ویژه

برنامه جامع نظام حکومتی برای مجلس نهم داریم

دکتر اسدالله بادامچیان: موتلفه بنا را بر این گذاشته است که از دولت حمایت کند ولی وکیل‌الدوله و بله‌قربان‌گو نباشد.

دکتر اسدالله بادامچیان رئیس فراکسیون حزب مؤتلفه در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود با اشاره به نزدیکی دور دوم انتخابات گفت: در دور اول انتخابات حزب موتلفه حضور فعالی داشت و بر همین اساس در جمع جبهه متحد حضور یافتیم که در مرحله دوم نیز همین مسیر را ادامه می‌دهیم.
وی افزود: معتقدیم مجلس هشتم خدمت کرد. من با سابقه‌ای که در این مجالس دارم، غیر از مجلس اول که زحمت بسیاری کشید، مجلس هشتم را قوی‌تر از سایر مجالس می‌دانم.
بادامچیان تصریح کرد: ما در بخش موتلفه در مجلس هشتم توانستیم نقشی بی‌سر و صدا و پر اثر داشته باشیم و بعد از فراکسیون اصولگرایان فراکسیون مؤتلفه قوی‌ترین فراکسیون مجلس با 112 عضو و همکار بود. موتلفه در مواضع گوناگون نقشی عقلانی و اعتدالی داشت و در فتنه مقابله جدی با فتنه‌گران داشت.
این نماینده مجلس افزود: موتلفه بنا را بر این گذاشته است که از دولت حمایت کند ولی وکیل‌الدوله و بله‌قربان‌گو نباشد. ما باید استقلال قوه مقننه را حفظ کنیم و در ضمن با دولت و قوه قضائیه نیز همکاری و همراهی داشته باشیم لذا در مؤتلفه شما از جنجال‌ها خبری نمی‌یابید. در مجلس هشتم در رابطه با بازنگری قانون احزاب موتلفه نقش موثری را داشته و در بودجه نیز نقش موتلفه آشکار است.
وی درباره مجلس نهم گفت: مجلس نهم از اهمیت بیشتری برخوردار است و اکثریت آن هم از جبهه متحد هستند. از 224 نماینده رای آورده، حدود 177 نفر از اصولگرایانند و حدود 70 نفر اختصاصی جبهه متحد اصولگرایان هستند که این مقدمه خوبی در مجلس نهم است و معتقدم مجلس نهم اصولگراتر و ولایی‌تر و با سلایق بیشتر و فراکسیون‌های بیشتری است.
وی افزود: انشاءالله در مجلس نهم که در دهه چهارم انقلاب شکل می‌گیرد، مشکلاتی مانند تورم، گرانی و ناهمواری اقتصادی با استفاده از تدابیر رهبری و قانون اساسی نداشته باشیم و شاهد گلایه مردم نباشیم.
بادامچیان تصریح کرد: اگر به مجلس نهم برویم، طرح جامع آب، توزیع جمعیت، ساختار نظام حکومتی و سایر امور را به معرض نظر دوستان می‌گذاریم.
وی افزود: با توجه به اینکه یک سال و نیم دیگر از دولت دهم باقی مانده است، باز هم به همکاری با دولت می‌پردازیم و در دولت بعدی هم این همکاری‌ها بدون کشمکش‌های سیاسی ادامه خواهد داشت.
این نماینده مجلس با اشاره به برخی هیاهوها در مجلس هشتم گفت: سر و صداهایی در مجلس هشتم وجود داشت که در شان مجلس نبود و انشاءالله دیگر شاهد این هیاهوها نباشیم.
بادامچیان مهمترین برنامه مجلس نهم را برنامه پنجم توسعه دانست و افزود: این برنامه که پایانش با مجلس نهم همراه است بیش از 1400 حکم دارد که وظیفه مجلس بازنگری جدی روی همه قوانین و مسائل کشوری متناسب با دهه چهارم انقلاب است و امیدواریم با همت همگی و تحت رهبری شجاع با همکاری همه نیروها از این جنجال‌ها پرهیز کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا موتلفه کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان را تبلیغ کردند، اما کاندیداهای خودش را تبلیغ نکرد، گفت: موتلفه همواره جمع‌گرا بوده است. مجموعه‌ای مثل موتلفه از سال 54 با تدبیر با امور روبرو شده است و ما با همه نیروهای انقلاب همکاری کردیم، در موقع مبارزات نیز به خانواده زندانیان کمک مالی می‌کردیم که شرافت مبارزه ادامه یابد، بنابر‌این ما جمع‌نگر بودیم و همواره در خط روحانیت مبارز و ولایت بودیم و با همه نیروهای اصولگرا همکاری کردیم.
خبرنگاری درباره ‌گرانی‌های اخیر سؤال کرد و گفت که ‌گرانی کاغذ ‌مشکلات عدیده‌ای برای نشریات پیش آورده است، بادامچیان نیز در پاسخ تأکید کرد که ‌این موضوع باید بررسی شود.
وی اولین اقدام در این زمینه را سامان نظام اقتصادی کشور دانست و با بیان اینکه ‌نظام اقتصادی در ایران چند تکه است، افزود: از اقتصاد سوسیالیست چپ تا کمونیستی و سرمایه‌داری بخشی از این اقتصاد است و ما در این 30 سال با این اقتصاد برخورد داشتیم.
بادامچیان افزود: این از اقتضائات سازندگی است. وقتی سدها، راه‌ها و غیره را می‌سازیم، مجبوریم نقدینگی را زیاد کنیم که نقدینگی نیز تورم می‌آورد، از سوی دیگر یک بخش از این گرانی‌ها مدیریتی است و متاسفانه در این سال‌ها افرادی که دارای دانش اقتصادی کمتر و ذهنیت خاصی داشتند، اقتصاد کشور را اداره کردند و این ناشی از ضعف مدیریت است.
وی ادامه داد: یک بخشی از این گرانی مربوط به تحولات جهانی است، به عنوان مثال وقتی طلا گران می‌شود، مجبوریم بازی را ادامه دهیم، چراکه اگر طلا در کشور ارزان باشد، طلای کشور قاچاق می‌شود و اگر قیمت طلا بالا باشد، به کشور قاچاق می‌شود.
بادامچیان افزود: بنابراین ما در مجلس انواع همکاری‌ها را می‌کنیم و جلساتی با ناظرین اشتغال در کمیسیون تلفیق می‌گذاریم ولی متاسفانه اجرا دست دولت است و دولت باید گرانی‌ها را مهار و کنترل کند که البته این موضوع را دولت نمی‌تواند با چند نفر از دوستانش اداره کند.
"ما هر نوع کمک بودجه‌ای به دولت کرده‌ایم. به‌عنوان مثال در فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها نظر مجلس با دولت مخالف بود. دولت معتقد بود باید در سریع‌ترین زمان ممکن این اقدام را انجام دهیم ولی مجلس از 5 ساله بودن این طرح می‌گفت. حرف مجلس این است که باید فاز اول ارزیابی شود و دولت گزارش دهد چند هزار میلیارد از این هدفمندی دریافت کرده است ولی دولت نه تنها گوش نداده بلکه در آخر سال 10 میلیون نفر را از دریافت یارانه حذف کرد و در کنار آن 28 هزار تومان به یارانه‌ها افزود. حال سؤال این است که دولت این 28 هزار تومان را از کجا آورده است؟ اگر 10 میلیون نفر را حذف می‌کند، چرا 28 هزار تومان اضافه می‌کند و می‌گوید حق برداشت ندارید؟"
این نماینده مجلس در پاسخ به سؤالی درباره تعدد لیست‌های انتخاباتی و فواید آن گفت: الان از جبهه متحد، پایداری و ایستادگی و صدای ملت افرادی به مرحله دوم آمده‌اند و از اصلاح‌طلبان کمتر آمده‌اند بنابراین احتمال اینکه هر کدام فراکسیون جدا راه بیندازد، وجود دارد و در بعضی موارد شاید در یک جبهه دو فراکسیون تشکیل شود چراکه ذهنیت‌ها در لیست‌ها متفاوت بوده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر غلامحسین الهام درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مواضع افراد از جمله الهام شخصی است و هر کسی می‌تواند اظهارنظر کند اما از آقای الهام انتظار بود که پخته‌تر حرف بزند، چراکه مجمع تشخیص مصلحت جای عناصر پخته و مسلط است و اینکه افرادی دارای سلیقه‌های مختلف در این مجمع هستند نیز یک روش عقلایی است، چراکه اگر همه یک فکر باشند، نیازی به مجمع نیست.
بادامچیان در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه آیا فراکسیون‌های مختلف در مجلس باعث آسیب دیدن مجلس نهم نمی‌شود، گفت: اگر بیشتر وحدت باشد، در مجلس نظرات راحتر به تصویب می‌رسد اما کثرت نظرها بحث مجلس را پخته‌تر می‌کند و مجلس را عصاره ملت می‌کند. برخی از دوستان که مجلس را فقط برای خود می‌خواهند و دید مطلق‌گرایی دارند، معتقدند فقط در مجلس باید خودشان باشند اما من تعدد فراکسیون‌ها را مفید می‌دانم.
بادامچیان در پاسخ به سؤالی درباره برخی تلاش‌ها برای تعین رئیس مجلس نهم گفت: این تبلیغات زودرس اثرات منفی دارند. اینکه می‌گویند یک عده رفتند شلمچه و اینها دنبال این هستند که فلانی را رئیس کنند و یا ماجرای باغ گیلاس و ریاست فرد دیگر زیاد قابل قبول نیست و باید منتظر ماند تا مجلس تصمیم بگیرد.
رئیس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در مجلس در پاسخ به سؤالی درباره اینکه مجلس هشتم تبدیل به سیم خارداری برای دولت شده است و تنها جلوی تخلفات دولت را می‌گیرد، گفت: بنا نیست در مجلس با دولت دعوا کنیم. وقتی رئیس جمهور انتخاب می‌شود، احترام به قانون ما را مجاب می‌کند با وی همکاری کند.
"رئیس دولت توسط رهبری تنفیذ می‌شود که این به رئیس جمهور مشروعیت می‌بخشد. تا زمانی که رهبری این تنفیذ را پس نگیرد، ما نمی‌توانیم با دولت برخورد کنیم. مجلس می‌تواند ظرف یک نصف روز رئیس جمهور را کنار بگذارد اما واقعا خواست مردم این است؟ آیا  ولی امر این را می‌خواهد یا اینکه مجلس با دولت کنار بیاید. دولت و مجلس به هر حال مجبورند با هم کنار بیایند و نمی‌شود با هم دعوا کنند."
بادامچیان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که اعلام کرد‌جبهه پایداری اعلام کرده که قائل به وحدت نیست،‌گفت: اینها در ابتدا می‌گفتند ما برای انتخابات نیامدیم که همان زمان گفتم که اینها با جبهه متحد وحدت نخواهند کرد‌چرا‌که می‌خواهند عناصر خود را وارد مجلس کنند.
"روزنامه 9 دی ویژه‌نامه‌ای منتشر کرد و در آن از رهبری تیتر زد و از آن استفاده تبلیغاتی کرد. ما باید چه کار کنیم. جبهه پایداری خودش را حق مطلق می‌داند و مطلق‌نگر و مطلق‌گراست و می‌گویند آیت‌الله مهدوی‌کنی و یزدی حق ندارند ساکتین فتنه‌ای را که ما می‌گوییم، در لیست بگذارند ولی جبهه متحد این چنین برخورد نکرد، چراکه اگر قرار باشد ما دائم افرادی را کنار بگذاریم، ‌دیگر کسی باقی نمی‌ماند. در دور دوم انتخابات وقتی ما 23 نفر شدیم، بنا‌بر فرمایش آیت‌الله مهدی‌کنی دو نفر از دوستان جبهه پایداری را به لیست خود اضافه کردیم. من با حسینیان و کوثری صحبت کردم که فهرست 25 نفره‌ای را ترجیح بدهیم بر دیگر فهرست‌ها اما زیر بار نرفتند. آقای آقاتهرانی مصاحبه کرد که هیچ وقت وحدت نمی‌کنیم. علت این کار مشخص است و برای مقاصد خاص خودشان این کار را می‌کنند".
بادامچیان در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد مجلس هشتم در ‌طرح وقف دانشگاه آزاد، دو دو کردن هنگام سخنرانی رئیس جمهور و نقش 10 نماینده در فساد بانکی اخیر گفت: وقف یک نظر بود که انجام نشد، مصوبه بعدی آن هم این بود که دانشگاه آزاد از این موضوع مستثنی باشد. کسانی که این اتهام را می‌زنند، باید پیش خدا جوابگو باشند، چراکه اگر دانشگاه آزاد وقف می‌شد، دیگر در اختیار جاسبی نبود ولی متاسفانه یک عده از دوستان از این موضوع بهره‌برداری سیاسی کردند.
وی ادامه داد: درباره دو دو کردن هنگام سخنرانی رئیس جمهور نیز بنده از اول مخالف بودم. روز قبل در فراکسیون این موضوع را مطرح کردم که این اقدام بداخلاقی است که دیگر اتفاق نیفتاد، فقط یک بار کوچک‌زاده یا رسایی صحبت کرد که نمایندگان دو دو کردند که این هم به خاطر نوع صحبت کردن آقایان است. من بارها به آقای کوچک‌زاده گفته‌ام که اینگونه صحبت نکند تا دو دو نشود.
وی افزود: نقش 10 نماینده در فساد بانکی تاکنون اثبات نشده ولی یکی از نمایندگان در این مسئله نقش داشته است که اکنون با قرار وثیقه آزاد است. یک نماینده دیگر نیز فرزندش متهم است که به مسئولین نامه نوشته و اعلام کرده که اصلا با فرزندش مدارا نکنند. مجلس در فساد بانکی مسئله را پیگیری کرد. برخی می‌خواستند علیه دولت هیاهو کنند که مجلس جلویش را گرفت، به عنوان مثال جلوی استیضاح وزیر اقتصاد را گرفت و با درایت و تدبیر انجام وظیفه کرد.
بادامچیان خاطرنشان کرد: در ابتدای مجلس استاندار و شهردار تهران را دعوت کردیم و گفتیم مشکلات اساسی تهران را اعلام کنید که 12 مورد را ذکر کردند که مهمترین آن آب و فاصلاب استان تهران بود. آب چاه‌های تهران قابل شرب نبود تا اینکه نیمه امسال آب تهران قابل شرب شده و بخشی نیز به ورامین و خاورشهر منتقل شد.
قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری طرح سؤال از رئیس جمهور در مجلس نهم گفت: متاسفانه طرح سوال از رئیس جمهور یک سوژه‌ای برای آقای مطهری شد. روز قبل از اینکه رئیس جمهور به مجلس بیاید، بررسی کردیم که رئیس جمهور مطمئنا جواب اقناعی برای نمایندگان ندارد و وقتی اینچنین باشد، یا شوخی می‌کند یا بهانه می‌گیرد و یا اینکه عصبانی می‌شود و بحث به جدل تبدیل می‌شود بنابراین از نمایندگان خواستیم که در صحبت‌های آقای مطهری و احمدی‌نژاد اصلا ورود نکنند و تنها پس از پایان سخنان رئیس جمهور تذکر قانون اساسی بدهند، بعد از اینکه رئیس جمهور از مجلس رفت، برخی افراد مثل آقای کواکبیان حسن سوءاستفاده را از پاسخ‌های رئیس جمهور کرد.
بادامچیان در پاسخ به سؤالی درباره حضور رئیس جمهور در مجمع تشخیص مصلحت نیز گفت: احمدی‌نژاد طبق ویژگی‌های خاص خود به جلسات مجمع نمی‌رفت اما وقتی رهبری تأکید فرمودند رئیس جمهور به مجمع رفت. ما از این فاصله‌ها خوشحال نیستیم. جالب است در این جلسه آقای رئیس جمهور رای دادند و چند نظر ایشان نیز تصویب شد لذا امیدوارم همه این فاصله‌ها حل شود.

 

 

https://shoma-weekly.ir/Zl0uWj