مجلس

برگه سهام عدالت هیچ مزیتی برای صاحبانش ندارد

سهام عدالت یک قانون است اصل آن پذیرفته شده است وبرای توزیع سرمایه بین مردم و مشارکت بیشتر مردم در نهادهای جدید اقتصادی مثل بورس تبیین شده است که امری پسندیده است .
عبدالرضا مصری رییس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در رابطه با فراز و نشیب هایی که سهام عدالت از ابتدا تا کنون پیموده است ، گفت: سهام عدالت یک قانون است اصل آن پذیرفته شده است وبرای توزیع سرمایه بین مردم و مشارکت بیشتر مردم در نهادهای جدید اقتصادی مثل بورس تبیین شده است که امری پسندیده است .

وی افزود: توزیع سهام عدالت توانست فاصله نابرابری را در کشور کاهش می دهد .فرض کنیم فاصله 17 برابر گذشته را به 7 الی 8 برابر رسانده است که امری مثبت است . اما یک قانون خوب هنگامی خراب می شود که آن را بد اجرا می شود . باید معترف بود که سهام عدالت بد اجرا شده است .

عضو هییت رییسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: سهامی به نام محرومین توزیع شد اما هم اکنون که 5 سال از توزیع آن گذشته است و قرار هم بوده از محل سود سهام ، 50 درصد به عنوان بخشودگی و 50 درصد دوم هم به صورت اقساط به حساب دولت واریزشود که این مهم صورت پذیرفته است، اما حالا صاحبان سهام برگه ی کاغذی به نام سهام عدالت دارند اما عملا هیچ اختیار و مزیتی این سند برای آنها ندارد. و مطابق اصل داشتن سهام سهام دار باید بتواند در بازار سهم خود را خرید و فروش کند که این امر صورت نمی گیرد.

وی افزود: از طرفی متاسفانه تعاونی هایی تشکیل شده که میلیاردها تومان را در اختیاردارند که اجرای سهام عدالت را تحت الشعاع قرار داده اند و تنها عده ای به نوایی رسیده اند بدون اینکه سایر سهام داران اختیاری در سهام خود داشته باشند آنها منفعت خود را می برند.

مصری با اشاره به طرح مجلس برای این نقیصه اظهار داشت: مجلس به زودی طرحی در صحن مطرح خواهد کرد که به صورت کاملا قانونی سهام داران اجازه خرید و فروش سهام عدالت خود را در بورس به سایرین داشته باشند و به راحتی مردم بتوانند اوراق سهام عدالت را در بورس و یا فرابورس خرید و فروش کنند .

وی در پاسخ به اینکه احتمال واگذاری مجدد سهام عدالت در آینده قابل تصور خواهد بود گفت: تاجایی که بنده مطلع هستم سهام عدالت به واجدین شرایط تعلق گرفته است و اگر قرار است در آیندده چنین چیزی متصور شود در اراده دولت است.

https://shoma-weekly.ir/GxmhWJ