مجلس

بسته‌شدن فضای نقد موجب یاس و دلسردی جامعه می‌شود

ایجاد فضای نقد و انتقاد در جامعه یکی از ضروریات به حساب می‌آید؛ زیرا نقد سازنده موجب پویایی و درصورت خطا موجب اصلاح جامعه خواهد شد. بنابراین نقد منصفانه می‌تواند کمک بزرگی به دولتمردان و کارگزاران نظام باشد و در راستای کاهش خطا و اشتباه یا بالعکس درجهت همدلی و همکاری و هماهنگی بیشتر موثر باشد.
علیرضا منظری توکلی نماینده مردم بافت در نهمین دوره از مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه آزادی عقل و آزادی بیان یکی از محوریترین شعارهای انقلاب است اظهار داشت: شعار آزادی به معنای واقعی که به حقوق دیگران تجاوز نشود، در بطن شعار جمهوری اسلامی نهادینه شده است و یکی از مبانی ایده آل حضرت امام (ره) است لذا برای تحقق این اصل باید فضای نقد و بیان دیدگاهها و نظرات وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: البته ایجاد فضای نقد و انتقاد در جامعه یکی از ضروریات به حساب میآید؛ زیرا نقد سازنده موجب پویایی و درصورت خطا موجب اصلاح جامعه خواهد شد. بنابراین نقد منصفانه میتواند کمک بزرگی به دولتمردان و کارگزاران نظام باشد و در راستای کاهش خطا و اشتباه یا بالعکس درجهت همدلی و همکاری و هماهنگی بیشتر موثر باشد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: باید یادآور شد از ابتدای انقلاب با رهنمودهای ولی فقیه زمان، در تمام مقاطع و هجمههای سیاسی، فضای نقد آزادی بیان نسبتبه تمامی مسئولین نظام اعم از رئیسجمهور، مجلس شورای اسلامی و... وجود داشته است. اما متاسفانه اتفاقهای روزهای اخیر و واکنش دولتمردان به منتقدین خود نشان از خطایی استراتژیک است. وی تصریح کرد: اگر فضای نقد منصفانه بسته شود، موجب دلسردی دلسوزان نظام میشود و جامعه رو به خمودگی و بیتحرکی میرود؛ اما فضای نقادی خود سبب پویایی و شادابی و تحرک خواهد شد. به نظر میرسد که دولت محترم باید نسبتبه اقدام اخیر خود تجدیدنظر جدی کند؛ زیرا تمام منتقدین توافقنامه از سر دلسوزی و همراهی با دولت و نظام جمهوری اسلامی سخنی را بیان داشتهاند. این به نفع همه جامعه است که در فضای آزادی که وجود دارد همچنان ادامه پیدا کند. منظری توکلی با اشاره به نوع و نحوه برخورد با منتقدین در دولت تدبیر و امید گفت: مسلما این نوع برخوردها با منتقدین موجب سرخوردگی افرادی است که به واسطه تخصص یا حرفه خود سخن به نقد گفتهاند؛ در صورتی که سکوت این افراد میتواند آسیب جدی به خود دولت رساند. وی با اشاره به صدور جواز برای شبکه جاسوسی BBC تاکید کرد: بسیار جای تعجب است که برای شبکه BBC به مدت یک هفته مجوز فعالیت دوباره صادر میشود؛ اما به روزنامههای دلسوز و وطنی اخطار میدهیم و برخی را توقیف میکنیم. این رفتار جای تامل دارد و باید در این رفتار تجدیدنظر شود، زیرا به جهت منطقی قابل توجیه نیست.

https://shoma-weekly.ir/df0l7U