباحثی است که باعث رشد و پیشرفت میشود. از این رو منتقدان در هر جامعهای با بیان دیدگاهها و نظرات خود سعی در اصلاح و یا جلوگیری از خطاها دولت مردان خود میشوند. دولت یازدهم که در هنگام انتخابات مدعی بود که با تعامل بالا منتقدان را تحمل می کند، اما متاسفانه گویا مسئولین در این دولت انتقادات صاحب نظران را برنمی تابند و با مخالفان خود با ادبیاتی که گاهی بوی توهین میدهد، سخن میگویند. به سراغ حجت الاسلام موسی احمدی نماینده مردم بوشهر رفته و نظر او را جویا شدیم.

وی در این رابطه اظهار داشت: با توجه به شعارهایی که دکتر روحانی در هنگام انتخابات داد و بعد از آن شعارهایی که در بعد بین المللی مطرح شد از جمله تحمل یکدیگر، تعامل با دنیا، مذاکرات به نحوی که کرامات هم دیگر حفظ شود، احترام و تکریم همه در رعایت حقوق شهروندی نوید خوبی را می داد.

وی افزود: متاسفانه برای خود بنده هم باور کردنی نیست، اخیرا سخنان و مطالبی که گاهی از این بزرگان شنیده میشود. اگر ما جامعه را یک جامعه باز ببینیم و ارائه دیدگاهها و نظریات و اندیشهها چه موافق و چه مخالف آزاد بدانیم! نباید کسانی که در رابطه یک عملکرد و موضع اظهار نظر کردند، آنها را این گونه نقد کنیم و صحبتهایی کنیم که بوی توهین از آن استشمام شود.

این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: بزرگانی چون آیت الله جوادی آملی نظراتی در خصوص رابطه با آمریکا مطرح کردند و آن را نقد کردند و یا آیت الله مکارم شیرازی اخیرا در سخنان برخی از عملکردها را نقد کردند! بنابراین ما نمیتوانیم کسانی در مقابل ما حرفی میزنند و مطلبی را میفرمایند، نباید آنها را به عنوان عدهای معدود و بیسواد و یا کسانی که در مقابل ما قرار دارند و با برخی از فعالیتها مخالف هستند را با این ادبیات خطاب کنیم.

وی خاطر نشان کرد: هنوز چند ماهی از عمر دولت یازدهم نمیگذرد و آقای روحانی باید ۴ سال کار و فعالیت کند و قطعا هر کسی که در مقام اجرای کار قرار میگیرد مورد نقد افراد متخصص و صاحب نظر قرار میگیرد. انسانهایی که دارای اندیشه و باورهای دینی و اعتقادی و سیاسی و اجتماعی هستند، بنابراین نه تنها ما نباید فضای نقد را ببندیم و از این گونه الفاظ در رابطه بامنتقدان استفاده کنیم، بلکه باید از انتقادات و نقدها ی سازنده استقبال کنیم.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: بسیاری از موفقیتها در گرو نقدها است. اگر انسان یک گامی در بعد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر میدارد و نقدهایی مطرح شد باید آنها مورد ارزیابی قرار دهد. چه بسا که برخی از اقدامات قابلیت اصلاح داشته باشد و از ضررهای بسیار جلوگیری کند.

احمدی تاکید کرد: بنده به آقای دکتر روحانی و مجموعهای که در کنار وی هستند و رهبر معظم انقلاب از آنها حمایت کردهاند، عرض میکنم که سعه صدر بیشتری نیاز است. باید سخن منتقدان صاحب نظر و دارای فن و صاحبان تجربه و علم را بشنویم و این نقدها را در یک مجمعی بررسی کنیم و نقدهای دلسوزانه را به جان و دل بخریم و از راهکارهای آن استفاده کنیم.

وی افزود: در این صورت است که جامعه رو به رشد پیش میرود و آن تدبیر و امیدی که بر اساس ایدهها است و آرا مردم بر اساس آن جلب شد، حاکمیت پیدا کند. باید از افراط و تفریط که متاسفانه در برخی از سازمانها و ادارات میبینیم پرهیز بشود. ما اگر گذشتگان را نقد میکردیم که در عملکردها تندروی داشتند، نباید به‌‌ همان سو گام برداریم. بلکه راهی بهتر از آنان باید برگزیده شود وبا حفظ عزت و کرامات اشخاص و احترام به اندیشه و نظر شخصیتها باشد.

https://shoma-weekly.ir/GpkwN4