جامعه

بسته‌های بیمه پایه و تکمیلی باید بازتعریف شود

آنچه که قانونی و دولت موظف است بدهد، 10 درصد خالص هدفمند شدن یارانه‌ها است. مجلس مرحله دوم هدفمند شدن یارانه‌ها را ۴۸ هزار میلیارد تومان که 10 درصد خالص آن، یعنی ۴۸ هزار میلیارد ریال یا ۴۸۰۰ میلیارد تومان را طبق قانون برنامه پنجم برای بخش سلامت تصویب کرده است، ولی باید هدفمند شدن یارانه‌ها تحقق پیدا کند تا دولت این بودجه را به حوزه سلامت اختصاص بدهد. دولت گفته است اگر افرادی انصراف بدهند و منابعی بیش از حد انتظار به دست آید، در حوزه سلامت مصرف خواهد شد که باید ببینیم با افزایش حامل‌های انرژی چقدر درآمد کسب می‌شود تا دولت بتواند به این حوزه کمک کند.

در تبلیغات دولت برای انصراف از یارانه عنوان شده بود که بخش عمدهای از درآمدهای حاصل را برای بخش بهداشت هزینه میشود؟ این امر تحقق خواهد یافت؟

آنچه که قانونی و دولت موظف است بدهد، 10 درصد خالص هدفمند شدن یارانهها است. مجلس مرحله دوم هدفمند شدن یارانهها را ۴۸ هزار میلیارد تومان که 10 درصد خالص آن، یعنی ۴۸ هزار میلیارد ریال یا ۴۸۰۰ میلیارد تومان را طبق قانون برنامه پنجم برای بخش سلامت تصویب کرده است، ولی باید هدفمند شدن یارانهها تحقق پیدا کند تا دولت این بودجه را به حوزه سلامت اختصاص بدهد. دولت گفته است اگر افرادی انصراف بدهند و منابعی بیش از حد انتظار به دست آید، در حوزه سلامت مصرف خواهد شد که باید ببینیم با افزایش حاملهای انرژی چقدر درآمد کسب میشود تا دولت بتواند به این حوزه کمک کند.

آیا مجلس عزم جدی دارد تا بر این امر نظارت کامل کند که درست هزینه شود؟

قطعاً یکی از برنامههای جدی ما نظارت است و الان با همکاران در وزارت بهداشت و درمان جلساتی گذاشتهایم و داریم پیگیری میکنیم و مجلس میخواهد بداند بودجههایی را که تصویب کرده است در جای خود هزینه میشوند یا نه.

آیا در حال حاضر بیمه سلامت همگانی در مجلس در جریان است؟

ثبت نام در سامانه بیمه سلامت در حال انجام است. این جزء قانون برنامه است و کارهایی که دارد انجام میشود قانونی و در چهارچوب قانون است. باید ببینیم پس از پایان ثبتنام کلاً چند نفر در این سامانه ثبتنام میکنند، چون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول داده است به هر تعدادی که ثبتنام کنند، ولو بیشتر از حد پیشبینیشده باشند، دفترچه بدهند. منتظریم ببینیم چند نفر ثبتنام میکنند.

سئوال بعدیام در باره دفترچههای بیمه است که خیلی کارآمد نیست و هزینههایی که بیمهها پرداخت میکنند خیلی کمتر از میزانی است که باید پرداخت شود. در این زمینه چه اتفاقی باید بیفتد و مجلس چه کار خواهد کرد؟

آنچه که مجلس تصویب کرده است یک درصد ارزش افزوده و دو درصد برای روستاییان، افراد تحت پوشش کمیته حضرت امام، تحت پوشش بهزیستی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و با اولویت پیشگیری و درمان است که اگر بیماران به بیمارستانها مراجعه کنند دولت هزینههایشان را پرداخت کند و افرادی که از طریق این سیستم ارجاع داده شوند با سود پنج درصد برایشان پیشبینی شود. از این به بعد قرار شد برای این افراد از بودجه دولت بدهند و بیماران را برای خرید مثلاً پلاتین یا سایر وسایل مورد نیاز نفرستند و بنا بر این است که دولت اینها را تأمین کند.

برای فراگیر شدن بیمههای تکمیلی چه اتفاقی باید بیفتد؟ چون الان خیلیها بیمه تکمیلی ندارند و هزینههایشان زیاد است.

باید بیمه تکمیلی را خود مردم بپذیرند. طبق قانون برنامه دولت باید بیمه همگانی پایه را برای همه افراد کشور متقبل شود و یک بسته خدماتی را برایشان تعریف کند. آنچه که الان دارد اتفاق میافتد بیمه تکمیلی نیست و نمیشود مثلاً آب مروارید را جزء بیمههای تکمیلی قرار بدهید. باید وزارت بهداشت و درمان بسته خدماتی بیمه پایه را تعریف کند که هنوز تعریف نکرده است و سپس خدماتی را که به معنی واقعی شامل بیمه تکمیلی نمیشوند، مجدداً تعریف کند.

طبق قانون برنامه خود مردم باید بیمه تکمیلی را بپذیرند و دولت نباید هزینهای بدهد و باید با مشارکت مردم باشد. وزارت بهداشت و درمان باید تعریف کند که بیمه پایه و بیمه تکمیلی چیست که بتوانند اجرا کنند.

مقام معظم رهبری فرمودهاند دوست داریم کسی که مریض میشود خانوادهاش غیر از رنج مریضی رنج دیگری را تحمل نکنند. چقدر به این سخن نزدیک شدهایم؟

این صحبت حضرت آقا در حدود ۲۰ سال قبل است و متأسفانه هنوز نزدیک نشدهایم و تحقق پیدا نکرده است. در سیاستهای کلانی که حضرت آقا ابلاغ کردهاند، مجدداً یادآوری شده است. امیدواریم امسال این اتفاق برای اقشار آسیبپذیر بیفتد.

چه باید بکنیم که فراگیرتر از این شود؟

منابع مالی میخواهد. باید ببینیم منابع مالی کشور چقدر اجازه میدهد.

https://shoma-weekly.ir/mAWuyS