ویژه

بزرگ‌ترین انتخابات جهان و تردید‌ها درباره پیروزی حزب کنگره

- انتخاباتی پارلمانی ۹ مرحله‌ای هند که هفته گذشته (۱۸ فروردین) آغاز شده، تا ۲۲ اردیبهشت ادامه خواهد داشت و نتایج آن نیز ۲۶ اردیبهشت اعلام خواهد شد.
فرهاد همتی- انتخاباتی پارلمانی ۹ مرحلهای هند که هفته گذشته (۱۸ فروردین) آغاز شده، تا ۲۲ اردیبهشت ادامه خواهد داشت و نتایج آن نیز ۲۶ اردیبهشت اعلام خواهد شد. انتخابات هند که از آن بهعنوان بزرگترین تمرین دموکراسی در جهان نام برده میشود، بیش از ۸۱۴میلیون نفر واجدان شرایط رأی در ۹۳۰هزار حوزه رأیگیری شر کت میکنند. با توجه به رشد جمعیت هند، بیش از ۱۰۰میلیون نفر از زمان انتخابات قبلی در ۵سال پیش به تعداد رأیدهندگان اضافه شده است. نیمی از جمعیت هند زیر ۲۵سال است. مجلس سفلی (لوک سابا) ۵۴۳ کرسی دارد و هر حزب یا ائتلافی که بتواند ۲۷۲ کرسی را کنترل کند، مامور تشکیل کابینه خواهد شد.

بازیگران اصلی انتخابات هند

به باور کارشناسان تاریخ گذشته هند حکایت از آن دارد که در انتخابات مختلف رقابت اصلی در این کشور میان حزب حاکم کنگره و حزب مردم است. البته در این دور از انتخابات پارلمانی بازیگران جدیدی نیز پا بر عرصه رقابت گذاشتهاند:

۱- «حزب کنگره»

مانموهان سینگ، نخستوزیر هند، از حزب کنگره، در انتخابات امسال شرکت ندارد. حزب او امسال به رهبری رائول گاندی پا به عرصه انتخاباتی گذاشته است.

گاندی، پسر سونیا بیوه ایتالیایی راجیو گاندی است. رائول گاندی از خاندان قدرتمند نهرو - گاندی که سابقهای طولانی در تاریخ انتخابات هندوستان دارند به عنوان مقام دوم حزب حاکم کنگره در این انتخابات حضور دارد. این فرد ۴۳ ساله با بهره گیری از وجهه خانوادگی و انجام سفرهای متعدد به مناطق مختلف برای کسب پیروزی دراین انتخابات تلاش میکند. رائول گاندی ۴۳ نسل چهارم از خاندان سیاسی گاندی به شمار میرود. از طرف دیگر سونیا گاندی ۶۷ ساله رییس حزب کنگره و بزرگ خاندان نهرو-گاندی از حزب حاکم به عنوان قدرتمندترین بانوی هندوستان در این انتخابات حضور یافته است. خانم گاندی در صورت پیروزی در این انتخابات، اولین فرد کاتولیک مذهب خواهد بود که قدرت را در این کشور با اکثریت هندوها به دست خواهد گرفت. او در انتخابات سال ۲۰۰۴ برای کسب مقام
نخست
وزیری به پیروزی رسید اما به طور داوطلبانه این پست مهم را به مانموهان سینگ مغز متفکر اقتصادی از حزب خود واگذار کرد. بهبود سیستم خدمات اجتماعی در هند و طرح موسوم به «غذا در مقابل کار» از شعارهای اصلی او دراین انتخابات به شمار میآید. طبق نظرسنجیها بسیاری از رایدهندگان، حزب کنگره را مسئول وضع نابهسامان اقتصادی و مجموعهای از پروندههای فساد مالی و اداری میدانند. برخی نظرسنجیها حاکی از آن است که حزب کنگره که خانم سونیا گاندی مادر رائول رهبر آن است، ضعیفترین نتایج دوره فعالیت خود را کسب خواهد کرد.

۲- «حزب مردم هند» (بهاراتیا جاناتا)

گفته میشود «نارندرا مودی» نامزد حزب اصلی مخالف دولت برای مقام نخست وزیری و یک سیاستمدار کهنه کار هندی برنامه ریزی گستردهای برای رسیدن به پست نخست وزیر هند کرده است، اما او به‌‌ همان اندازه که طرفداران زیادی دارد مخالفانش نیز کم نیستند. مودی پیش از این ۳ بار سروزیر ایالت گجرات بوده است. وی پسر چای فروشی بود که توانست نردبان ترقی را در بیجی پی بپیماید و به نامزد اصلی نخستوزیری تبدیل شود. او توانسته است خود را بهعنوان اصلاحگر اقتصادی جا بیندازد که قصد دارد اقتصاد را به حرکت درآورد و شغل ایجاد کند. اگرچه مودی نقش مهمی در فعال کردن اقتصاد این منطقه داشته، اما مخالفان وی میگویند او در دوره تشدید خشونتهای فرقهای در سال ۲۰۰۲ که در آن بیش از هزار نفر که بیشتر آنان مسلمان بودند کشته شدند، نتوانست در پیشگیری از حوادث نقش ایفا کند و این نگرانی در آینده نیز وجود دارد. او در نظرسنجیها از رقبایش جلوتر است. به هر تقدیر این چهرهملیگرای هندو متهم است که در دوره تشدید خشونتهای مذهبی در سال ۲۰۰۲ که از آن به عنوان بزرگترین شورش هندوها علیه مسلمانان در هند یاد میشود، در پیشگیری از خونریزیها سهلانگاری و کوتاهی کرده است.

۳- حزب «مردم عامی»

تعداد زیادی از احزاب محلی خود را جبهه سوم میخوانند و با حزب کنگره و بیجی پی رقابت میکنند. حزب «مردم عامی» که منتقد حزب حاکم است و آن را به فساد متهم میکند، سال گذشته در دهلی توانست رای چشمگیری جلب کند. آرویند کجریوال از حزب نوظهور «مردم عامی» شعار جذابی را برای مبارزات انتخاباتی خود برگزیده و آن مبارزه با فساد مالی و اداری در سراسر هند است. چیزی که بیش از هر خواسته دیگر رای دهندگان هندی به خصوص مردم عادی خواستار تحقق آن هستند. او بدین منظور در پوسترهای تبلیغاتیاش جارویی را در دست گرفته و میگوید با آن میخواهد انواع فساد را از هندوستان پاک کند. این شخص هنگام نام نویسی در حوزه انتخاباتی واراناسای، مقدسترین شهر هندویان در ایالت اوتارپراداش اعلام کرد میخواهد کرسی نارندرا مودی از حزب بیجی پی را به چالش بکشد. کجریوال از اواخر سال گذشته به چهره مهمی در سیاست هند تبدیل شده و زمانیکه حزب او در انتخابات ایالتی سال گذشته دهلی ۲۸ کرسی به دست آورد، توانست سروزیر پایتخت شود، گرچه در فاصله کمتر از ۵۰ روز به خاطر اختلافات بر سر یک قانون جدید مبارزه با فساد مالی از این مقام استعفا کرد.

وعدههای انتخاباتی احزاب

الف-حزب مردم هند در بیانیهای که ساعاتی پس از آغاز رایگیری در هند منتشر کرد، وعده داده است که اگر پیروز شود، اقتصاد و زیرساختهای کشور را بهبود دهد و با فساد مبارزه کند. ب-حزب کنگره هم وعده «رشد فراگیر و همهجانبه» داده است. این حزب حاکم در برنامه انتخاباتیاش، وعده برنامههای رفاهی داده است از جمله حق برخورداری از بیمه درمانی برای همه و بازنشستگی برای سالمندان.

ج- بهرغم یک دهه رشد اقتصادی که میانگین سالانه آن ۷. ۶درصد بود، رکودی از سال۲۰۱۲ دامنگیر هند شده است که لطمه زیادی به محبوبیت حزب کنگره زده و باعث کاهش ارزش روپیه، میزان سرمایهگذاری و اشتغالزایی شده است. مودی وعده کرده است با توجه به اینکه هر سال میلیونها نفر به بازار کار میپیوندند، صنعتی شدن و توجه به زیربنا را اولویت اصلی خود قرار دهد. وی همچنین قول داده با فساد مبارزه کند. تحلیلگران میگویند به قدرت رسیدن مودی سبب میشود در زمانی که هند خود را بهعنوان مدافع جهان سوم در موضوعهایی از تغییر آب و هوا تا تجارت جهانی مطرح کرده است، دهلینو سیاست خارجی زورمدارانهتری را در پیش بگیرد. اما از سوی دیگر، پارهای از تحلیلگران درباره تأثیر وی بر جمعیت اقلیتهای متکثر مذهبی که زیر لوای قانون اساسی غیردینی زندگی میکنند، ابراز نگرانی میکنند. به هرحال پست نخست وزیری در هند به عنوان رئیس دولت و شخص اول قوه مجریه آنقدر با ارزش هست که برخی از احزاب برای رساندن نامزد مورد نظر خود به آن میلیونها روپیه هزینه کنند و یا ابتکارهای کارشناسی و جالب به صحنه بیاورند. روزنامه ایشین ایج چاپ دهلی نو این هفته در گزارشی نوشت حزب حاکم کنگره ادعا کرده که حزب مخالف بیجی پی ۱۰۰ میلیارد روپیه را برای تبلیغات در انتخابات جاری مجلس عوام (لوک سابا) اختصاص داده که ۹۰ درصد از آن نامشروع میباشد.

دلایل و تردیدها درباره پیروزی حزب کنگره

نظرسنجیها حاکی از آن است که حزب حاکم کنگره پس از حدود یک دهه زمام قدرت را به ملیگرایان هندو واگذار خواهد کرد. بسیاری از رأیدهندگان از وضعیت اقتصاد و گسترش فساد نگران هستند. پیشبینی میشود اکثریت کرسیهای مجلس سفلا به حزب بیجی پی برسد که نارندرا مودی رهبری آن را بر عهده دارد، هر چند که بعید است این حزب بتواند اکثریت مطلق را برای تشکیل دولت کسب کند. ازاینرو، پیشبینی میشود بیجیپی با کسب بیشتر ۵۴۳کرسی این مجلس، برای تشکیل دولت ائتلافی با احزاب کوچکتر محلی وارد مذاکره شود.

نتیجه گیری

انتخابات پارلمانی هند بزرگترین انتخابات تاریخ این کشور محسوب میشود، چرا که تعداد رأیدهندگان واجد شرایط از جمعیت کل اروپا به تنهایی و مجموع جمعیت آمریکا، روسیه، ژاپن و نیجریه بیشتر است. بیش از ۱۰۰میلیون نفر از زمان انتخابات قبلی در ۵سال پیش به تعداد رأیدهندگان اضافه شده است. نیمی از جمعیت هند زیر ۲۵سال است. اگر چه برای ارزیابی دقیقتر انتخابات پارلمانی هند تا ۲۶ اردیبهشت باید منظر ماند، اما برخی نظرسنجیهای صورت گرفته پیش از برگزاری انتخابات، حکایت از آن دارد که حزب کنگره به رهبری خانم سونیا گاندی مادر رائول، ضعیفترین نتایج دوره فعالیت خود را کسب خواهد کرد. اهمیت این نظر سنجی از این نظر مهم است که مانمو هان سینگ با توجه به شرایط اقتصادی هند و مشکلات پیش رو از حضور در این دور از انتخابات پارلمانی هند خودداری کرده و رهبری حزب کنگره را به رائول واگذار کرده است تا شاید با وجود خانواده گاندی در صحنه سیاسی هند، این حزب از اقبال بیشتری برای پیروزی در انتخابات داشته باشد. البته با وجود حزب «مردم عامی» که در انتخابات اخیر با اقبال مردمی نیز مواجه شده، نتایج انتخابات پارلمانی هند کمی دشوار شده است. به هر حال آنچه که مسلم است اینکه با توجه با جایگاه شکننده حزب کنگره در این دور از انتخابات هند وهمین طور این احتمال وجود دارد که حزب بیجی پی نتواند اکثریت ۵۴۳کرسی مجلس را از آن خود نماید، این احتمال دور از ذهن نیست که مثل ادوار گذشته یکی از این دو بازیگر اصلی هند حزب کنگره و حزب بیجی پی با ائتلافی که با احزاب کوچکتر هند خواهند داشت، مجلس آینده و دولت آتی هند را در اختیار بگیرند. مردم هند تاکنون مشارکت خوبی طی روزهای اخیر برای رای دادن به نامزدهای مورد نظر خود داشته و بیش از ۷۵ درصد در انتخابات شرکت کردهاند و مانموهان سینگ نخست وزیر فعلی و ۸۲ ساله هند پس از یک دهه خدمتگزاری به ملتش خود را برای خروج از مقر نخست وزیری آماده کرده، هر چند که این سیاستمدار کهنه کار هندی نیز تمایلی به قرار گرفتن حزبش در مقام اپوزوسیون دولت آتی ندارد.

https://shoma-weekly.ir/PRfUCY