مجلس

بررسی بودجه در تلفیق یا در تبلیغ؟

تاخیر بودجه بدین جهت بود که دولت گمان می‌کرد با موضوع برجام و اجرای آن یا دریافت وجوه و... اینها می‌توانند بر قیمت نفت اثر بگذارند. والا تاخیر این مسئله نمی‌تواند توجیه دیگری داشته باشد.
مجلس روزهای آخر دی ماه بالاخره شاهد تقدیم بودجه سال جدید شد. تاخیر ارائه بودجه از سوی دولتمردان چندان در اذهان عمومی غریب نیست؛ این در حالی است که دولتمردان اعتدال به سیاستمداران دولت پیشین در خصوص عدم ارائه بودجه در زمان مقرر انتقادات جدی را وارد میدانستند. در این میان دو نکته قابل توجه است، اول آنکه این تأخیر باعث افتادن بررسی بودجه به ایام تبلیغات انتخابات خواهد شد و انگشت اتهام به سوی مجلس خواهد رفت.

سید هادی حسینی، عضو کمیسیون صنایع و معادن در این رابطه به خبرنگار «شما» گفت: بنده معتقدم که تاخیر بودجه توسط هر دولتی قابل اشکال است. چرا این تاخیر روند بررسی بودجه را سخت خواهد کرد. با توجه به انتخابات مجلس، نمایندگان باید از طرفی در تلفیق حضور یابند و ازسویی در تبلیغ این مسئله ممکن است توجه به بررسی بودجه را کم کند. به نظرم در سال آخر مجلس این کار صورت زیبایی نداشت.

وی با اشاره به ضرورت توجه به اصلاح روند بودجهنویسی افزود: امیدوارم روند بودجهنویسی در این دوره اصلاح شده باشد. زیرا ادعای دولت یازدهم تغییر روند بودجهنویسی بود و امیدوارم آن تغییرات محقق شده باشد؛ انتظار ما از دولت آقای روحانی بودجهای عادلانه و عاقلانه است که باید تنظیم شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معدن خاطر نشان کرد: به زعم بنده این تاخیر بودجه بدین جهت بود که دولت گمان میکرد با موضوع برجام و اجرای آن یا دریافت وجوه و... اینها میتوانند بر قیمت نفت اثر بگذارند. والا تاخیر این مسئله نمیتواند توجیه دیگری داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف دولت تنظیم بودجه سالانه است که معمولا نوشته نمیشود، در واقع کپی بودجه سال گذشته است؛ زیرا ساختار اصلی بودجه مشخص است و تنها با تغییرات جزئی یکسری از بخشهای اعداد و ارقام را در برخی از پروژهها تنظیم میکند.

https://shoma-weekly.ir/kkCCYO