مجلس

برنامه ششم توسعه بر محور اقتصاد مقاومتی نیست

دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی اقدامی انجام نداده است، که بتواند بودجه را براساس سیاستها و اجرائیات اقتصاد مقاومتی بنویسد؛ در حقیقت نگاه دولت به برجام و رفع تحریم‌ها و تأخیر آن در ارائه برنامه موجب شد تا برنامه ششم در زمان خودش بررسی نشود.
عبدالرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان آنکه بررسی برنامه ششم توسعه به مجلس آینده موکول خواهد شد، اظهار داشت: برنامه ششم توسعه کشور که دولت به مجلس ارائه داده است، فاقد انسجام در برنامه ، هدف، جدول و برنامه جامع است . در حقیقت در این برنامه دولت فقط یکسری از احکام را آورده است ، که این احکام برنامه نیست.

وی افزود: تنظیم برنامه بسیار متفاوتتر از این چیزی است که دولت به مجلس ارائه داده است. برنامههای توسعه کشور باید جامع باشد؛ باید شامل مقدمه ، هدف، جدول و شاخصهای کلان اقتصادی و ... است که پیشنهادهای دولت هم باید آورده شود . بنابراین این موضوع ویژگی های برنامه را ندارد به همین دلیل نمایندگان مخالفت کردند ورأی منفی داده شد تا زمانی که برنامه ششم توسعه بیاید.

ثروتی یادآور شد: بررسی و تصویب برنامه ششم زمان بر است ، با توجه به انتخابات و برنامه انتخاباتی نمایندگان و بررسی بودجه سال آینده در روزهای پایانی سال عملا بررسی برنامه ششم را در این دوره از مجلس غیر ممکن می کند.

وی خاطر نشان کرد: در حقیقت بعد از انتخابات از 10 اسفند بودجه باید در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار بگیرد؛ بعد از آن هم باید در صحن بررسی شود، بعد در 7 خرداد عمر مجلس نهم به اتمام می رسد، که در این صورت وقتی باقی نمی ماند تا برنامه ششم را بررسی کنیم. بنابراین برنامه پنجم توسعه تا یکسال تمدید خواهد شد، تا دولت برنامه منسجم و جامع خوبی را تهیه کند و به مجلس آتی ارائه دهد.

نماینده مردم بجنورد ادامه داد: متأسفانه با توجه به آنکه با روی کار آمدن دولت یازدهم سازمان مدیریت و برنامهریزی هم دوباره راه اندازی شد، ما با این ضعف برنامه روبه رو شدیم. به نظر می رسد که دولت هم در بحث بودجه و هم در بحث برنامه به دنبال نتایج و آثار در پسا برجام بوده اند، به طوری که تحریم ها برداشته شود، و برنامه اقدام مشترک به یک هدفی برسد، بعد از آن بودجه و برنامه ارائه شود . این انتظار موجب شد که دولت برای تنظیم برنامه زمان را از دست بدهد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی اقدامی انجام نداده است، که بتواند بودجه را براساس سیاستها و اجرائیات اقتصاد مقاومتی بنویسد؛ در حقیقت نگاه دولت به برجام و رفع تحریمها و تأخیر آن در ارائه برنامه موجب شد تا برنامه ششم در زمان خودش بررسی نشود.

https://shoma-weekly.ir/TMXt1p