مجلس

برنامه‌ای برای بودجه بدون نفت وجود ندارد

ما در سیاستگذاری‌های کلان کشور باید نگاه خود را به حوزه نفت کاهش دهیم و اقتصاد منهای نفت را تقویت کنیم. زیرا ما در 50الی 100 سال دیگر نفتی نخواهیم داشت که بشود، اقتصاد کشور را با آن اداره کنیم.
سیدهادی حسینی گفت: در حوزه نفتی باید سیاستی را در نظر بگیریم که عربستان و قطر و کشورهای دیگر برای قیمت نفت ما تعیین تکلیف نکنند.

سیدهادی حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن در رابطه با روند نزولی قیمت نفت اظهار داشت: امروزه موضوع نفت در دنیا دارای اهمیت ویژهای است. همان طور که مطلع هستید، قیمت نفت از 120الی 140 دلار به 28 دلار رسیده است؛ به نظر میرسد که با توجه به شرایط منطقه، سیر نزولی آن همچنان ادامه داشته باشد.

وی افزود: معتقدم در رابطه با فعالیتهای نفتی، اگر بتوانیم قرارداد نفتی مطمئنی ببندیم که در تحریمها، افت و صعود قیمتها در آن اثر نداشته باشد؛ از جهتی اگر بتوانیم با سیاستگذاری پشتوانه محکمی برای اقتصاد در نظر بگیریم، بهتر از این است که همواره چشم به تابلوی قیمت نفت داشته باشیم.

حسینی در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر من در حوزه نفتی باید سیاستی را در نظر بگیریم که عربستان و قطر و کشورهای دیگر برای قیمت نفت ما تعیین تکلیف نکنند.

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه به نفت باید در اقتصاد ما کم بشود، تصریح کرد: درحقیقت ما در سیاستگذاریهای کلان کشور باید نگاه خود را به حوزه نفت کاهش دهیم و اقتصاد منهای نفت را تقویت کنیم. زیرا ما در 50الی 100 سال دیگر نفتی نخواهیم داشت که بشود، اقتصاد کشور را با آن اداره کنیم.

حسینی افزود: به نظر من نقاط ضعف و قوت در سیاست گذاریها در حوزه نفتی باید بازبینی شود و گامهای مؤثری در این مسیر برداریم. اگر بتوانیم با برنامههای کلان ارتعاشات قیمت را کاهش دهیم، مسلما بر اساس داشتههای گذشته و بررسی آینده می توانیم برنامه دقیق در این حوزه داشته باشیم. بالاخره مسئولین باید کنار هم بنشینند که برای اقتصاد کشور و وابستگی آن به نفت می خواهند چگونه عمل کنند.

وی اذعان داشت: البته چند سالی است که بودجه سالانه را کم کم از درآمدهای نفتی کاهش داده اند اما این مسیر ضعیف است؛ باید به گونه ای عمل کنیم که هر سال برای تأمین بودجه نگاهمان به قیمت نفت نباشد.

https://shoma-weekly.ir/x93maz