مجلس

برنامه‌های کمیسیون فرهنگی برای تحقق شعار سال

شعار امسال که مقام معظم رهبری عنوان فرمودند؛ در راستای تکمیل شعارسالهای گذشته است. ایشان در سالهای گذشته به صورت مستقل در مورد فرهنگ و اقتصاد و معیشت مسائلی مطرح کردند. اما نکته قابل تامل درشعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» پیوند دو مقوله فرهنگ و اقتصاد است با بیان عزم ملی و مدیریت جهادی هم مردم را و هم مسئولین را مخاطب قرار دادند.
لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با راهکارهای تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اظهار داشت: شعار امسال که مقام معظم رهبری عنوان فرمودند؛ در راستای تکمیل شعارسالهای گذشته است. ایشان در سالهای گذشته به صورت مستقل در مورد فرهنگ و اقتصاد و معیشت مسائلی مطرح کردند. اما نکته قابل تامل درشعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» پیوند دو مقوله فرهنگ و اقتصاد است با بیان عزم ملی و مدیریت جهادی هم مردم را و هم مسئولین را مخاطب قرار دادند.

وی افزود: در راستای تحقق فرهنگ متعالی اسلامی و اقتصاد مقاومتی که یکی از سیاستهای اقتصاد کشور محسوب میشود، باید ازهمه ظرفیتها و امکانات خود استفاده کنیم و پای درصحنه گذاریم. در حقیقت مردم با روحیه جهادی و مسئولین با مدیریت جهادی خود باید در این مسیر گام بردارند تا بتوانیم به نقاط خوبی دست یابیم.

افتخاری با بیان اینکه با الگوگیری از فرهنگ ۸سال دفاع مقدس میتوانیم در تحقق این شعارموفق شویم، بیان داشت: مسئولان ما باید با الگوی مدیریتی، ۸سال دفاع مقدس میتوانند مانند‌‌ همان سالها مدیریتی کارآمد و موفق داشته باشند. فرهنگی که فرمانده هیچگاه از فرمانبر و زیر مجموعه خودش شناسایی نمیشد، به طوری که با به خاطرآوردن آن دوران در مییابیم که در سختترین شرایط فرماندهان، پایینترین کارهای خدماتی گردان و یا لشکر را انجام میدادند در حالی که مدیریت مجموعه تحت نظارت خود را در سختترین مراحل با برنامه و نقشه پیگیری میکردند.

نماینده مردم تهران در ادامه یادآور شد: با الگو گیری از فرهنگ دفاع مقدس باید وارد عرصه اقتصاد و فرهنگ شویم. در آن مقطع تمامی مردم وارد عرصه شدند و هر کس به اندازه توان و ظرفیت خود امور جنگ را پیگیری میکرد و کسی معطل دیگری نبود، حال یا با حضور در جبههها و یا با فرستادن عزیز و جوان خود به صحنه پیکار نقش خود را ایفا میکرد. گاهی با اموال خود امور جنگ را دنبال میکرد وگاه با روحیه ایثار و از خود گذشتگی نقش آفرینی میکرد. به طور کلی از پیر و جوان و خرد و کلان، کارمند و کارگر و مسئول و همه و همه با وحدت رویه وارد عرصه شدندکه در نتیجه این جنگ با سر بلندی به پیروزی به پایان رسید.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: هم اکنون که دشمن علیه ما در نبرد سخت ناتوان شد، با حرکت نرم و خزنده وارد میدان عمل شده است. مسائل فرهنگی به مثابه تنگه احدی است که ما باید آن را حفظ کنیم و توجه کافی به آن داشته باشیم. زیرا دشمن ما از این طریق وارد میدان شده است و با برنامه ریزی برای لحظه به لحظه ما نقشهای طراحی کرده است. لذا با توجه به ضرورت بصیرت و آگاهی در این مسیر مردم باید با تمامی توان و ظرفیتشان وارد عرصه شوند، چه این توان علمی باشد و چه مالی و جانی!

وی تاکید کرد: مقوله فرهنگ را مردم باید اصلاح کنند. زیرا مردم میتوانند با تغییر سبک زندگی خود و روی آوردن به سبک زندگی اسلامی، تشریفات و تجملات را کنار بگذارند وهمان طور که روحیه تجمل گرایی و رفاه زدگی با حرکت خزنده وارد زندگی مردم شد و گاهی اوقات بیعفتی و بیحجابی وارد فرهنگ ما شد و متاسفانه حمله و شبیخون فرهنگی دشمن تا حدود زیادی به نتیجه رسید؛ بتوانیم در مقابل این تک دشمن، پاتکی مهیا کنیم تا سنگر فرهنگ را باز ستانیم.

افتخاری در خصوص نقش مجلس شورای اسلامی در تحقق این مهم گفت: قاعدتا ما درکمیسیون فرهنگی برای تحقق این مهم برنامههای خاص داریم و با برنامه ریزی خاص و تدوین قوانینی در مواقع ضروری مشکلات این مقوله را مرتفع خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: البته مجلس ازتمامی صاحب نظران اعم از دانشگاهیان و حوزویان دست یاری میطلبد که هرکسی میتواند این راستا کاری را انجام دهد وارد عرصه شود و کسی منتظر دیگری نباشد. درمدیریت جهادی کسی منتظر کسی دیگری نیست، همه لحظه به لحظه بحث میکنند برای آن لحظه برنامه ریزی میکنند. دیگر نگاه نمیکند که آیا مسئولیتی داده شد و یا در ازای کاری که انجام میدهند حق الزحمهای دارد یا خیر؟ همه به خاطر آنکه یقین دارند که دشمن در کمین است و میخواهد دستاوردهای ما را تصاحب کند میایستند.

وی در پایان با اشاره به نقش نظارتی مجلس در این رابطه گفت: باتوجه به نقش نظارتی مجلس، کمیسیون فرهنگی و کمیسیونهای مرتبط باید به طورخیلی جدی وارد عمل شوند و قوانینی که در رابطه با مباحث فرهنگی باید اجرا شود با نظارت مستمر و دقیق به صورت مجموعهای و تفکیکی داشته باشند. مجموعهای که سرجمع اجرای مصوبات حجاب و عفاف و تفکیکی به صورتی که هر دستگاه چگونه عمل کرده است و ضعفی دارد بداند علت ضعف چه بوده است؟ و دستگاه موفقتر به عنوان الگو برای دیگران معرفی شود باید این گونه حرکت کنیم. نیاز است که کمیسیون با جدیت بیشتری دراین امر اقدام کند.

https://shoma-weekly.ir/sJ4Uay